Hoi ik ben Marten en ik heb een Gazelle :)

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
martenmeij

Hoi ik ben Marten en ik heb een Gazelle :)

Bericht door martenmeij »

Hallo liefhebbers van mooie fietsen, mijn naam is Marten.
Ik ben gefascineerd door alles wat wielen heeft. Ik vind het fijn erop of erin te rijden, maar geniet er nog meer van als je hoogwaardig vakmanschap terug ziet in het voertuig. Denk aan klassieke auto's en motoren, maar dus ook fietsen.
Om die reden rijd ik op een zwarte Gazelle transportfiets. Deze gebruik ik voor alle dag, hij fietst heerlijk en is niet stuk te krijgen. En gelijkertijd ziet het eruit als een museumstuk, prachtig. Waar vorm en functie zo tastbaar bij elkaar komt, gaat mijn hart sneller kloppen :)
De originele bagagedrager en kettingbeschermer heb ik gedemonteerd. De bagagedrager gebruikte ik te weinig en dat is dan toch wel heel erg groot en extra massa, de kettingbeschermer haalde het zicht weg van de prachtige voortandwiel met springende gazelles erin.

Ik zal een paar foto's hieronder delen. Het is geen museumstuk als in 'concours staat', maar een museumstuk dat vandaag de dag gewoon doet waarvoor ie ooit gemaakt is.
Wel ga ik 'm binnenkort aanbieden, de naafrem doe het niet goed meer en ik heb zelf niet de middelen en tijd (of prioriteit eigenlijk) om 'm zelf te fixen. Ik zoek een nieuw baasje voor mijn fiets, iemand die houdt van dit soort fietsen en graag deze prachtige Gazelle weer de weg op helpt. Houdt het aanbod dus in de gaten :)
Bijlagen
Gazelle heel.JPG
Gazelle achteraas.JPG
Gazelle serienummer.JPG
Rob Houkes

Re: Hoi ik ben Marten en ik heb een Gazelle :)

Bericht door Rob Houkes »

Beste Marten,

Welkom! Mooie fiets en inderdaad, dat is onverwoestbare kwaliteit. Dat wil niet zeggen dat ze niet slijten.... zoals waarschijnlijk met je remnaaf is gebeurd. Maar niet getreurd, die Torpedo remnaven zijn meestal gemakkelijk te repareren, de onderdelen zijn nog volop verkrijgbaar. Ik zou 'm dan ook nog niet zomaar wegdoen als ik jou was, er zijn transportfietsliefhebbers genoeg hier op de site die je kunnen helpen met de reparatie, mijzelf incluis. Ik woon in Leiden, als dat bij jou in de buurt is wil ik best een helpende hand komen toesteken :-)

Hartelijke groet, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

De enige reden in het algemeen waarom de achternaaf niet werkt is verkeerde smering. De naaf uitelkaar halen, al het vet verwijderen (WD40 als oplosmiddel werkt goed), en dan opnieuw smeren: kogellagervet alleen op de (ronde) kogels, en niet te veel, klein drupje fietsolie op de andere bewegende delen (ook niet zo veel dat het weg kan lopen), likje remmantelvet op de remmantel, en weer in elkaar. Goede kans dat hij dan weer als nieuw loopt. Als er dik vet in de andere delen zit, dan plakt het mechanisme vast, en dan werkt het niet. Of als er dunne olie of kogellagervet tussen de remmantel en naafhuls komt, dan remt hij niet of niet goed.
martenmeij

Bericht door martenmeij »

Bedankt Rob en Jeroen voor jullie snelle reactie en meedenken. Misschien toch maar kijken inderdaad of ik de naaf zelf kan fixen dan.

@Rob, ik woon redelijk dichtbij Leiden (Den Haag), kan zeker een keer langs komen met de fiets dus ik denk dat ik graag een keer gebruik maak van je aanbod. Dank alvast daarvoor :)
Hoe kan ik je het handigst bereiken als ik af wil spreken?

Groet,
Marten
Rob Houkes

Bericht door Rob Houkes »

Ik heb je een pb-tje gestuurd met mijn contactgegevens.

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Plaats reactie