Jasper Joppe Geers, woonachtig in Schijndel, en tegenwoordig verzamelaar en restaurateur van klassieke vouw- en deelfietsen. Zo, dat is er uit.
Ik ben met de hobby begonnen om verschillende redenen. Van oudsher ben ik een creatief beestje, en heb ik jarenlang in de reclame en grafische vormgeving mijn dingetjes gedaan. Door de jaren heen raakte ik creatief steeds verder uitgeput, en ben ik op zoek gegaan naar alternatieven. Mocht je me googlen dan zul je aardig wat cartoonwerk en Lego aantreffen, plus een paar speakers die ik ooit eens gebouwd heb met wat hulp van een ander forum.
Goed. het fietsenverhaal begint met een tante van me, Tante Toos. En Tante Toos was blind, en kwam nauwelijks de deur uit. Toen mijn oom nog leefde was zijn liefhebberij wielrennen, en met behulp van een tandem was het een van de weinige dingen die hij kon delen. En zo gingen ze samen op een Gazelle tandem vanaf 1977 rondfietsen. Namen ze deel aan alleriel toertochten, totdat mijn oom begin jaren '90 overleed.
Die tandem echter bleef dus jarenlang ongebruikt in de schuur staan, totdat ik eens bij mijn tante op bezoek ging en erover begon. Het einde van dat bezoek was dat ik de tandem meekreeg, mits ik er goed voor zou zorgen.
Die tandem heb ik nog steeds en hou ik helemaal origineel, en mag bij mij oud worden. Daarom heb ik een tweede exemplaar die ik gebruik om eens wat te 'pimpen' en rond te toeren, en op de zoektocht naar die tweede Gazelle kwam ik nog iets tegen: een Graziella vouwtandem. En met die tandem is het restaureren en verzamelen begonnen.
Die Graziella is inmiddels de deur uit. Het was een draak om te restaureren, maar een Westmalle dubbel qua genot om op de fietsen! UIteraard ben ik het merk Graziella eens wat gaan uitspitten, en kwam ik bij de vouwfietsjes uit, waarvan er inmiddels twee Graziella 16's in de schuur staan, samen met een Bianchi Ilbici, velo Saccoche Duemila, een Fongers en Phoenix M66, Magneet ABC en ABC mini, Road Puppy en Portacycle, Monark Dobramatic, de Cometa Sprint, Puch Camping, Peugeot Helium, Raleigh Twenty (Stowaway) Rudge RSW etc, etc.
Plus nog een kudde Raleigh Compacts en Plaza's die ik gebruik om op te knappen, wat creativiteit op los te laten en de hobby betaalbaar te houden.
Daarbij moet ik mezelf dus enige restricties opleggen. De eerste is de omvang van mijn schuurtje wat inmiddels ramvol staat. Tweede is dat ik alles verzamel tot en met maat 20 ich. En de derde restrictie: niet ouder dan 1975. Er staat dus wel een Dahon Classic bij me in het schuurtje, maar is daarmee dan ook de vreemde eend in de bijt. regelmatig wanneer ik mensen op bezoek heb pikken ze die er ook uit: 'Deze ziet er toch nog niet zo oud uit?' Nee, inderdaad... hij staat dus op Marktplaats.
En laat ik het hier eens bij houden. Ik kan nog uuuren doorratelen, ik ben nu eenmaal enthousiast, iemand die restricties nodig heeft.

Hartelijke groeten,
Jasper Joppe.