Hallo,
Mijn naam is Kees en ben op het ogenblik bezig om een gewone Gazelle uit 1948 op de weg te houden, de fiets wordt dagelijks gebruikt.
Alles is volgens mij origineel op de kettingkast en de linker crank na.
Het probleem is dat de cranks steeds speling krijgen, wat is hier aan te doen?
Kees
Even voorstellen
Re: Even voorstellen
Als een crank speling krijgt heeft dat meestal te maken met de crankspie, tenminste met fietsen uit die tijd. De spie moet passen, d.w.z. onder de juiste hoek zijn afgevijld en dan vriendelijk doch zeer dringend in het spiegat zijn aangetrokken, dus voorzichtig (met een steuntje onder de crank anders sla je deuken in je lagerschaal) er in getikt met een hamertje waarna je het moertje goed aandraait. Blijft de speling dan kan helpen om alles weer los te maken, een blaadje latoenkoper of RVS-folie tussen de as en de crank te klemmen en alles opnieuw vast te zetten.
DCR gaat nooit verloren....
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 10 feb 2018, 16.52
Re: Even voorstellen
Bedankt voor het antwoord, ga ik proberen.
Heeft het zin om het spiegat uit te boren, zodat er een 9,5 mm spie in kan want de 9mm spie zit ruim?
Kees
Heeft het zin om het spiegat uit te boren, zodat er een 9,5 mm spie in kan want de 9mm spie zit ruim?
Kees