Hulp gezocht voor een oude gazelle

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
monkhorst

Hulp gezocht voor een oude gazelle

Bericht door monkhorst »

Hallo Allemaal,

Ben nieuw op het forum omdat ik hulp nodig heb om mijn trouwe metgezel rijdend te houden. Zo'n 15 jaar geleden heb ik van een oom deze fiets overgenomen waarvan hij zei dat hij er als klein kind achterop had gezeten bij zn vader. En aangezien de fiets heel groot is en ik ook vond hij dat het een perfecte match was voor mij. De gazelle heeft een heel hoog frame (66cm+ denk ik) en is nog van de oudewetse sterke kwaliteit. Dus perfect voor mij aangezien ik ruim over de 2 meter lang ben met bijbehorend gewicht.

Nu heeft de fiets behalve een aantal moderniseringen het altijd prima gedaan, ik heb de fiest in onderhoud bij fietswinkel Bike Totaal Neuteboom in Leiderdorp en tot nu toe hebben ze alle issues met vervangingen van onderdelen en verkeerde maten enzo kunnen omzeilen maar nu zijn we op een klip gelopen zonder echt een oplossing te hebben behalve dan zaken vast gaan lassen. Dit is geen optie voor nu wat mij betreft. Ik ben geen fietstechnisch onderlegd persoon dus het kan dat ik in onderstaand verhaal de verkeerde termen gebruik, mea culpa alvast :-)

Dus klop ik bij jullie aan om wellicht een oplossing te kunnen vinden. Het probleem waar het allemaal mee begonnen is, is een afbrekende trapper. Het was zo te zien pure metaalmoeheid en kan natuurlijk gebeuren. Maar tijdens het erop zetten van een vervangend model bleek dat de diameter van de trapas niet meer regulier te zijn dus hadden ze met kunst en vliegwerk een andere trapper erop gemonteerd die binnen 10 seconden fietsen er weer af lag. Dat was dus niet de oplossing. Nu meld Neuteboom dat de trapper niet het probleem is maar de trapas. Die is blijkbaar teveel afgesleten om nog een nieuwe trapper te kunnen moneteren. Hoe we zijn gekomen bij een trapas probleem terwjil het begon met een afgebroken trapper is voor mij een raadsel en ook een andere discussie.

Ik heb getracht om op mijn frame een serie nummer ofzo te vinden en had gelezen dat die vaak onderop de trapas staat, maar kan helemaal niets vinden. Ik heb foto's gemaakt en misschien dat jullie me verder kunnen helpen met deze onderdekkingsreis naar de origine van de fiets. Ik heb een heel stel foto's bij deze post gezet, mischien maakt dat iets duidelijker over het type enzo.

De fietswinkel zegt dat ze geen vervangende trapas kunnen regelen die past en dat het een thomsen moet zijn. Weet iemand hier of deze trapas nog ergens te krijgen is?

Ik hoop dat mensen hier op het forum meer weten over die trapas en het serienummer. Alvast heel erg bedankt

mvg,

Boris Monkhorst
Merelstraat 36
Leiderdorp
Bijlagen
IMG_20180529_175928.jpg
IMG_20180529_175917.jpg
IMG_20180529_175848.jpg
IMG_20180529_175736.jpg
IMG_20180529_175623.jpg
IMG_20180529_175615.jpg
IMG_20180529_175549.jpg
IMG_20180529_175541.jpg
ReinvB

Re: Hulp gezocht voor een oude gazelle

Bericht door ReinvB »

Mooie fiets.Bij een gazelle uit deze jaren, zit het framenummer op het verdiktestukje buis (LUG) onder het zadel. Hij lijkt erg oud, en ik denk eind jaren 30 tot begin 50. Ik denk dat even duidelijk moet zijn wat er aan de hand is. Je hebt t over een trapper die afgebroken is. Bedoel je dan het pedaal, waar je je voet op zet, of de CRANK, de(glimmende) kruk waarmee het pedaal aan de TRAPAS zit. En met afgebroken, ik kan het op de foto niet zien, maar zit er iets los of is het lemaal gebroken. Wat ook vaak kapot kan is de SPIE,lijkt op een boutje waarmee de CRANK aan de TRAPAS zit. Als die los gaat, breekt, verslijt gaat de Crank loszitten wat voelt als een losse trapper, en kan ook het oppervlak van de trapas verslijten. Het kan ook dat ze een CRANK willen vervangen , en geen kunnen vinden die bij je TRAPAS hoort. De Trapas lijkt me overigens geen originele Gazelle maar een vervangende Thompson as. Hoe dan ook lijkt lassen me een slechte optie, ook omdat dat toekomstige reparaties zeer moeilijk maak, en meer als allerlaatste reparatie. Als je duidelijker hebt wat er precies aan de hand is, is er zeker een betere oplossing !
de rode

Bericht door de rode »

de trapas is wel orgineel bij deze fiets ; het is waarschijnlijk een gazelle no1 geweest daar waren deze assen standaard bij

de fiets is nog van voor ,39 aan de vaste pompsteunen te zien aan de achterkant zadelbuis
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het framenummer zit op de zadellug, aan de rechterkant. Zie:

Afbeelding

Wat nu precies stuk is, is mij ook niet duidelijk. Als het de trapas is, dan snap ik niet hoe de crank daar af zou kunnen vallen, ookal is het de verkeerde maat of is de trapas versleten. Als het het gat is waarin de trapper wordt geschroefd, dan kan de schroefdraad wel eens zodanig beschadigd zijn dat de trapper niet blijft zitten. Dat kan worden opgelost door er een helicoil in te zetten. Een beetje fietsenmaker zou dat moeten kunnen. Ik heb het een keer laten doen, kostte zo'n 20 euro, maar daarmee had ik een zeldzaam crankstel gered.
monkhorst

Bericht door monkhorst »

Hi,

bedankt voor de reactie's!

Ik heb even gezocht wat de juiste termen allemaal zijn.

Het pedaal was inderdaad alleen afgebroken, maar niet aan de kant van het pedaal maar de kop van de crank-arm was afgebroken, leek echt op metaalmoeheid. Dus ze moesten het hele arm vervangen. Na de reparatie bij het ophalen van de fiets kreeg ik de boodschap dat ze de crankarm hadden geprobeerd vast te zetten met een extra spie omdat de diameter van de trapas niet meer hetzelfde is als de huidige maat. Ze konden dus inderdaad geen crank vinden die paste op deze as. De reparatie was niet succesvol want de crank arm viel er na 5 seconde weer af toen ik ging fietsen.

En vervolgens meldt de fietswinkel dat nu de trapas het probleem is, vanwege het feit dat ie teveel is afgesleten en de hoeken zijn niet meer recht denk ik dat ze zeiden. Ze hebben het dan ook over een Thompson as. En inderdaad lassen is geen optie op dit moment voor mij precies om de reden die julie aangeven.

Ik wijt het as probleem aan de manier waarop ze die nieuwe crank-arm hebben geprobeerd te monteren, want de oud crankarm zat gewoon prima vast. Dus dat probleem is ontstaan na de reparatie maar zoals al eerder gemeld, dat is nu niet de discussie.

Ik zal vanavond kijken of ik het serienummer kan traceren en er een foto van nemen, dan weten we in ieder geval welke serie het is en wellicht komen we dan dichterbij het vinden van een vervangende as. En naast een vervangende as heb ik dan waarschijnlijk ook een bijpassende cranks nodig?

----
even een plaatje attached ter verduidelijking waar de crank-arm gebroken was
Bijlagen
afbreken.jpg
Laatst gewijzigd door monkhorst op 30 mei 2018, 18.11, 1 keer totaal gewijzigd.
maartenB

Bericht door maartenB »

je kunt de as wel vervangen door een originele Gazelle as, maar dan heb je de arm nog niet.
Laten we even wat maten nemen.
kijk wat de lengte is van je (originele) crank tussen het midden van de trapas en het midden van het pedaal. Daar zitten grote berschillen in.
Kijk met een schuifmaat wat de diameter is van de trapas, op de plek waar de crank er overheen schroeft. Dat moet in tiende millimeters nauwkeurig.

Ik heb nog best veel liggen. Desnoods kun je oude as oplassen en weer afdraaien. En het is de moeite want dit zijn superfijne fietsen!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
monkhorst

Bericht door monkhorst »

maartenB schreef: 30 mei 2018, 14.03 kijk wat de lengte is van je (originele) crank tussen het midden van de trapas en het midden van het pedaal. Daar zitten grote berschillen in.
Kijk met een schuifmaat wat de diameter is van de trapas, op de plek waar de crank er overheen schroeft. Dat moet in tiende millimeters nauwkeurig.
hey Maarten,

Thanx! Ik ga kijken waar ik een schuifmaat vandaan trek, dan meet ik eea even.
monkhorst

Bericht door monkhorst »

Aan de rechterkant zie ik wel iets wat lijkt op een cijfer maar kan er geen heel nummer uit opmaken. Dnek dat er een paar keer overheen geverfd/ gelakt is?
Hoe kan ik dat het beste schoonmaken?
Bijlagen
rechts_174525.jpg
de rode

Bericht door de rode »

met een schuurpapiertje , het blijft een verwarrend verhaal als je wat foto,s van de situatie neemt zal e.e.a duidelijker worden verwacht ik , het lijkt zo meer op ,,de klok wel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt,, :?
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

monkhorst schreef: 30 mei 2018, 18.05 Aan de rechterkant zie ik wel iets wat lijkt op een cijfer maar kan er geen heel nummer uit opmaken. Dnek dat er een paar keer overheen geverfd/ gelakt is?
Hoe kan ik dat het beste schoonmaken?
Staalborstel is het beste, dan verwijder je geen metaal. Of met een fohn en een krabbertje van zacht ijzer (geen mes, daarmee schraap je het staal ook weg). Met schuren wis je het nummer ook uit. Ik ben al meerdere malen tegengekomen dat framenummers zo deels of geheel weggeschuurd zijn.
Plaats reactie