Kleine oldtimer....

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
martienvdb

Kleine oldtimer....

Bericht door martienvdb »

Mijn jongste is nogal klein van stuk, maar wilde ook zo'n leuke fiets als de rest van het gezin. Zo'n oude dus.
Uiteindelijk op MP in de buurt een kleintje gevonden met wel de 28 x 1 1/5 wielen. Stond al jaren stil. En dat bleek wel bij demonteren.

Die fiets is in de jaren 70-80 door de vorige eigenaar "op laten knappen". Vandaar het voorwiel met rem (9-74) en het achterwiel met shimano naaf. Een knap nieuw stuur en de kettingkast maakten de boel compleet. Nu is het oude stuur wel bewaard dus dat kan er trots roestend weer op.

Met de nodige kruipolie, bloed zweet tranen en een boor voor de trapspie is het uiteindelijk allemaal los gekomen de afgelopen weken. Schoongemaakt en weer (deels) in elkaar gezet voor een proefrit. Er zat trouwens een lompe trapas in. Ik zal hem nog opmeten als het allemaal weer uit elkaar gaat voor de kosmetische aanpak, maar kogel 9/16 had ik nog nooit gehad. Ik zal de volgende keer de binnenkant vd cups proberen te fotograferen. Daar zaten heel mooi banen in gefreesd.

Het frame, bovenbuis, lijkt geknikt, maar de onderste buis heeft geen vervorming, dus ik denk dat de lokale fietsensmid het wel netjes genoeg vond zo ??

framenummer 92643

het fiets in ieder geval weer soepeltjes. Nu de spatborden "beetje repareren" ( achter 1 spatbordstang gebroken en voorspatbord ca 1 cm rot aan de onderkant. Dan de boel (frame vork en spatborden ontlakken om te kijken wat eronder zit. Ik hoop een merkindicatie, maar dat zal wel niet.

Je kunt er prima met lossen handen op fietsen dus recht is het frame wel lijkt me.
Mocht iemand obv de lamphaak of iets anders iets nuttigs over de fabrikant kunnnen vertellen dan graag, maar gezien de bewogen geschiedenis van dit rijwieltje zal het wel een geheim blijven.

Maakt het gehobby niet minder leuk.
Bijlagen
IMG_0087 (Medium).jpg
heb iets met engels spul
martienvdb

Re: Kleine oldtimer....

Bestanden toevoegen lukt me niet meer

Misschien nu wel twee
Bijlagen
IMG_0081 (Medium).jpg
heb iets met engels spul
martienvdb

trapas
Bijlagen
IMG_0084 (Medium).jpg
heb iets met engels spul
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik zou er zo ook geen merk aan kunnen vastknopen maar het is wel een leuk klein ding.
Ik geloof niet dat ik ooit zo`n laag 28 x 1 1/5 frame heb gezien!
De balhoofdlugs lijken wel uit een stuk. Ik zie geen buis ertussen.

Groet,
Maarten
martienvdb

Klopt. Balhoofd is 1 stuk. Ik zal het frame opmeten. Mijn zoon is 134cm en past er net op nu.....soort kinderfiets.
heb iets met engels spul
maartenB

Bericht door maartenB »

Leuk man, heel bijzonder fietsje.
Merk zou ik ook niet weten. zo'n lamphaak heb ik nog niet eerder gezien.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
peterbakker

Bericht door peterbakker »

Deze is van mijn Locomotief tandem uit 1936
Bijlagen
Locomotief.jpg
martienvdb

Hè dat is dezelfde....ik ga volgende week voorzichtig de overgeschilderde laag verwijderen...misschien vind ik n aanwijzing.
heb iets met engels spul
Plaats reactie