Trapas stofringen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hendrik

Trapas stofringen

Bericht door Hendrik »

Sommige lagers in oude fietsen hebben als stofdichting zo'n dubbele (1x binnen en 1x buiten) ring met daartussen een viltring.
Het valt me op hoe vaak de binnenring en het vilt verdwenen zijn.
Dat komt wellicht door de manier van verwijderen, zoals opwippen met een schroevendraaier, waardoor binnenring beschadigt.
Ik was deze dagen een tweetal Fongers HZ frames aan het richten, en bij beide fietsen waren de buitenste ringen aanwezig en de binnenste ringen en de viltringen weg.
Eerder al had ik, ook bij een Fongers, zelf twee ringen geperst en op maat gevijld, met redelijk succes.
Toen had ik iets te dik plaat als uitgangspunt gebruikt dat bovendien zwaar gegalvaniseerd en taai was en zich moeilijk in model liet brengen.
Het zijn maar kleine ringetjes, en de marges zijn erg klein.
Nu had ik 0.5mm plaat gebruikt dat in de bak met plaatrestjes rondzwierf.
Belangrijk bij het persen is precies de juiste maat binnen- en buitenmal te vinden.
Als buitenmal bleek de oude (en zeer versleten) trapascup van mijn Simplex transportfiets met 3,35 cm doorsnede geschikt, en als binnenmal (de 'pers') een ouwe dopsleutel die juist 2x de plaatdikte kleiner was in doorsnede.
De eerste poging ging nog wat stroef (ik pers gewoon in de bankschroef), ook omdat ik niet eerst even de plaat ontroest had.
De volgende heb ik ontroest én ingespoten met snij-olie.
Dat ging uitstekend.
Volgende 'foutje' is dat ik vervolgens eerst de overtollige randen van de geperste ring wegknipte en toen pas het gat in het midden wilde boren.
Te snel, want dan heb je geen houvast meer aan het ronde ringetje, en de stappenboor wil het graag mee in de rondte nemen.
Uiteindelijk is het aardig gelukt, met fijne vijlen de maatvoeringen geperfectioneerd.
De ringen klikken mooi in de buitenringen.
Vervolgens heb ik een strookje vilt geknipt, van een groot stuk drukvilt van m'n etspers (met een beetje gevoel van wroeging, op de kunstacademie zou ik hiervoor waarschijnlijk zijn opgehangen :? ) en daaruit de viltringen op maat geknipt.
De tekening onder de onderdelen op de foto heeft hier trouwens niets mee te maken; ik had ook nog een voorraadje remstroppen voor Sturmey Archer trommelremnaven gemaakt ;)

Groet, Erwin
Bijlagen
002.JPG
002.JPG (148.01 KiB) 4110 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hendrik op 3 apr 2018, 00.50, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrik

Re: Trapas stofringen

Bericht door Hendrik »

Lukt nu helaas niet om alle foto's tegelijk bij m'n verhaal te zetten, dus dan even apart :)
Bijlagen
003.JPG
003.JPG (144.71 KiB) 4109 keer bekeken
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Laatste foto...
Bijlagen
001.JPG
001.JPG (114.46 KiB) 4109 keer bekeken
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Mooi! Zoiets wil ik ook nog eens proberen, maar dan om ringen te maken voor houten handvatten.
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Dat heb je mooi gedaan.
Bij al die fietsen die ik onderhanden genomen heb zat er welgeteld een bij waar de vilten ringen nog aanwezig waren.
Die hielden overigens niet meer zoveel vuil tegen maar ze waren een mooi voorbeeld.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie