Ben nieuw op het forum omdat ik hulp nodig heb om mijn trouwe metgezel rijdend te houden. Zo'n 15 jaar geleden heb ik van een oom deze fiets overgenomen waarvan hij zei dat hij er als klein kind achterop had gezeten bij zn vader. En aangezien de fiets heel groot is en ik ook vond hij dat het een perfecte match was voor mij. De gazelle heeft een heel hoog frame (66cm+ denk ik) en is nog van de oudewetse sterke kwaliteit. Dus perfect voor mij aangezien ik ruim over de 2 meter lang ben met bijbehorend gewicht.
Nu heeft de fiets behalve een aantal moderniseringen het altijd prima gedaan, ik heb de fiest in onderhoud bij fietswinkel Bike Totaal Neuteboom in Leiderdorp en tot nu toe hebben ze alle issues met vervangingen van onderdelen en verkeerde maten enzo kunnen omzeilen maar nu zijn we op een klip gelopen zonder echt een oplossing te hebben behalve dan zaken vast gaan lassen. Dit is geen optie voor nu wat mij betreft. Ik ben geen fietstechnisch onderlegd persoon dus het kan dat ik in onderstaand verhaal de verkeerde termen gebruik, mea culpa alvast

Dus klop ik bij jullie aan om wellicht een oplossing te kunnen vinden. Het probleem waar het allemaal mee begonnen is, is een afbrekende trapper. Het was zo te zien pure metaalmoeheid en kan natuurlijk gebeuren. Maar tijdens het erop zetten van een vervangend model bleek dat de diameter van de trapas niet meer regulier te zijn dus hadden ze met kunst en vliegwerk een andere trapper erop gemonteerd die binnen 10 seconden fietsen er weer af lag. Dat was dus niet de oplossing. Nu meld Neuteboom dat de trapper niet het probleem is maar de trapas. Die is blijkbaar teveel afgesleten om nog een nieuwe trapper te kunnen moneteren. Hoe we zijn gekomen bij een trapas probleem terwjil het begon met een afgebroken trapper is voor mij een raadsel en ook een andere discussie.
Ik heb getracht om op mijn frame een serie nummer ofzo te vinden en had gelezen dat die vaak onderop de trapas staat, maar kan helemaal niets vinden. Ik heb foto's gemaakt en misschien dat jullie me verder kunnen helpen met deze onderdekkingsreis naar de origine van de fiets. Ik heb een heel stel foto's bij deze post gezet, mischien maakt dat iets duidelijker over het type enzo.
De fietswinkel zegt dat ze geen vervangende trapas kunnen regelen die past en dat het een thomsen moet zijn. Weet iemand hier of deze trapas nog ergens te krijgen is?
Ik hoop dat mensen hier op het forum meer weten over die trapas en het serienummer. Alvast heel erg bedankt
mvg,
Boris Monkhorst
Merelstraat 36
Leiderdorp