Herstel stuur Joka/Magneet stafiets (terugbuigen, uitdeuken)

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Herstel stuur Joka/Magneet stafiets (terugbuigen, uitdeuken)

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Van mijn Joka/Magneet stafiets was het stuur in het verleden mishandeld. De handvatten waren omhoog gebogen, en niet zachtzinnig. Ze stonden onder ongelijke hoeken, en rechts was zelfs naar binnen gebogen. Ook zaten er lelijke knikken, waarschijnlijk doordat ze in een bankschroef gezet waren, waardoor de buis flink geplet was aan beide kanten. Hier is de oorspronkelijke situatie te zien:
IMG_5564a.jpg
IMG_5564a.jpg (234.65 KiB) 6834 keer bekeken
Aangezien de handvatten los zaten, heb ik die erafgehaald. Dat gaf een stuk meer mogelijkheden om de schade te herstellen.

Als eerste de stand van de handvatten gecorrigeerd. Hiervoor maakte ik eerst een houten houder, door een gat door een balk te boren groot genoeg voor de stuurbuis en die in tweeën te splijten. Daarmee kon ik het stuur klem zetten in de bankschroef, zonder de buis te pletten. Vervolgens een stalen staaf omwikkeld met keukenpapier, en die in de uiteinde gestoken van de handvatten van de stuurbuis, en die in de correcte stand teruggebogen.

De volgende klus was de deuken uit de stuurbuis halen. Daarvoor gebruikte ik een serie bronzen kogels in verschillende grotes, een reeks kleinere stalen staafjes erachter, en een lange staaf om ze de stuurbuis in te kunnen meppen door het gedeukte deel heen:
IMG_20180101_230413a.jpg
IMG_20180101_230413a.jpg (171.32 KiB) 6834 keer bekeken
Dit werkte heel goed. Ik kreeg niet alles eruit, omdat de grootste kogel nog wat kleiner was dan de binnen diameter van de stuurbuis. Maar het ergste is eruit.

Alleen gebeurde waar ik bang voor was: ik kreeg ze er niet meer uit. Na uren gesjor met een lange staaf brons van 5mm dik, kwamen ze eruit. Wat bleek, er zat aangekoekt vet in de stuurbuis, wat zo dik was als stopverf. Daar bleven de kogels tussen heen en weer rollen. Om te voorkomen dat ik gek zou worden van het gerol ervan tijdens het fietsen, moesten ze eruit. Maar uiteindelijke voor elkaar gekregen.

Helemaal perfect is het nog niet (rechter kant hangt nog een beetje), maar het stuur is er al aanzienlijke beter aan toe:
IMG_20180101_224604a.jpg
IMG_20180101_224604a.jpg (146.25 KiB) 6834 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3863
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Herstel stuur Joka/Magneet stafiets (terugbuigen, uitdeu

Bericht door maartenB »

Knap werk Jeroen! Is het een uniek stuur, dat je er zoveel moeite voor doet?
Als je de laatste deukjes er nog uit wilt hebben kun je een klein gaatje (4-5 mm) boren aan de andere kant van de buis en met een omgekeerd boortje als hulpstuk het deukje er verder uit kloppen. Met dunne buis lukt dit, of het bij stuurbuis ook werkt zou je moeten proberen.
Daarna gaatje dichtlassen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Herstel stuur Joka/Magneet stafiets (terugbuigen, uitdeu

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het is en uniek stuur, gepatenteerd door Magneet, en gebruikt tussen 1927 en 1940. Maar het is ook het stuur van deze fiets, en ik wil zoveel mogelijk onderdelen die nog specifiek bij deze fiets horen erop te houden. Er is al het een en ander aan vervangen in de loop der tijd (vrij zeker het voorspatbord, achternaaf huls en delen binnenwerk en minstens een van de velgen), dus wat ermee uit de fabriek kwam wil ik er het liefst op houden. Maar het is ook gewoon leuk om te proberen, en kijken hoever ik kom met herstelwerk. Ik heb er ook aan gedacht om via een opening het stuur uit te deuken. Maar ik heb geen mogelijkheden tot lassen, en ik hou het liefst de beschadigingen om hem te repareren tot een minimum. Een paar deukjes vind ik niet erg, dat hoort bij de geschiedenis van de fiets. Maar een geplette stuurbuis vind ik minder fraai. En de handvatten moeten natuurlijk in een bruikbare positie staan.
Maarten Waarlé
Berichten: 2398
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Herstel stuur Joka/Magneet stafiets (terugbuigen, uitdeu

Bericht door Maarten Waarlé »

Leuke actie Jeroen,
Het is een van de lastigste dingen aan fietsen :deuken op onbereikbare plaatsten.
Wat soms ook kan werken is een kogel aan een staalkabel.
Dan trek je zo`n kogel vanaf de andere kant als het ware door de buis heen. Er zijn ook kabels met M10 schroefdraad aan het eind .Dan heb je ook heel veel kracht met een sleutel 17 en een bankschroef om de schroefdraad voor meedraaien te behoeden.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Herstel stuur Joka/Magneet stafiets (terugbuigen, uitdeu

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Maarten Waarlé schreef:Leuke actie Jeroen,
Het is een van de lastigste dingen aan fietsen :deuken op onbereikbare plaatsten.
Wat soms ook kan werken is een kogel aan een staalkabel.
Dan trek je zo`n kogel vanaf de andere kant als het ware door de buis heen. Er zijn ook kabels met M10 schroefdraad aan het eind .Dan heb je ook heel veel kracht met een sleutel 17 en een bankschroef om de schroefdraad voor meedraaien te behoeden.

Groeten,
Maarten
Dank je! Mocht ik het ooit weer tegenkomen is dat wellicht een interessante optie.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Herstel stuur Joka/Magneet stafiets (terugbuigen, uitdeu

Bericht door Fotomaan »

Erg leuk, hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.
Ik heb zo ook best wat sturen ‘gered’ maar als de deuken achter de stuurbocht zaten liet ik ze zitten.
Meestal vond ik het ook belangrijk dat de originele handvatten bewaard bleven. Zeker als ze nog mooi waren maar dit zijn ook super mooie exemplaren.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Re: Herstel stuur Joka/Magneet stafiets (terugbuigen, uitdeu

Bericht door jon8th8n »

Wat een werk!

Pure bewondering voor de energie die daar in gaat! :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Herstel stuur Joka/Magneet stafiets (terugbuigen, uitdeu

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ja, is ook gewoon leuk om te proberen. Overigens is de deuk links weer wat teruggekomen. Ik moest de hoek van de handvatten nog wat verder corrigeren, en ik vond het nu wel goed genoeg :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Herstel stuur Joka/Magneet stafiets (terugbuigen, uitdeu

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

De fiets zit inmiddels ook weer in elkaar. Binnenkort nog even de handvatten terugplaatsen, verlichting installeren en dan ga ik er mooie ritten op maken.
IMG_20180107_142915b.jpg
IMG_20180107_142915b.jpg (417.52 KiB) 6690 keer bekeken
Plaats reactie