Union voornaaf - lager kogel maat

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Union voornaaf - lager kogel maat

Bericht door jon8th8n »

hallo,

Ik heb een Union 36 spaaks voornaaf op mijn transportfiets.
Nu begon deze een klein beetje geluid te geven, dus heb ik deze gisteren eens rustig uit elkaar gehaald voor onderhoud.

Het viel mij op bij het demonteren dat de conussen heel erg diep in de naafbody zitten. Na inspectie blijkt ook dat de conussen draaien op een punt dat veel te ver naar buiten ligt (echt op het randje).

Ik denk om eerlijk te zijn dat er de verkeerde soort lager kogels in zijn gezet. Er zitten nu 1/4 of 6,35mm kogels in. als je deze erin legt is er ook nog veel te ruim plaats op de cups.

Wie heeft zo een naaf en kan het even controleren voor mij?

Het gaat om deze naaf die Jeroen een keer als donor heeft gebruikt.

https://2.bp.blogspot.com/-TbbakvBw-Jo/ ... G_1908.JPG

Bedankt!
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Union voornaaf - lager kogel maat

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

1/4" zou de correcte maat moeten zijn. Het kan natuurlijk ook dat de conussen gewoon te ver zijn uitgesleten. Dat had ik ook bij de voornaaf van mijn Juncker (geen put corrosive, maar gewoon glad weggesleten). Dan is het een kwestie van nieuwe conussen plaatsen. N.b. ik heb die naaf uiteindelijk niet gebruikt. Het is een NOS Union naaf uit 1914, dus dat vond ik zonde. En ik had inmiddels ontdekt dat dezelfde conussen nog gewoon te koop zijn.
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Union voornaaf - lager kogel maat

Bericht door jon8th8n »

Jeroen Zuiderwijk schreef:1/4" zou de correcte maat moeten zijn. Het kan natuurlijk ook dat de conussen gewoon te ver zijn uitgesleten. Dat had ik ook bij de voornaaf van mijn Juncker (geen put corrosive, maar gewoon glad weggesleten). Dan is het een kwestie van nieuwe conussen plaatsen. N.b. ik heb die naaf uiteindelijk niet gebruikt. Het is een NOS Union naaf uit 1914, dus dat vond ik zonde. En ik had inmiddels ontdekt dat dezelfde conussen nog gewoon te koop zijn.
Bedankt Jeroen, dat ga ik dan eens checken, ik heb nog een NOS naaf liggen met die maat, dus ik kan even checken.

Mijn naaf is van 1928 trouwens. Idem zo oud als het frame van de fiets, zo wel kunnen dat die lichtjes versleten zijn. :D
Plaats reactie