Nieuw hier, uit België

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Mathias

Nieuw hier, uit België

Bericht door Mathias »

Zoals het hoort op een forum mezelf even kort voorstellen.
Ik ben zoals mijn forumnaam het zegt Mathias, woonachtig in het West-Vlaamse Heuvelland te België. Altijd gek geweest op alles van de goeie oude tijd, met een voorkeur voor gemotoriseerde voertuigen en alles wat er bij komt kijken.
Eigenaar van een oude landrover uit het gezegende jaar 52.
Sinds een drietal dagen eigenaar van een oude fiets, vandaar mijn aanmelden op dit forum. Anders geen enkele band met de niet gemotoriseerde tweewielers maar daar hoop ik via deze weg snel verandering in te brengen.
Ik weet er nog bitter weinig van, enkel dat het merk La Couronne heet, en via wat Google opzoekwerk zou dit een kleine lokale fietsenmaker geweest zijn uit het eveneens West Vlaamse Kortrijk, een groot half uurtje rijden van mijn woonplaats.
Deze fabrikant zou vooral bekend zijn hier lokaal van bromfietsen en bakfietsen, tot ze ergens begin jaren 50 ermee opgehouden zijn.
Het emaille plakkaatje/vignet dateert van 1927, of dit zou kloppen weet ik niet, daarvoor zal ik waarschijnlijk nog wat foto's mogen posten en de deskundigen onder jullie er mogen op loslaten.

Wat is mijn bedoeling met deze fiets? Zo origineel mogelijk zetten, en behouden, en misschien in de iets verdere toekomst deze achterop de land rover binden en meenemen op vakantie om te gebruiken :)

Tot ziens
Mathias
Mathias

Re: Nieuw hier, uit België

Bericht door Mathias »

En ziehier alvast een eerste fotootje van mijn La Couronne tweewieler

Afbeelding
Rob Houkes

Bericht door Rob Houkes »

Toevallig zie ik net dat er een broertje van je fiets op marktplaats staat: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... fiets.html?

Wel een mooie fiets die je daar hebt. Het jaar van dat belastingplaatje zou best kunnen kloppen, maar die zijn wel erg makkelijk te vervangen en niet specifiek voor een merk. Het is dus wel fijn als het bouwjaar bevestigd kan worden door bv een framenummer, als daar iets over bekend is tenminste. Ook kunnen datumcodes op onderdelen soms uitsluitsel geven. Denk aan de naven, de trapas en het kettingblad. Soms de twee laatste cijfers van het jaar, soms de maand + de laatste twee cijfers van het jaar, soms een lettercode, dat kan per merk verschillen. Zelfs de bel kan gedateerd zijn, bellen van Jos Lucas zijn bijvoorbeeld voorzien van een datumcode op het getande gedeelte van de hendel, onder de dop.

Als je ergens een code vindt, post daar dan even een foto van.

Groet, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Mathias

Bericht door Mathias »

Afbeelding

Nummer 44 op de onderkant van het frame onder de trapas
Mathias

Bericht door Mathias »

Afbeelding

En nummer 2445H op het frame onder het zadel
Rob Houkes

Bericht door Rob Houkes »

Dat nummer onder de bracket-lug (trapashuis) is denk ik een onderdeel-code, geen jaartal. De bracket-lug bestaat in vele varianten, blijkbaar kregen die een nummer zodat de framebouwer ze uit elkaar kon houden.

De tweede foto is zo te zien een framenummer. Nu nog iets over de framenummers van La Couronne zien te vinden.

La Couronne bestaat overigens nog steeds, ze maken invalidenvoertuigen. Van Wikipedia (ongelooflijk wat je daar allemaal kan vinden):

"Carlier en La Couronne zijn historische Belgisch merken van triporteurs en bromfietsen. De bedrijfsnaam was: A. Carlier, Kortrijk Bij Carlier in Kortrijk werden onder de merknaam La Couronne bromfietsen, triporteurs en bakfietsen met Gillet-blokken van 100- tot 500 cc gebouwd. De productie liep van 1935 tot aan de Tweede Wereldoorlog. In 1955 kwam het merk nog even terug, om in 1956 weer te verdwijnen. Er bestond een vorm van badge-engineering met van Hauwaert; sommige triporteurs van beide merken waren identiek. In 1970 werden bij La Couronne nog gehandicaptenvoertuigen geproduceerd."

Wie weet hebben ze daar nog wat informatie. Je kunt ze mailen, lacouronne@pandora.be. Pandora is ook al zo'n oud Belgisch fietsenmerk. Toeval?!

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Plaats reactie