Voorvork Flandria vouwfiets afgebroken

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
cindypost

Voorvork Flandria vouwfiets afgebroken

Bericht door cindypost »

Ik heb een Flandria vouwfiets gekocht via marktplaats (ongeveer 20-30 jaar oud) heel erg blij mee maar laatst is de voorvork ongeveer 5cm vanaf de bovenkant afgebroken. Waardoor het stuur nu los zit. Het geheel uit elkaar gehaald, met de voorvork naar een fietsenmaker geweest maar die kon geen passende voorvork vinden.

Heeft iemand misschien tips, waar ik een andere voorvork vandaan kan halen, tips om het te kunnen repareren?
velophile

Re: Voorvork Flandria vouwfiets afgebroken

Bericht door velophile »

Hallo Cindy,

De kans dat iemand die voorvork heeft liggen is klein. Maar er zijn natuurlijk veel voorvorken voor vouwfietsen gemaakt. Om een voorvork uit een andere fiets te kunnen monteren, moeten we weten welke maat wielen er in zit, en hoe lang het stukje buis is, vanaf de vorkkroon tot de top van de vork.

Groet, Wiel
cindypost

Bericht door cindypost »

Beste Wiel,

Bedankt voor uw reactie, ik ben ermee naar een fietsenmaker geweest, maar zij konden geen passende voorvork vinden. De maat van de hele voorvork is 51cm.
Het stukje buis is 21cm vanaf de vorkkroon en de buis zelf is 12mm breed.
De maat van het wiel is 20x1.75.

Zou er niet een soort universele voorvork hiervoor te vinden zijn?

Alvast bedankt :)
velophile

Bericht door velophile »

flandria.jpg
flandria.jpg (53.92 KiB) 6170 keer bekeken
Dag Cindy,

Het woord universeel betekent in de fietswereld dat het nooit fatsoenlijk past. De foto hierboven laat de vermoedelijke vouwfiets zien. Er is een internet firma met voorvorken 20 inch:
https://www.giga-bikes.nl/zoeken/voorvo ... h=voorvork

Dit vork is de vork die er het meest op lijkt:
https://www.giga-bikes.nl/171974-amigo- ... aal-grijs/ Helaas is de buis maar 20cm; die krijg je niet gemonteerd.
https://www.giga-bikes.nl/46850-m-wave- ... nch-zwart/. Deze is 3cm te lang maar er is voldoende schroefdraad om hem op maat te zagen.

Groet, Wiel
cindypost

Bericht door cindypost »

Ja dat is de fiets waar het om gaat!
Ontzettend bedankt voor de uitgebreide reacties en behulpzaamheid.
Ik ga dan maar voor de laatste optie, ik houd u op de hoogte :)

Hopelijk lukt het allemaal, vind die fiets wel de moeite waard om hem verder op te knappen. Nieuwe banden en dergelijke, eerst dit maar eens proberen.
cindypost

Bericht door cindypost »

Nou ik heb die voorvork besteld maar nu krijg ik die balhoofd ring er niet opgeschroefd aan de bovenkant. Het lijkt wel alsof de schroefdraad van die voorvork te smal is voor die ring. Of kun je dat bij een fietsenmaker laten bijstellen?
velophile

Bericht door velophile »

Dag Cindy,

Vouwfietsen hebben soms aparte constructies. Er zijn meerdere maten stuurbuis. Maar in de jaren zeventig was dat nagenoeg allemaal de oude inch maat 25,4mm.
Als men bij Flandria een ander voorvorkje heeft gebruikt, zou dit met de schuifmaat (heb je die?) na te meten moeten zijn.
Helaas is het nog moeilijker om een voorvork van 20 inch met een andere maat stuurbuis ( als 28,6mm) te vinden.

Het wordt ingewikkeld, Wiel
Plaats reactie