clubbeurs in Vianen

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
fietser

clubbeurs in Vianen

Bericht door fietser »

Zo mooi als JocoFoto fotografeer ik niet maar toch - hier een paar kiekjes van de beurs in Vianen van vandaag. Voor wie erbij was en voor wie het gemist heeft. De veiling verliep vlot en goed (mij is in ieder geval niets over klachten en onvrede bekend). Het clubbestuur heeft er veel tijd in gestoken om het goed voor te bereiden, vooral Otto - groot compliment daarvoor!
vianen1.jpg
vianen1.jpg (224.71 KiB) 10819 keer bekeken
vianen2.jpg
vianen2.jpg (203.41 KiB) 10819 keer bekeken
vianen3.jpg
vianen3.jpg (172.24 KiB) 10819 keer bekeken
vianen4.jpg
vianen4.jpg (205.12 KiB) 10819 keer bekeken
'
asterduc

Re: clubbeurs in Vianen

Bericht door asterduc »

ik vond het ook een ontzettend leuke samenkomst en met de veiling erbij leek wel echt :-)

Wel jammer te merken dat er hier en daar zaken worden ontvreemd. Bij Paul is een handvat spoorloos verdwenen en onze overbuur zei dat hij 2 verduisteringslampjes was kwijtgeraakt. Dan praten we over kleine dingen die slechts een paar euro kosten. financieel geen ramp, maar het hoort gewoon niet, en al helemaal niet Binnen een clubgemeenschap.
Ik hoop dat diegene die dergelijke dingen doet daar een wrang gevoel aan overhoudt en beseft dat het fout is.

Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Inderdaad prima beurs en vervelend van die diefstallen.

Leuke veiling en op de beurs schappelijke prijzen.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
gerritkan

Bericht door gerritkan »

Beste allemaal

Helemaal eens met voor gaande schrijvers , wat betreft het stelen .
Maar ook dat het weer gezellig was .
Bijgepraat met bekende , wat het waard maakt om er toch een redelijk stuk voor te moeten rijden in een auto waar van ik de kachel nog steeds niet van gemaakt heb .
De reden daavoor is dat m'n Pedersen leuker is om aan te werken , hoewel dat in een schuur is die het ook zonder verwarming is . Het is dus soms afzien een hobby te hebben .
Toch iets meer gekocht dan ik van plan was .
Ik zou alleen een band kopen maar omdat de prijs mee viel werden het er drie .
Had geen plannen wat bij de veiling te kopen maar safety achternaven vielen mee in prijs en onder het motto je weet maar nooit , toch maar gekocht.

Tot volgend jaar Gerrit Kan .
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik vond het ook weer een prima clubbeurs.

Leuk dat de nederlandse luxe fietsen genoeg belangstelling kregen.
Ik vond het ook goed om de BD van Jos eens in ''levende lijve'' te zien.
Jos, ik heb het deels zwarte spaken verhaal nog eens nagezocht.
Hier onder staat de tekst.
Uit de catalogus van 1926
Uit de catalogus van 1926
fongers 1e soort A en B.JPG (320.87 KiB) 10722 keer bekeken
Bij nadere bestudering kom ik het tegen bij de 1e soort A en B. Bij de C, de HZ zie ik het niet meer vermeld.

Gerrit,
Is het duidelijk geworden hoe het zit met de remmen op jouw Dursley Pedersen?
Bij deze nog een foto van een
fabrieks schrijven waaruit duidelijk bljkt tot waneer ze doorgebouwd zijn die pedersen`s
Dursley Pedersen fabrieks schrijven.JPG
Dursley Pedersen fabrieks schrijven.JPG (114.16 KiB) 10722 keer bekeken
Ik heb zelf nog een als K-naaf vermomde X naaf gekocht op de veiling. Het viel me al op dat de aansluiting op de naaf net achter het tandwiel met vier plaatjes/nokjes was ipv geschroefd.
Een typisch X fenomeen (kijk maar eens op de SA site)
En thuis bij het openschroeven bleek m`n vermoeden waarheid.
Een type X uit de eerste jaren van productie.
De as heeft grovere schroefdraad (20 TPI)dan de modellen zo als we ze kennen. Dat wordt toch nog een toertje om daar moeren voor te maken. De as dikte is anders dan de engelse tappen die ik heb liggen.

Groet,
Maarten
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Hele leuke dag in Vianen. Ik kwam eigenlijk niet om iets te kopen maar had stilletjes toch schuin naar een naaf gezocht voor de Fongers Tandem uit 1900/1901. Uit bronnenonderzoek in de catalogi uit 1900/1903 kwam vast te staan dat er al een terugtrap naaf zat in de tandem en samen met Gert Jan Moed tot de conclusie gekomen dat het haast wel een New Departure naaf moet zijn geweest. Het alternatief Torpedo is niet voor handen en anders schier onbetaalbaar. Er is ook nooit vast gesteld dat er Torpedo naven ingezeten hebben.
Dus de stoute schoenen aangetrokken en vol spanning afwachten of het zou lukken. De New Departure naaf die voor de naaf die ik op het oog had ging voor 85 euro dus het was even met samengeknepen billen wachten wat de volgende naaf zou doen. Gelukkig werd er weinig op geboden en had ik de naaf voor een nette prijs (35 euro) Het is een New Departure type A naaf uit 1902/1914? ze zijn lang geproduceerd dus dat zegt ook wat over de kwaliteit, hoewel ik hoorde dat de remprestaties van deze naven matig waren.

Het was een leuke veiling en goed gepresenteerd en georganiseerd hoewel er gemopperd werd over de sprongen die gemaakt werden in het opbieden. Ach iedereen was achteraf best tevreden. Alles ging voor een redelijke prijs behalve die naven die naar Duitsland gingen.

Later nog even met Harry Dijk mee geweest. Zat al maanden in de planning maar nu ik toch in Vianen was. Harry heeft een mooie verzameling exoten en vaart een eigen koers met zijn fietsen. Hij heeft een behoorlijke verzameling race fietsen waarvan verrassend veel moderne fietsen. En geen goedkope hoor. Alles is kwaliteit.

Zijn laatste project een sport fietsje die hij uit de nok van een Franse schuur heeft gehaald zag er fenomenaal uit. Het was naar Harry's verhaal echt wrakhout maar als ie wat ziet in een fietsje dan koopt ie het gewoon. Jaren 10/20? sport fietsje met de bekende remmen en een mooi sportstuurtje, mooie dunne velgen die hij helemaal uit de kreukels heeft gehaald. Alles opnieuw in de lak en met biezen.

Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over het restaureren en wat je moet laten en toevoegen. maar dit kwetsbare fietsje was met zoveel toewijding weer op de wielen gezet dat ik het alleen maar mooi kon vinden. Trouwens de hele collectie van Harry straalt deze kwaliteit van conserveren uit. Allemaal hoogglans lak en gepolijst messing. De vitrines lagen vol met prachtig gerestaureerd materiaal. Prachtige lampen, dynamo's en nog veel meer.

De rondleiding duurde al meer dan een uur en dan had ik zijn schuurtje met nog te restaureren fietsen nog niet gezien. Dat komt nog wel een keertje.

Harry heeft verrassend weinig Nederlandse fietsen staan. Wel Tsjechisch, Duits, Frans. Een heel eigen koers en dat waardeer ik wel. Hij heeft duidelijk een brede scope wat betreft verzamelen en dat is erg leuk om te zien.

Ik ben er zeker van dat hij de Safety die hij van Wilfried heeft over genomen ook weer in een topstaat zal brengen.

groeten Michiel ;)
JAN1888

Bericht door JAN1888 »

Voor mij als juniorlid was dit de eerste keer dat ik op deze beurs/veiling aanwezig was.

Wel wat later dan gedacht (1 uur file A28) vanwege een vrachtauto die de bocht iets te spontaan had genomen.

Weer div. mensen ontmoet die ik wel van het forum ken maar nog nooit in levende lijve ben tegengekomen , daar is zo,n beurs als deze dan ook een uitstekende gelegenheid voor.

Ik moet zeggen dat ik bijna alles wat ik op het oog had voor mijn Eysink 1947 heb weten te verkrijgen ,en uiteraard tegen redelijke prijs.

Toch weer een stukje verder gekomen om dit "project" tot een goed einde te brengen en dit 65 jarig rijwiel weer veilig de weg op te krijgen.

Jammer! dat er ook op een beurs als deze kleine zieltjes tussenlopen - voor wie blijkbaar de begeerte iets te groot was, en daarom het verschil tussen mijn en dijn niet zo goed weten te maken.

Groet,
Jan
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten W.,

Leuk dat je de zeldzame X-naaf hebt gevonden. Weet je al in welke fiets je 'm gaat zetten?
Was ie uiteindelijk erg duur?

Jammer dat hij me niet opgevallen was, heb overigens ook te weinig aandacht aan de veiling besteed. Zo'n naaf had leuk geweest voor de 1918 Fongers, waar hij niet op zat, maar ik heb de schakelaar er wel op zitten. De vooroorlogse (kapotte) remnaaf die ik heb gekocht vond ik wel leuk als leerproject.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste Yorick,

Ik had de naaf slechts op het oog door de afwijkende bevstiging achter het tandwiel èn de grove draad op de as.
Wat er op stond was K en dan een nummer.Je zou in eerste instantie denken dat het en K naaf is.

Ik heb nog geen inbouwplannen omdat de naaf zonder voorafgaand plan gekocht is door mij maar reken maar dat er nog een winter over heen gaat voor dat de naaf bruikbaar is...
En ja er waren meer bieders dus helemaal voor niks was de naaf niet...
Het model is ouder dan jouw model versteller durf ik te stellen. het vroegere model had zo`n open quadrant of een dik kort ''potje''als stuur versteller.
Overigens zou historisch een A naaf in jouw Fongers horen .
Met de (verbeterde) X zijn ze meen ik in 1914 gestopt bij aanvang van de A naaf (die met de verdikking in de naafhuls).
Heb je nu een AW in je Fongers zitten?

Groet,
Maarten
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Goh, leuk om te horen.

Bij de revisie begin ca. jaren 60 is er een AW-naaf naaf ingekomen en is er een X-naaf versteller opgezet of degene die er al opzat opnieuw verchroomd.
Ik heb nu een K-naaf ingespaakt, omdat een X-naaf moeilijk te vinden was. De smaak van de laatste eigenaar wilde ik respecteren. De A-naaf met verhoging wil ik er niet inzetten, omdat die afwijkend schakelt. Ik kies hier dus voor rijgemak.

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
Plaats reactie