Raleigh?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Emeric

Raleigh?

Bericht door Emeric »

Mijn andere is project volledig gedemonteerd, gedecapeerd en de vork ligt klaar om hersteld te worden.

Ondertussen een beetje aan het rondneuzen op het internet en onderstaand Raleigh Pathracer tegen gekomen. Onmiddelijk verkocht en op zoek naar een gelijkaardig model. Voor €60 deze schuurvondst op de kop kunnen tikken. Van een 80-jarig boerke dat de fiets zeker al 60 jaar kent.

Thuis direct op onderzoek gegaan. Aan de trapas vond ik het nummer 82. Op de torpedonaaf staat er 43 k2 M, waar ik uit afleid dat de fiets van het jaar 43 is. Ben ik hier juist? Ik denk dat het ook een Raleigh-model is maar kan iemand mij dat bevestigen.

Hij heeft duidelijk lang in een vochtige schuur gestaan. Zo is er zowat overal roest te zien. Maar ik denk na een grondige schoonmaakbeurt en het uitlijnen van de wielen, dat deze fiets tijdelijk terug rijklaar is. Bij mij zal hij ook steeds buiten staan.Uiteraard moeten de banden ook nog vervangen worden :lol: De fiets heeft een blauw biesje achteraan en op de voorvork en het spatbord is dat in het rood. Voorlopig zal ik hem dus in deze staat behouden...
Bijlagen
Raleigh Pathracer- aangepast.png
Raleigh Pathracer- aangepast.png (138.78 KiB) 2889 keer bekeken
Schuurvondst aangepast.jpg
Schuurvondst aangepast.jpg (101.21 KiB) 2889 keer bekeken
Schuurvondst links aangepast.jpg
Schuurvondst links aangepast.jpg (115.34 KiB) 2889 keer bekeken
82 aangepast.jpg
82 aangepast.jpg (123.27 KiB) 2889 keer bekeken
43 K2 M  Aangepast.jpg
43 K2 M Aangepast.jpg (105.71 KiB) 2889 keer bekeken
Banden vervangen Aangepast.jpg
Banden vervangen Aangepast.jpg (72.82 KiB) 2889 keer bekeken
maartenB

Re: Raleigh?

Bericht door maartenB »

Om te bevestigen dat het een Raleigh is moet je de voorvorkkrron even goed laten zien op foto, en het framenummer dat bovenaan de zadelbuis staat ingeslagen.
Het bouwjaar van de naaf is 1943, maar een torpedo naaf en een Raleigh gaat niet goed samen, zeker niet in dat jaar!

Het is trouwens geen pathracer maar gewoon een fiets met plat Belgisch stuur.
Pathracer is een sportieve fietsvariant uit de periode rond 1920 die nu veel wordt nagebouwd, dat zijn in basis ook meestal geen originele pathracers. Maar ziet er wel leuk uit.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
velootje

Re: Raleigh?

Bericht door velootje »

dit lijkt me inderdaad een gewone Belgische fiets te zijn...
Plaats reactie