Verschenen: Major Taylor raast door Nederland.
In 1902 rijdt hij wedstrijden in Maastricht en Amsterdam tegen de Nederlandse toppers uit die tijd. Lees over zijn leven, de tegenwerking in Amerika, zijn sterrenstatus in Europa en Australië. En zijn tegenstanders - op de foto staat hij aan de start in Amsterdam in een wedstrijd tegen o.a. Jaap Eden.
Veel aandacht voor techniek - Taylor was een materiaalfreak die allerlei nieuwigheden uitprobeerde: fiets zonder ketting, verstelbaar stuur, hij werd gegangmaakt door een tandem met stoommachine. Er staat ook een foto van een electrische tandem uit 1898 in het boek. Modern!
ISBN 978-94-6345-138-3 Paperback: 174 pp., 60 afb.; verkoopprijs € 19,95
http://www.majortaylor.nl
Major Taylor raast door Nederland
-
Major Taylor raast door Nederland
- Bijlagen
-
- vp klein.png (97.14 KiB) 7969 keer bekeken
-
Re: Major Taylor raast door Nederland
Taylor vestigde wereldrecords achter gangmakers op de fiets: quintuplets.
Maar hij ging te hard voor menselijke gangmakers. Zijn sponsor Stearns belooft een tandem te bouwen met hulpmotor - zie het plaatje.
Het gevaarte hield het net lang genoeg uit om het wereldrecord op de mijl te verbeteren...
Maar hij ging te hard voor menselijke gangmakers. Zijn sponsor Stearns belooft een tandem te bouwen met hulpmotor - zie het plaatje.
Het gevaarte hield het net lang genoeg uit om het wereldrecord op de mijl te verbeteren...
- Bijlagen
-
- 15 cycle age 1899 5 376.png (278.09 KiB) 7875 keer bekeken
-
Major Taylor was een materiaalfreak.
Zo reed hij een tijdje op een 'chainless' fiets van zijn sponsor Sager: een fiets met een cardanas.
Hij reed graag met een verstelbaar stuur: het stuur kon langs de voorbouw verder naar voren of achteren gezet worden. Waarschijnlijk gebruikte hij het in wedstrijden om een optimale stroomlijn te krijgen.
In het Engels wordt zo'n stuur nog een Major Taylor handlebar of outrigger genoemd.
Soms staat er een verroest exemplaar of een replica te koop op sites als ebay - zoals het mooi glimmende stuur op de foto.
Zo reed hij een tijdje op een 'chainless' fiets van zijn sponsor Sager: een fiets met een cardanas.
Hij reed graag met een verstelbaar stuur: het stuur kon langs de voorbouw verder naar voren of achteren gezet worden. Waarschijnlijk gebruikte hij het in wedstrijden om een optimale stroomlijn te krijgen.
In het Engels wordt zo'n stuur nog een Major Taylor handlebar of outrigger genoemd.
Soms staat er een verroest exemplaar of een replica te koop op sites als ebay - zoals het mooi glimmende stuur op de foto.
- Bijlagen
-
- major taylor outrigger.jpg (127.71 KiB) 7813 keer bekeken
-
Major Taylor maakte tussen 1901 en 1910 tournees door Europa (met uitzondering van 1904-1906 toen hij een zware inzinking had). In 1903 en 1904 reed hij ook in Australië. Daar komt bijgaande foto vandaan: hij rijdt op een fiets met een extra tandwiel vóór het grote tandwiel. Een Australische uitvinding met als bedoeling de ketting beter over de tandwielen te laten lopen. http://www.smh.com.au/articles/2004/09/ ... 72042.html
- Bijlagen
-
- Fiets met derde tandwiel
- jackwalsh_wideweb__430x276.jpg (31 KiB) 7741 keer bekeken
dag Jan
Klaas Baving uit zwolle maakte in die tijd ook reclame met Major Taylor. Ken je bijgevoegde advertentie?
groet Theo
Klaas Baving uit zwolle maakte in die tijd ook reclame met Major Taylor. Ken je bijgevoegde advertentie?
groet Theo
- Bijlagen
-
- Baving met Taylor ANWB kampioen 24 mei 1901.jpeg (489.08 KiB) 7731 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
-
Theo,
Dank je voor de toevoeging. Baving kende ik al - in het boek staat 1 van zijn vele advertenties voor een fiets met verend raam en voorvork: 'Met meer genoegen en minder inspanning'.
De Success fietsen die Baving verkocht waren waarschijnlijk van Iver Johnson, in die tijd sponsor van Major Taylor. Maar toen en nu: topsprinters gaan niet op een fiets met vering rijden. Op de foto's van Taylor uit 1901, het jaar van de advetentie (b.v. de wedstrijd tegen Jacquelin), is goed te zien dat hij op een gewone baanfiets rijdt.
Als je de advertentie goed leest staat er ook dat MT op Success reed (klopt) maar niet dat hij op een cushion fiets reed.
Het is me trouwens niet helemaal duidelijk hoe die fiets van Baving veerde. Je vindt plaatjes van Iver Johnson fietsen met een extra gebogen buis in het frame, maar dat lijkt me meer voor de stevigheid zoals dat nu nog wel gedaan wordt bij hele grote framematen.
jan
Dank je voor de toevoeging. Baving kende ik al - in het boek staat 1 van zijn vele advertenties voor een fiets met verend raam en voorvork: 'Met meer genoegen en minder inspanning'.
De Success fietsen die Baving verkocht waren waarschijnlijk van Iver Johnson, in die tijd sponsor van Major Taylor. Maar toen en nu: topsprinters gaan niet op een fiets met vering rijden. Op de foto's van Taylor uit 1901, het jaar van de advetentie (b.v. de wedstrijd tegen Jacquelin), is goed te zien dat hij op een gewone baanfiets rijdt.
Als je de advertentie goed leest staat er ook dat MT op Success reed (klopt) maar niet dat hij op een cushion fiets reed.
Het is me trouwens niet helemaal duidelijk hoe die fiets van Baving veerde. Je vindt plaatjes van Iver Johnson fietsen met een extra gebogen buis in het frame, maar dat lijkt me meer voor de stevigheid zoals dat nu nog wel gedaan wordt bij hele grote framematen.
jan
De verende Success van Baving is een Pierce. Er staat een catalogus van op de documentatiebank. Ik heb er zelf een en neem hem mee naar de nieuwjaarsbijeenkomst in Raalte op 7 januari.
Theo
Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Prachtige verhalen van de legende Major Taylor,
hierbij wat foto's van een Major Taylor handlebar van mijn 1900 Columbia Track bike en van een Duitse baanwielrenner uit die tijd.
Nol
hierbij wat foto's van een Major Taylor handlebar van mijn 1900 Columbia Track bike en van een Duitse baanwielrenner uit die tijd.
Nol
- Bijlagen
-
- IMG_1689 (640x480).jpg (201.79 KiB) 7666 keer bekeken
-
- IMG_1694 (640x480).jpg (143.11 KiB) 7666 keer bekeken
-
- IMG_1692 (640x480).jpg (148.49 KiB) 7666 keer bekeken
-
- IMG_1693 (640x480).jpg (154.79 KiB) 7666 keer bekeken