Restaureren Simplex Kruisframe 30 er jaren

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Mgrbosman

Restaureren Simplex Kruisframe 30 er jaren

Bericht door Mgrbosman »

Ik ben onlangs aan een al lang stilliggend projectje begonnen.
Een Simplex Kruisframe.

De spatborden zijn bij de spatbord stang bevestigingen een beetje ingescheurd.
Die wil ik dus herstellen.
Geprobeerd deze te lassen, maar de legering van het metaal laat dat niet toe. De las vloeit niet .
Wie weet met welke lastechniek dit kan worden gedaan?
Of is hard solderen beter? En zo ja met koper of zilver?

Met vriendelijke groet Michael
m-gineering

Re: Restaureren Simplex Kruisframe 30 er jaren

Bericht door m-gineering »

Stap 1 lijkt me uit te vinden wat voor materiaal het is. Is het magnetisch en bruin verroest dan is het staal en zal je wel last hebben van vervuiling of een galvanische toplaag. Is het niet magnetisch dan is het wat anders.

En je hebt lassen en lassen, met het dunne materiaal van een spatbord kom je toch op TIG uit. Of op solderen, maar stomp scheuren solderen is geen fantastische verbinding. Dan kun je er beter een plaatje achter zetten en is zachtsolderen of lijmen goed genoeg
/Marten
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Echt een euvel van die vooroorlogse Simplexen. Die hapjes uit de spatborden hadden ze nooit moeten doen.

Solderen zo als Marten schrijft lijkt de beste oplossing.
Punt met lassen is dat de homogeniteit van het metaal in en rond de las af neemt.
Als je dan de las vlak gaat maken dan ziet het er op het oog goed uit maar de nieuwe scheur staat te popelen om aan te vangen (net naast de oude bijvoorbeeld)
Met een gesoldeerd lapje aan de achterkant zo als Marten schrijft ondervang je dat nagenoeg geheel.

Ik las wel eens spatborden (co2/mig mag altijd) maar zorg er dan voor dat ik een stuk koper onder de las heb ter wegvloeiing van te veel warmte. Het koper raakt niet vastgelast.
Je krijgt zelfs een totaal vlakke las aan de achterkant afhankelijk van hoe goed het koper aansluit natuurlijk.
Bij scheurkritische plaatsen (een rond gat niet ,een scheur vanaf de zijkant wel) stop ik een staaldraad in de kraal ter versteviging.

Groeten,
Maarten
Mgrbosman

Bericht door Mgrbosman »

Bedankt,

Ik denk dat ik het met hardsolderen ga proberen.
Wil de originele spatborden graag bij de fiets houden.

Groeten Michael
Plaats reactie