bracket bouten fongers
bracket bouten fongers
Ik ben begonnen mijn Fongers op te knappen, en heb ontdekt dat de trapasbus ruimte heeft ten opzichte van het frame. Kan ik dat oplossen door de bracketbouten aan te draaien of moet ik dan de trapas met bus uitbouwen en de ruimte ergens mee opvullen. Dit is mijn eerste fiets met bracket bouten en ik weet nog niet hoe je die gebruikt en wat je er wel en niet mee kunt doen. Alvast bedankt, Rein
Re: bracket bouten fongers
Bracketbouten kan je lossen om de cups te stellen en weer (voorzichtig) aandraaien om te cups vast te zetten. Doe het voorzichtig want de bout kan breken (merkte ik) of je beschadigt de bracket zelf. Als er zoveel ruimte in zit dat aandraaien de cup niet vastzet, zit er mogelijk dan een niet-passende cup in?
DCR gaat nooit verloren....
-
Op zich is de uitleg van Wim helemaal juist.
Maar in het uitzonderlijke geval van de BB en BD Zit er in het frame een geheel aaneengesloten bus met lagerschalen.
Het type trapas is Thomson met de afstelling op de as (linkse draad).
Je hebt met het aandraaien van de klembouten genoeg invloed om die bus vast te krijgen maar voor de afstelling dus de contramoer op de as gebruiken. Rechtsom (met de klok mee) los waarna je de conus linksom strakker kan draaien/tikken.
Een ring met uitsteekseltje in de groef van de as staat tussen conus en contramoer en zorgt er voor dat het geheel niet mee gaat draaien bij het fietsen.
Als je de rechter crank er af haalt dan kan je na losnemen van de contramoer en conus de gehele as er met tandwiel en al uit halen. Altijd beter omdat je dan de kogels kan vervangen.
en de boel schoon kan maken. 1/4 inch kogels horen er in.
Hieronder nog een foto van de BB vork met gladde kroon.
Groeten,
Maarten
Maar in het uitzonderlijke geval van de BB en BD Zit er in het frame een geheel aaneengesloten bus met lagerschalen.
Het type trapas is Thomson met de afstelling op de as (linkse draad).
Je hebt met het aandraaien van de klembouten genoeg invloed om die bus vast te krijgen maar voor de afstelling dus de contramoer op de as gebruiken. Rechtsom (met de klok mee) los waarna je de conus linksom strakker kan draaien/tikken.
Een ring met uitsteekseltje in de groef van de as staat tussen conus en contramoer en zorgt er voor dat het geheel niet mee gaat draaien bij het fietsen.
Als je de rechter crank er af haalt dan kan je na losnemen van de contramoer en conus de gehele as er met tandwiel en al uit halen. Altijd beter omdat je dan de kogels kan vervangen.
en de boel schoon kan maken. 1/4 inch kogels horen er in.
Hieronder nog een foto van de BB vork met gladde kroon.
Groeten,
Maarten
Wim en Maarten, hardstikke bedankt, dat is inderdaad wat ik bedoelde,verder was ook mijn plan om de trapas ook van nieuw vet en kogels te voorzien, alleen brak helaas een van de bracket bouten
. Ik ga nu eerst de fiets maar verder uitkleden om het frame in de bankschroef te kunnen doen en dan proberen de afgebroken schroef eruit te krijgen. Die voorvork is inderdaad de vork die erin hoort, al lijkt de vervangingsvork er ook al tientallen jaren in te zitten.
Groeten, Rein.

Groeten, Rein.
-
Rein ,zo`n bracket bout heb ik nog wel een over. Mocht je die zoeken.
Groeten,
Maarten
Groeten,
Maarten
bedankt, ik wil er graag een overnemen , hoop alleen dar t gaat lukken de oude er uit te krijgen met behoud van het schroefdraad.
Ik denk dat ik dit onderwerp voortzet in de rubriek Toerfietsen, goed? Groet, Rein.
Ik denk dat ik dit onderwerp voortzet in de rubriek Toerfietsen, goed? Groet, Rein.
-
Ik heb even gekeken naar de maat van de bout.
Die is 1/4 inch met een spoed van 26 windingen per inch.
Je zou daar aan de achterkant een (blind)gaatje van 4,2 mm in kunnen boren om er vervolgens M5 in te tappen .De 1/4 inch bout is daar dik genoeg voor mits recht geboord.
Je zou dan in theorie het afgebroken stukje moeten kunnen losdraaien met een M5 boutje. Na wat extra verhitten denk ik.
Toerfietsen lijkt mij ook een prima subgroep voor deze fiets.
Groeten,
Maarten
Die is 1/4 inch met een spoed van 26 windingen per inch.
Je zou daar aan de achterkant een (blind)gaatje van 4,2 mm in kunnen boren om er vervolgens M5 in te tappen .De 1/4 inch bout is daar dik genoeg voor mits recht geboord.
Je zou dan in theorie het afgebroken stukje moeten kunnen losdraaien met een M5 boutje. Na wat extra verhitten denk ik.
Toerfietsen lijkt mij ook een prima subgroep voor deze fiets.
Groeten,
Maarten