Philips Amstel ?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
peterbakker

Re: Philips Amstel ?

Bericht door peterbakker »

Ik weet nog niet hoe ik in de databank kan komen . Komt idd van Mp. Was vlakbij en betaalbaar ! Eigenlijk in goede staat , alles doet het naar behoren !
Bijlagen
Philips amstel 5.jpg
Philips amstel 5.jpg (332.93 KiB) 5225 keer bekeken
fietser

Bericht door fietser »

Kun je ook nog de complete fiets (zijaanzicht) en de trapas (inclusief eventuele trekbouten aan de onderkant of smeer nippels aan de bovenkant) fotograferen?

Groeten,
fietser
peterbakker

Het schijnt dat de kettingkast en de jasbeschermers niet origineel zijn ( en het zadel natuurlijk !)
Bijlagen
amstel zij .jpg
amstel zij .jpg (499.82 KiB) 5206 keer bekeken
peterbakker

amstel cranck .jpg
amstel cranck .jpg (190.11 KiB) 5206 keer bekeken
peterbakker

amstel cranck.jpg
amstel cranck.jpg (226.94 KiB) 5207 keer bekeken
fietser

Bericht door fietser »

Dat geeft een duidelijk beeld. Anders dan ik aanvankelijk dacht is het toch geen vooroorlogse fiets maar eentje van 1950. De modelnaam "Naarden" stamt nog uit de tijd dat in die plaats de oude Amstel-fabriek stond, tot de jaren 20. Maar toen deze fiets gemaakt werd was dat al lang verleden tijd, blijkt nu. Toch leuk dat ze de oude modelnaam nog steeds hanteerden.

Als je op de trommelremnaven kijkt (zijkant voorwieltrommel, en ergens op de naafhuls in het achterwiel) moet je daar het bouwjaar+maand van de naven tegenkomen. Ze zouden nog origineel kunnen zijn. In dat geval hebben de spaken nog weinig van blootstelling aan regen of pekel te lijden gehad. De relatief goed bewaarde transfers geven dat ook aan.

Ik vraag me nog af of de Lucifer-dynamo wel klopt. Zou kunnen qua tijd, maar bij Gruno-Adek kom ik hem anders niet tegen.

Groeten,
fietser
peterbakker

Bedankt fietser . Mooi dat je dat zo ziet op de foto !
Op de achternaaf is niet veel meer te ontdekken. Het is wel een sa en ik denk zelf nog de originele . Waar tov het logo zou het moeten staan ? De voornaaf is ook aardig bruin maar als daar aan de buitenkant iets moet staan dan vind ik het wel.
Werden er trouwens tijdens de oorlogsjaren nog fietsen gemaakt ?
Weet iemand dat toevallig .
peterbakker

De koplamp had ik er trouwens even afgehaald om alles schoon te maken . Het is een , V T
fietser

Bericht door fietser »

Op de voornaaf staat het bouwjaar op de rechter zijkant, dus "tussen de spaakvlakken". Achternaaf zie hieronder:
achternaaf.jpg
achternaaf.jpg (44.17 KiB) 5196 keer bekeken
Staat op de dynamo ook VT i.p.v. Lucifer? Wat is het serienummer?

In de oorlogsjaren werden ook fietsen gemaakt. 1940 en 1941 waren nog echte topjaren, in 1942 kwam de neergang en van 1943-47 stond het allemaal op een laag pitje.
peterbakker

Op de voornaaf staat 36 ,geen 2e cijfer gevonden . Sturmy archer . Op de achternaaf staat 55. 5 .
Op de dinamo staat Lt baby . Switzerland 2/6229
Op de koplamp is geen nr te vinden.
Als ik weet waar ik zoeken moet is het idd wel te vinden !
Houd dit in dat er later een ander achterwiel in is gekomen of komt de fiets uit 1955 ?
Plaats reactie