Beste mede-fietsliefhebbers,
Ik ben Paul van der Ree, woonachtig in Zutphen. Opgeleid als (HBO) ingenieur WTB, werkzaam in de fijnmechanische techniek.
Sinds mijn jeugd al een liefhebber van fietstechniek. Al sinds de krantenwijk met 15 jaar echt aan alles gesleuteld. Toen kon je nog bij Schrijver in Zutphen over de schroothoop struinen, daar nam ik van alles mee, vooral wielen in alle soorten, vanwege de naven. Ik had toe een Raleigh sportfiets met 26" wielen ("the all-steel bicycle"), helaas begaf het frame daarvan het. Vanaf 16 jaar deed ik alles aan fietsen, versnellingsnaven doorgronden en reviseren, uiteindelijk ook wielen leren spaken (het boek "The Bicycle Wheel" van Jobst Brandt was mijn leidraad). Een tijd later ook een eigen wielrichtbok met meetklokjes gebouwd (dit was al in de tijd dat ik een bijbaan had in een fijnmechanisch toeleveringsbedrijf tijdens mijn opleiding).
Dagelijks gebruik ik een Gazelle die van midden jaren '60 zal zijn (vermoed ik), waarbij ik pas de tweede eigenaar ben en de eerste eigenaar nog heb gekend. Fiets heeft een plaatje van Siersma, Zutphen en is daarmee dus nooit uit Zutphen weggeweest. De fiets is origineel tot aan de (messing) ventieldopjes.
Heb ook nog een Sparta omafiets, die vast nog een stuk ouder is, deze is van mijn moeder geweest. Deze fiets is wel veel aan gesleuteld en opgeknapt (niet meer de originele lak). Ik hoop deze binnenkort te kunnen dateren middels het boekje van "Oude Fiets" aan de hand van de originele grote Philips koplamp, de dynamo e.d.
Verder heb ik een aantal jaren geleden een paar Gazelle sportfietsen op de kop getikt, ik meen in Apeldoorn of omgeving, van iemand die er heel veel had staan. Eentje is al een aantal jaren mij stationsfiets (wel met een paar flinke sloten). Voor mij is "patina-restauratie" voldoende, het hoeft van mij niet spic en span, ik vind het vooral leuk dat dit soort fietsen nog in het straatbeeld verschijnen en geen "garage queens" zijn.
Ik heb nog een leuk voorraadje onderdelen liggen, tot mijn verrassing ook zelfs twee SA Dynohubs, de ene een voornaaf (los) en de ander een compleet en goed wiel met een "Dyno-four" vierversneller. Daar moet ik dus een fiets bij zoeken!
Op dit forum hoop ik wat deling van kennis en enthousiasme te vnden. Ook ben ik voor de Gazelle sportfiets op zoek naar wat specifieke dingetjes.
Met vriendelijke groet,
Paul van der Ree
Ik stel me voor...
Ik stel me voor...
Laatst gewijzigd door PaulvdRee op 1 mei 2019, 20.51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ik stel me voor...
Hoi Paul
\Welkom bij het forum en bij de club, vraag gerust naar wat je weten wilt, meestal komt er wel advies of adresjes voor onderdelen.
Succes met je oude fietsen!
Maarten
\Welkom bij het forum en bij de club, vraag gerust naar wat je weten wilt, meestal komt er wel advies of adresjes voor onderdelen.
Succes met je oude fietsen!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Ik stel me voor...
Goedenavond,
Mooi verhaal! Welkom bij de club!
Groeten,
Y.
Mooi verhaal! Welkom bij de club!
Groeten,
Y.
Sportief fietsend!