Nieuwe Juncker transportfiets. Welke rijwielhandelaar?

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Fotomaan

Nieuwe Juncker transportfiets. Welke rijwielhandelaar?

Bericht door Fotomaan »

Ik sta weer wat beter op mijn benen de laatste tijd dus ik ben weer met een transportfiets aan de gang gegaan. Eigenlijk twee waar ik een fiets van kan maken.
Het zijn twee Junckers waarvan een van de twee voorvorken niet meer recht was. Daar is een donorfiets voor gevonden die was gebruikt als steltfiets bij een hondenclup. Behoorlijk afgeracht maar met een kaarsrechte voorvork, een stuur en een mooie rechter crank met kettingblad. Die gaat als reserve op de plank.
Sam, die bij George Chardon werkt, heeft de staande achtervork weer stevig aan elkaar gesoldeerd. Die was 'af fabriek' al niet goed gesoldeerd waarschijnlijk. Tijdens de demontage kwam het aan het licht maar dat is nu sterker dan origineel.
Alle onderdelen zijn inmiddels aanwezig. Nieuwe trapas, ook een Bayliss Wiley nr.3, een nieuw achterstandwijk 3/16" met twintig tanden, een Roelewiel rek van Roel en een heel mooi gereviseerd zadel met nieuw leren dek met oude stempel. De rest was allemaal nog aanwezig en in zeer goede staat. Engelse voornaaf en een Styria achternaaf met een Union ketting die niet van het kettingwiel omhoog te krijgen is.

Op het achterspatbord zit een plaatje van de fietsenmaker die de fiets ooit als nieuwe fiets verkocht heeft. Daar is op te lezen dat hij H. Zwart jr. heet, agent van BATO rijwielen was en aan de Asselschestraat in Apeldoorn zijn gedoente bestierde.
Heeft iemand informatie over deze rijwielhandelaar?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Aad Streng

Re: Nieuwe Juncker transportfiets. Welke rijwielhandelaar?

Bericht door Aad Streng »

Charles,

Ik weet niet veel meer over de rijwielhandelaar (H. Zwart jr.), alleen dat het huisnummer van het pand nogal eens wisselde. Ik vind hem in de jaren dertig terug op de nummers 71, 83 en 89. De Asselsestraat is een zeer oude straat in Apeldoorn en langs een groot deel van de weg stonden van oudsher huizen, met grote onbebouwde stukken er tussen. Die zullen later wel ingevuld zijn en vandaar de hernummering.

Ik heb wel een foto van de winkel, waarop reclame gemaakt wordt voor BATO uit Tiel. De foto is van begin jaren dertig. Het straatnaambordje is niet meer te lezen, zodat ik niet precies kan achterhalen waar de winkel zich bevond.

Vr. groet,

Aad.
Bijlagen
Rijwielhandel Zwart, Asselsestr Adoorn met BATO ca 1930 r.jpg
Rijwielhandel Zwart, Asselsestr Adoorn met BATO ca 1930 r.jpg (146.92 KiB) 4204 keer bekeken
Fotomaan

Re: Nieuwe Juncker transportfiets. Welke rijwielhandelaar?

Bericht door Fotomaan »

Hoi Aad,

Geweldig, die foto :P
Bedankt!
Het is duidelijk dat het de winkel van meneer Zwart is. Zijn naam op het spandoek en omdat er op het spatbordplaatje ook heel duidelijk vermeld wordt dat het een 'agent van Bato rijwielen' is.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie