Gazelle oma's fiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
FritsS

Gazelle oma's fiets

Bericht door FritsS »

De Gazelle fiets die ik heb staan is vermoedelijk uit de jaren 50. Op het forum las ik dat via het framenummer te achterhalen is van welk bouwjaar de fiets is. Het framenummer is 85546. Kan iemand mij zeggen wanneer hij is gemaakt?
HJvMontfort

Re: Gazelle oma's fiets

Bericht door HJvMontfort »

FritsS schreef:De Gazelle fiets die ik heb staan is vermoedelijk uit de jaren 50. Op het forum las ik dat via het framenummer te achterhalen is van welk bouwjaar de fiets is. Het framenummer is 85546. Kan iemand mij zeggen wanneer hij is gemaakt?
Als de naven origineel zijn dan staan daar vaak ook nummers op waarlangs hij heel makkelijk te dateren is :)
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
FritsS

Bericht door FritsS »

Zover ik weet is de oma van mijn vrouw ooit betrokken geweest bij een aanrijding en is toen één of beide wielen vernieuwd. Het is nu donker maar ik zal morgen de naven nog eens nader bekijken.
arjank

Bericht door arjank »

bouwjaar is 1951.

groet, arjan
FritsS

Bericht door FritsS »

Bedankt Arjan.
Ik heb de naven nog eens bekeken. Ik ben wel een leek maar zo te zien is het voorwiel origineel. De achternaaf daarentegen lijkt me van nieuwer datum. Zo gauw geen inscriptie kunnen ontdekken. In de voornaaf staat alleen "Gazelle".
Groeten, Frits
fietser

Bericht door fietser »

Het framenummer is 85546
bouwjaar is 1951.
... maar alleen als je ervan uitgaat dat 1 cijfer in het framenummer mist en dat dat niet een van de eerste cijfers is. 85546 zou ergens vóór WO I zijn of zo en kan dus eigenlijk niet kloppen. Maar als het 85546x is klopt 1951 wel.

'
arjank

Bericht door arjank »

right you are, fietser! ik heb half gelezen (das het nadeel van 's avonds laat actief zijn...) en ging uit van 855.000. ook omdat frits dacht dat het een vijftiger is.

maw: frits, bekijk het framenummer nog eens goed. als je het eerste cijfer hebt gemist, zijn er een boel smaken mogelijk. en je zal de eerste niet zijn die zijn fiets te jong schat.

groet, arjan
FritsS

Bericht door FritsS »

Inderdaad niet goed gekeken. Het framenummer eindigd met een 7 die ik gemist heb. Het is dus 855467 Hierbij een grotere foto van het nummer.
Bijlagen
Gazelle_85546_nr_kl.jpg
Gazelle_85546_nr_kl.jpg (655.24 KiB) 8745 keer bekeken
arjank

Bericht door arjank »

oké, 1951 dus.

arjan
Plaats reactie