even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Firediver

even voorstellen

Bericht door Firediver »

Hoy All,
net eigenaar geworden van een oude bakfiets. met uiteraard nog heel wat werk aan. Maar rijd perfect.
Net zoals velen probeer ik zelf mijn bakfiets te dateren en een merk op te kleven. Ik snuffelde al hier en daar maar heb nog geen enkel vergelijking kunnen maken. Hij is dus ook niet volledig origineel.
Groetjes vanuit de Belgische kust,
Dominique
Bijlagen
Doc1.pdf
(132.33 KiB) 294 keer gedownload
Jeroen Zuiderwijk

Re: even voorstellen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Zo te zien mist hij de handrem en naaf met trommelrem. Dit is wel aan te raden om te installeren, omdat een gewone remnaaf niet voldoende remvermogen heeft.

Verder is het maar net wat je er mee wilt doen. Bakfietsen zijn werkpaarden, dus als het goed werkt dan is hij goed. Maar alle lagers uitelkaar halen, schoonmaken, checken op slijtage, kogels vervangen, invetten en goed afstellen is aan te raden. Ook zou ik er een nieuwe ketting op zetten, goede kans dat die ver versleten is. Als het goed is heb zit daar een dikkere ketting op. Daarvoor kun je brommerkettingen gebruikten, maat 415. Een nieuwe ketting loopt beter, en slijt je tandwielen minder snel. Kettingbladen zijn bijna niet te vervangen, dus daar moet je zuinig mee zijn (hetzelfde geld voor de trapas).

Kwa merk en datering, is heel lastig. Het zou een Lely kunnen zijn, maar daarbij was de voorste stang vanaf het zadel meestal recht (maar een prijscourant afbeelding heeft ook zo'n gebogen exemplaar). Lely heeft dezelfde bakfietsen onveranderd vanaf de jaren '30 tot '70 geproduceerd, dus dat maakt datering lastig.
Firediver

Re: even voorstellen

Bericht door Firediver »

Beste Jeroen,
Dank u voor de uitgebreide uitleg en raadgevingen. Dit helpt me al een stapje verder.
Grtz,
Dominique
Plaats reactie