banden voor een Hollandse bakfiets jaren '50

Plaats reactie
velobar

banden voor een Hollandse bakfiets jaren '50

Bericht door velobar »

Beste leden,

Wij hebben een Hollandse bakfiets jaren '50 verbouwd tot een mobiele bar en deze wordt commercieel gebruikt.
Nu is er 1 van de banden "ontploft". Wij zijn dus dringend op zoek naar gelijkaardige banden zo authentiek mogelijk. Hier in België niet te vinden!! Daarom wend ik mij tot de experts van "De Oude Fiets". Wie kan ons helpen aan banden of aan een contact waar te verkrijgen? De referentie aan de binnenkant van de band is 26 x2 54-559.
Met dank voor jullie feedback
Magali Potié
Bijlagen
VELOBAR.jpg
VELOBAR.jpg (396.58 KiB) 6832 keer bekeken
Jeroen Zuiderwijk

Re: banden voor een Hollandse bakfiets jaren '50

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Een optie zijn deze banden van Vredestein:

https://onlinefietsonderdelenkopen.nl/b ... port-zwart

Je krijgt er wel een merk op, maar die is eventueel eraf te poetsen met wasbenzine als ik het goed heb.

Een andere optie zijn het wat oudere model Vredestein bakfietsbanden, die heeft Toon Mensinck nog (zie onder Vredestein 26x2):

http://www.nostalgie-oirschot.nl/index. ... onderdelen

Je kunt er ook modernere banden onder zetten. Ik ben zelf erg fan van de Schwalbe/Swallow HS 248:

https://hollandbikeshop.com/fietsbanden ... x-2-50-tt/

Die zijn breder, namelijk 26x2.50. Ze zijn sterk en duurzaam. Het voordeel van de breedte is dat als je een keertje een stoeprandje raakt, dat doet met de band i.p.v. de velg. En ze zien er ook mooi uit:

Afbeelding

Hier heb je nog een discussie over bakfietsbanden:
http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=44&t=3744
Jeroen Zuiderwijk

Het kan trouwens zijn dat de eerste vredestein transport 26x2 niet meer verkrijgbaar is, want ze zijn geloof ik uit productie. Bol.com heeft ze nog wel, maar de prijs is aanzienlijk (57 euro). Dan is Toon de enige optie voor die banden.

Ik zou voorzichtig zijn met gewone fietsbanden in die maat te monteren. Daar is meestal de wand niet sterk genoeg, waardoor de band van de draad los komt en klapt. Houd ook rekening met de maximaal toegestane druk. Bij zo'n grote band is dat aanzienlijk lager dan voor een normale fietsband (ongeveer 2,5 bar bijvoorbeeld, sommigen 3bar). Dezelfde lagere druk levert namelijk een vergelijkbare spanning in de band zelf. Hoe groter de band, hoe lager de druk.
tdebruin

Bericht door tdebruin »

Hallo,

ikzelf ben niet zo'n fan van de Schwalbe ballon band voor de bakfiets, hoewel ik anders bij fietsen zweer bij Schwalbe banden. Vredestein transport banden hebben de tendans om aan de zijkant lelijke scheuren te gaan vertonen, en zijn erg aan de prijs.

Ik gebruik voor mijn bakfiets(en) al jaren met tevredenbheid de Continental KKS 10 2-22. Het is eigenlijk een brommer band, maar komt precies overeen met 54-559. Online op diverse plekken te koop zoals:

bandenleader.nl

ebay.de

banden-pneus.be

maar ja smaken verschillen uiteraard.

Succes met de bakfiets,
en proost :-)
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Probleem met die ballonbanden van tegenwoordig is dat ze veel te dun zijn voor het gebruik op zo'n logzware bakfiets. De fietsbanden rond de maat 26x2 zijn eigenlijk bedoeld voor breed uitgevoerde stadsfietsen en mountainbikes (maar dan zitten er noppen op de banden). Een bromfietsband in de juiste maat zou denk ik inderdaad geschikter zijn.
Sportief fietsend!
Rob Houkes

Bericht door Rob Houkes »

Als je het goedkoop wilt houden zijn deze ook een optie, eveneens een brommerband:
https://www.jvmotors.nl/a-35581856/26-i ... 2-00-x-26/

Geen idee van de kwaliteit... Ik ben ook nog op zoek naar nieuwe bandjes, ik twijfel over deze. Dus laat even weten hoe je ze vind als je ze koopt ;-)

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Jeroen Zuiderwijk

De Swallow banden (andere naam voor Schwalbe) hebben het bij mij prima gehouden met 300kg baggage, plus bakfiets plus ik, die toen helemaal oud en gebarsten waren. Nu heb ik nieuwe, maar ik weet in ieder geval dat ze het in zo'n verouderde conditie nog steeds doen. Dus goede reden voor mij om fan te zijn van die banden. De officieële maximale last is 150kg voor die banden per band, maar met een snelheid tot en met 100km uur (inclusief door de bochten dus). Je hebt dus wat meer marge als je met de bakfiets wat minder hard rijdt :) Maar verder deel ik het advies liever brommer/motorbanden in die maat dan fietsbanden. Die kunnen die krachten gewoon niet aan.
velobar

Bericht door velobar »

Hartelijke dank voor de reacties.
Ik heb nu in eerste instantie contact opgenomen met Toon Mensinck.
Magali
Plaats reactie