Beste mensen,
Voor deze fiets, inmiddels flink uit elkaar gehaald, ben ik benieuwd naar het bouwjaar. wie kan dit aan de hand van de foto bepalen. Het framenr. is door roetsvorming eigenlijk niet leesbaar.
gr. Koenraad
Gazelle no1
Gazelle no1
- Bijlagen
-
- gazelle2.jpg (213 KiB) 4754 keer bekeken
- Jeroen Zuiderwijk
Re: Gazelle no1
Met een staalborstel (met de hand of als schijf op boormachine of haakse slijper) kun je vrijwel altijd het framenummer zichtbaar maken. Met schuurpapier wis je hem weg. Zonder dat zou ik er in ieder geval geen jaar aan kunnen koppelen, hooguit ergens tussen jaren '30 en '50.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
P.s. zo roestig als hij nu lijkt, met poetsen en rijwielolie of owatrol is die nog weer prachtig te maken zonder te hoeven verven.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Het is inderdaad de bedoeling om de fiets in roestige staat te laten. Wel haal ik de scherpe randen er af door te borstelen. daarna ga ik Owatrol gebruiken. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt op de vergroomde delen. die wel erg slecht zijn. De trappers zijn erg slecht en zitten deels vast. dat wordt nog een operatie... De banden waren totaal vergaan, ik veronderstelde dat het surogaat uit de oorlog was omdat de opgeschuimd op de velg geplakt zaten. na het doorzagen bleek er een oranje Gazelle/Vredestein binnenband in te zitten. De voorlamp is van Philips maar mist helaas het embleem en de rode achtergrond.
Jammer dat de kettingkast en jasbeschermers zo vergaan zijn.
ik heb een foto van het framenr. toegevoegd.
Jammer dat de kettingkast en jasbeschermers zo vergaan zijn.
ik heb een foto van het framenr. toegevoegd.
- Bijlagen
-
- framenummer.jpg (99.87 KiB) 4706 keer bekeken
Al is het framenummer niet helemaal leesbaar, ook aan een aantal onderdelen kun je een idee van het bouwjaar krijgen, deze fiets heeft al ipv eem rechte lamphaak een lamphaak waar de lamp rechtstreeks aangeschroefd zit, dat geeft al een vermoeden van midden jaren 50 in elk geval naoorlogs, maar nog wel het hoge stuur, en de dynamobeugel zit nog niet aan de vork gelast.(wat mijn gazelle A met framenummer 1,2 miljoen nogiets wel had).Ik zou gokken nop 1955, en je framenummer lijkt ook hoger te zijn dan een miljoenen lager dan 1,1 miljoen, dus dan kom je ook opp 1954/1955. Veel plezier met je fiets, en let goed op de liggende achtervork onderaan het spatbord, dat is de meest kritieke plek voor doorroesten volgens mij. Groet, rein
-
Eens, zoals ik het framenummer lees gaat het om 1954/1955.
Hij is wel erg roestig deze fiets, zo erg heb ik nog niet eerder gezien.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
oh jawel hoor ; dit krijg je nadat een fiets jarenlang tegen een schutting in de begroeing heeft gestaan of in een tuin als decoratie hier in de buurt staan er ook op verschillende plaatsen nog in zo,n cafe fietsenrek te verroestenFongers1952 schreef:Eens, zoals ik het framenummer lees gaat het om 1954/1955.