Union enzo

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
peterbakker

Re: Union enzo

Bericht door peterbakker »

burgers b.jpg
burgers b.jpg (443.82 KiB) 6117 keer bekeken
peterbakker

burgers cranck.jpg
burgers cranck.jpg (352.26 KiB) 6117 keer bekeken
peterbakker

Op de cranck van de burgers lijkt wel een nummer te staan.
Ik wil ook niet te veel schuren want ik ben bang dat ik alles wegschuur ! Wellicht haal ik hem van de zomer eens naar beneden om het bij daglicht te bekijken !
maartenB

Bericht door maartenB »

Heel leuk die extra foto's van de cardanfiets.
Ik zou wel durven denken dat het een Burgers is.

Over de Union: dat 'standaard' tandwiel zag je ook wel, ik dacht pas op latere fietsen eigenlijk. Weer wat geleerd. En rond 1950, dus vrij kort na de oorlog, was het deels ook nog maar gebruik van de onderdelen die toevallig voorradig waren.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
TheodK

Bericht door TheodK »

het is vast een Burgers. Op de Burgers cardanfiets van museum de Waag waarvan foto's op mijn website staan staat ook zo'n soort nummer op de cranck met het zelfde soort lettertype. zie
http://burgers-enr.net/de-fietsen/fotog ... rousel-875
Dat is echter waarschijnlijk geen framenummer, daar is het wel een vreemde plek voor.
Erg leuk dat er weer een is opgedoken. kijk ook eens of er op het balhoofd nog resten van een transfer aan wezig zijn of gaatjes van een balhoofdplaatje.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou! ,ik ben er ook wel van overtuigd nu.
Zeker ook met dat nummertje op de crank.
Ben ook wel benieuwd of het nummer in de buurt komt van dat van de fiets van de waag.
CMC zette in de hoge bi tijd haar framenummers (ook) op de crank dus helemaal ongebruikelijk is het niet.
Overigens staat op de cardandamesfiets van 1909 (op Theo's site wederom ) een 9 vlak bij de pedaal. Dat doet me dan weer denken aan de 8 bij de pedaal van deze fiets

Het stuur van de noord Hollandse Burgers lijkt een wat rondere vorm te hebben zo`n beetje zoals het losse stuur van de Waag:
Burgers stuur
Burgers stuur
Burgers stuur col. de Waag.jpg (51.43 KiB) 6095 keer bekeken
Dus niet het rechte en tamelijk strak opgebogen stuur van rond 1900 maar meer wat je in de catalogi van rond 1904 ziet verschijnen. Fraaie ruime boog zo als bij de Franse fietsen van destijds. Ik ben wel benieuwd of dat bij nadere bestudering ook nog een dateringskenmerk gaat worden.

Groeten,
Maarten
Hans van de Stouwe

Bericht door Hans van de Stouwe »

de burgers 3324 heeft op de crank dit nummer staan 25904 (259 fiets uit 1904 ????)
Bijlagen
3324 Burgers acaténe 1904 (Medium).jpg
3324 Burgers acaténe 1904 (Medium).jpg (340.17 KiB) 6083 keer bekeken
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Dat is een leuke gedachte Hans,
Maar ik vind het nummer 25904 ook best goed passen als voorafgaand aan de Burgers fietsen uit plm 1907 (37xxx) en 1909 (49xxx). Kan me best voorstellen dat het in de reeks zit al vind ik de toevoegingen van de A bij de 1907 en 09 fietsen wel vreemd. Dat was toch pas bij de latere serie van toepassing?

Om bovengnoemde reden best interessant om te weten wat het nummer van de noord Hollandse Burgers is. Zou het met een 2 beginnen? en als tweede een getal groter dan 5. Dat zou natuurlijk het meest logisch zijn...
Mogelijk komen we er nog eens achter.

Groeten,
Maarten
peterbakker

2638 . Dat is het nummer wat ik kan vinden op de cranck. Het is mogelijk dat er nog 1 cijfer na komt .Is niet te zien. Maar de ruimte is er wel voor op de cranck.
TheodK

Bericht door TheodK »

dag Peter
ik vermoed dat er nog een nummer achteraan staat. wil je nog eens goed kijken?.
Als dat zo is past dit nummer mooi in de framenummers van de eerste serie van Burgers.
Maarten heeft dan waarschijnlijk gelijk. Burgers heeft in het eerste jaar of jaren nadat ze met framenummers zijn begonnen het nummer op de crank in geslagen.
Hans en ik hadden al langer het vermoeden dat Burgers na het overlijden van de oprichter op 1 januari 1903 pas met de framenummering is begonnen. het is eigenlijk vreemd dat ze net als Fongers en engelse merken daar niet eerder mee zijn begonnen.
Als dat zo is klopt jouw nummer daar mooi in.
uit de catalogi van 1903 en 1904 die op de databank staan kan je zien dat jouw model in 1903 nog wel in de catalogus stond en in 1904 niet meer. dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit model in 1904 niet meer verkocht werd. Ik vermoed dus dat jouw fiets net als die van museum de waag met nummer 25904 uit vrijwel hetzelfde jaar is. 1903 of 1904.
Ik zou graag een keer detailfoto's van jouw fiets willen maken.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Plaats reactie