Union enzo

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
peterbakker

Re: Union enzo

Bericht door peterbakker »

Cardan fiets
Cardan fiets
cardan 1.jpg (487.92 KiB) 6138 keer bekeken
peterbakker

achteras
achteras
cardan 2.jpg (472.91 KiB) 6138 keer bekeken
peterbakker

Trapas
Trapas
cardan 3.jpg (479.64 KiB) 6138 keer bekeken
peterbakker

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is . Ik weet nu hoe ik de fotos aan moet passen ;) ,dus het gaat vast wel goed komen nu !!!
maartenB

Bericht door maartenB »

Over die Mosquito Praxis kan ik niets zeggen, die is bij het opknappen ook wel erg ver gerestaureerd of samengebouwd vrees ik.
De Union is wel degelijk Union, de wielen met trommelremmen zijn zeker van na 1930.
Staat er in het chroom van de SA versnellingsnaaf nog iets leesbaars? Daar staat normaal ook het bouwjaar in (in code) .
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
peterbakker

Ik zal morgen even zoeken maar er zit wat roest dus dat word ws lastig.
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Peter ,
Die foto`s van de cardanfiets zijn heel bijzonder!
Het systeem is van Acatene , een bedrijf die in Frankrijk al voor 1900 deze type cardanfietsen maakte. De blikken kapjes en de koker waardoor de as loopt precies zoals Acatene.

In Nederland heeft Burgers dit systeem gebruikt en naar ik meen zonder toestemming van Acatene. Er is een rechtzaak over gevoerd destijds.

De framevorm van jouw cardanfiets is zover ik weet niet bij Acatene gebruikelijk geweest maar wel zeker bij Burgers.
Vooral in de eerste jaren. De latere framevormen bij Burgers waren meer de ronde omafiets achtige frames maar rond 1900-1903 waren het deze met een recht stuk in de bovenbuis.
Of het ook echt een Burgers fiets is zou heel interessant zijn om te onderzoeken.

Groeten,
Maarten
peterbakker

Oke . Dank je wel. Hij is in bruikleen maar het sou idd wel leuk zijn !!
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Dat zou zeker leuk zijn en bijzonder.
Als je in de gelegenheid bent zou het mooi zijn om wat detailfoto`s te maken bij goed daglicht.
Er is hier op de groep zeker veel belangstelling voor dit historisch materiaal. Er zijn er maar een paar overgebleven dus dan is vergelijken met de overgebleven exemplaren altijd leerzaam.
Daarnaast zou je eens kunnen kijken of er op de linker crank vlak bij de trapas een nummer staat.
Op de site van Burgers; Burgers-enr.net staan foto`s van een vergelijkbare fiets met nummer op de crank.

Groeten,
Maarten
peterbakker

Hoi Maarten.
Er staat idd een nummer op de crank . Achter de trapper.
Nummer 8.
Vergelijken is idd wel leuk . Ik woon zelf in noord Holland , vlakbij Hoorn btw.
Groeten Peter
Plaats reactie