Voorstellen en een vraag over een oude Fongers fiets

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Watson

Bericht door Watson »

cijferslot
cijferslot
rsz_20170904_191849_1.jpg (484.09 KiB) 4684 keer bekeken
Berichtdoor Watson » 6 sep 2017, 17.08

Even voorstellen. Ton, 62 jaar, Apeldoorn, al langer met fietsen bezig. Vooral de wat oudere Gazelles. Nu onlangs een Fongers fiets uit 1951 kunnen bemachtigen in vrijwel 100 % originele staat (behalve de banden). (H7 55 met remtrommels, stangenbediening, 3V met buisversteller, zwart.) Deze fiets wil ik graag conserverend restaureren. Echter de jasbeschermers zijn niet meer te repareren. Mijn vraag is: hoe kom ik aan vervangende jasbeschermers? Deze zijn veel groter dan de gebruikelijke verkrijgbare linnen jasbeschermers. Verder vraag ik mij af hoe het (volgens mij ook originele) cijferslot werkt (een soort cijferklokje aan beide zijden van het achterwiel) Iemand een idee?

Bijgevoegd een foto van de fiets.

Ik hoor graag.

Met vriendelijke groet,

Ton
Watson

Bijlagen
rsz_20170904_192208.jpg
rsz_20170904_192208.jpg (483.95 KiB) 4682 keer bekeken
maartenB

Re: Voorstellen en een vraag over een oude Fongers fiets

Bericht door maartenB »

dit soort jasbeschermers met een soort spatbord IN het spatbord is nog wel eens te vinden op de beurs in berlicum. Heb ik er laatst ook nog een gekocht, bleek helaas te klein dus let op de maat! Voorlopig gewoon maar even zonder doen?

Welkom op het forum, hele mooie fiets. Het model is trouwens HZ55, niet H7.
Heel leuk ook dat klokslot, maar hoe het werkt weet ik ook niet.
Succes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
gerritkan

Bericht door gerritkan »

De twee wijzer op de foto zichtbaar moeten in een bepaalde standstaan om het naar onder uitstekende deel (armpje )te kunnen verdraaien .
Dat armpje komt aan andere kant in een opening daar kan hij vast gezet worden door de wijzer daar te verdraaien .
Als je nu aan dat rechtse wijzertje draaid zie dat daar een opening komt waar dat het armpje in kan vallen .
Het probleem is dat je waarschijnlijk niet de juiste stand weet voor de kant met de twee wijzers om het armpje rond te kunnen draaien of de blokkering op te heffen als hij opslot zit .

Dus mooi laten zitten en niet gebruiken , het is toch beter een degelijk slot te kopen om het dievengilde jouw fiets niet te laten stelen .
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Goedenavond,

Het soort jasbeschermers op deze fiets werkt met een binnenspatbord waarover de stof is getrokken, daarnaast zitten aan de onderkant van het doek vier metalen strippen. Ik ben ooit van plan geweest het geheel met leer te overtrekken, helaas is dit er nooit van gekomen. Misschien dat jij het wel aandurft om dit met lakdoek of leer te doen.

Met vriendelijke groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Watson

Bericht door Watson »

Dank voor de reacties!

Ik overweeg inderdaad zelf de jasbeschermers te bekleden. Al even aan het zoeken geweest naar bruikbare lakdoek.

Het slot is inderdaad tegenwoordig niet meer voldoende. Toch zou ik het leuk vinden dit slot weer te laten functioneren.

Groet,

Ton
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Aan u de uitdaging. Werken met stof is best leuk. Neem eerst even de maten op voor je alles uitelkaar trekt. Het slot zou ik eerst even doorspuiten met een gangmakertje (d.w.z. slotspray of WD-40).
Sportief fietsend!
Plaats reactie