Echte Leidse Batavus van voor de oorlog

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Jeroen Zuiderwijk

Re: Echte leidse batavus van voor de oorlog

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Weer een bijzondere vondst en mooie redding! Te denken dat die anders binnen een paar jaar tot schroot gereden zou worden in handen van een student :? Helaas heb ik zelf absoluut geen plek voor meer fietsen, anders moest ik ook eens gaan kijken.

En dat voormalige zaakje ken ik, ik rij er dagelijks langs. Ik heb er zelf nog nooit aangebeld.

Wat voor jaartal staat er op de achternaaf?
Floris91

Bericht door Floris91 »

Zadel is ook zeer oud lijkt me.
Bijlagen
image-2018-04-19 (10).jpg
Floris91

Bericht door Floris91 »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 19 apr 2018, 15.46 Weer een bijzondere vondst en mooie redding! Te denken dat die anders binnen een paar jaar tot schroot gereden zou worden in handen van een student :? Helaas heb ik zelf absoluut geen plek voor meer fietsen, anders moest ik ook eens gaan kijken.

En dat voormalige zaakje ken ik, ik rij er dagelijks langs. Ik heb er zelf nog nooit aangebeld.

Wat voor jaartal staat er op de achternaaf?
Ja het zou doodzonde zijn geweest als hij als studentfiets gebruikt zou gaan worden, ik vraag me af of er nog een tweede van is.

Ik heb nog geen jaartal in de achternaaf gevonden, Ik heb wel een logo gevonden onder een dikke stoflaag. Kun jij het herkennen Jeroen?

Die zaak moet inmiddels ook onzettend oud zijn dus, ervan uitgaande dat het achterspatbordplaatje even oud is als het balhoofdplaatje.
Bijlagen
image-2018-04-19 (11).jpg
ReinvB

Bericht door ReinvB »

Kan de naaf niet een Styria zijn ?
Jeroen Zuiderwijk

Re: Echte Leidse Batavus van voor de oorlog

Jup, Styria maakte vanaf 1936 Torpedo klonen. Er zou een jaartal in een cirkeltje onder het logo kunnen staan.
Jeroen Zuiderwijk

De Styria remnaaf was een goedkoper alternatief voor de dure F&S Torpedo naaf. Centrix was nog een slag goedkoper. Toch zie bijna alleen maar F&S Torpedo naven ondanks de hoge prijs. Blijkbaar toch veel meer gewild vanwege de kwaliteit. Hier zie je de prijsverschillen in 1939: http://www.transportfiets.net/foto6/tra ... ts_059.jpg
Floris91

Bericht door Floris91 »

Bedankt voor deze informatie Jeroen :D !

Werden zowel de torpedo als styria naven door Juncker gemaakt? Ik zal nog eens kijken of ik onder het logo een jaartal vind.
Rob Houkes

Bericht door Rob Houkes »

Inderdaad een heel bijzonder stukje Leids erfgoed :) Wees er maar zuinig op, hij zier er nog mooi en origineel uit. Behalve dat verlichtingsetje van philidyne dan, daar verpeste Phillips begin jaren 50 de markt mee, door ze aan te bieden met een rijksdaalder korting bij inlevering van de oude verlichting. Daardoor zijn heel wat antieke lampen en dynamo's verdwenen :(

Die fietsenmaker ken ik wel, vroeger ging ik daar nog wel eens heen voor oude onderdelen, hij heeft laatjes! Helaas heeft hij een aantal jaar geleden een hersenbloeding gehad en is daarom niet meer actief, ik heb de zaak al in geen jaren open gezien.

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Jeroen Zuiderwijk

Floris91 schreef: 19 apr 2018, 16.58 Bedankt voor deze informatie Jeroen :D !

Werden zowel de torpedo als styria naven door Juncker gemaakt? Ik zal nog eens kijken of ik onder het logo een jaartal vind.
Nee, door Fichtel Sachs en Styria. Fietsfabriekanten als Juncker leverde vaak ook losse onderdelen. Daar begonnen ze vaak mee als groothandel, waarna ze zelf ook fietsen gingen maken.
Floris91

Bericht door Floris91 »

Rob Houkes schreef: 19 apr 2018, 17.42 Inderdaad een heel bijzonder stukje Leids erfgoed :) Wees er maar zuinig op, hij zier er nog mooi en origineel uit. Behalve dat verlichtingsetje van philidyne dan, daar verpeste Phillips begin jaren 50 de markt mee, door ze aan te bieden met een rijksdaalder korting bij inlevering van de oude verlichting. Daardoor zijn heel wat antieke lampen en dynamo's verdwenen :(

Die fietsenmaker ken ik wel, vroeger ging ik daar nog wel eens heen voor oude onderdelen, hij heeft laatjes! Helaas heeft hij een aantal jaar geleden een hersenbloeding gehad en is daarom niet meer actief, ik heb de zaak al in geen jaren open gezien.

Groetjes, Rob

Jammer om te horen dat het minder gaat met deze man. Binnenkort ga ik er nog een keer langs met deze fiets. Opvallend is dat er best veel Leidenaren actief zijn op dit forum.
Plaats reactie