Uiteindelijk zijn wij met twee fietsen naar huis gegaan, een "gewone" Gazelle No 8 damesfiets uit 1952 en een ERIO fiets.
Dit merk was mij volledig onbekend. ERIO staat voor Eper Rijwiel Industrie Ooms. Ook hier ging het om een damesfiets, vermoedelijk ook jaren 50. Dat moet ik nog eens op mijn gemak gaan bekijken.
Bijzonder aan deze fiets is dat hij overduidelijk weinig kilometers gemaakt heeft. Zo had de fiets nog de originele ERIO kettingkast en vermoedelijk zelfs nog de originele banden. Het slot had nog 2 sleuteltjes zelfs.
Alhoewel de banden na zo veel jaren duidelijk minder zijn ben ik vooralsnog niet van plan ze te vervangen. Een fiets is maar één keer bijna geheel origineel. Dus veel kilometers zal de fiets/rijwiel ook bij mij niet maken.
Ik vermoed dat de fabrikant Ooms onderdelen inkocht bij diverse leveranciers, het eerste wat mij namelijk opviel was dat het stuur van Juncker is. Grappig genoeg had de fiets slechts één trommelrem. (achter)
Ik ga de komende tijd eerst maar eens op mijn gemak proberen de fiets te dateren en alle onderdelen beoordelen op afkomst. Als ik iets bijzonders zie kom ik er op terug.
Iemand hier die bekend is met ERIO?