Hulp gezocht voor een oude gazelle

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Maarten Waarlé

Re: Hulp gezocht voor een oude gazelle

Bericht door Maarten Waarlé »

Mooie fiets en ook al behoorlijk oud.
Ik ben benieuwd naar het framenummer .Het zou me niet verbazen als het met een 4 begint.
De trommelrem aan de linker kant in het voorwiel is een a twee jaar toegepast bij Gazelle.
Daarna verhuizde men de rem naar de rechterkant. Daarvoor is een andere rem ankerplaat nodig omdat deze met het armpje meeloopt met de vork. Er is dus een rechtse en een linkse.

Deze linkse Gazelle trommelrem is van 1936 en misschien nog even gebouwd in 37.Vrij zeldzaam dus.

De trapassen van het Thomson type zijn bij Gazelle over de vele jaren 17 mm van as diameter geweest. De standaard maat van crank-as maten is 5/8 inch, een kleine 16mm.
Ik ben benieuwd of de fietsenmaker 1 mm van de as heeft afgeslepen (wat jammer zou zijn)
of dat hij de crank heeft uitgeboord. Hij moet dan een behoorlijke boormachine hebben om van 16 mm naar 17 mm te boren
Hoe dan ook zal het pasvlak van de spie op de as niet meer prettig overeenkomen met een aangepaste as of crank.

Op zich zijn er veel van deze Gazelle`s geproduceerd en dat zal qua onderdelen wel moeten lukken.
Ik las dat MaartenB al wilde kijken. Dat geeft kans op succes .

Groeten,
Maarten
monkhorst

Bericht door monkhorst »

de rode schreef: 30 mei 2018, 18.15 met een schuurpapiertje , het blijft een verwarrend verhaal als je wat foto,s van de situatie neemt zal e.e.a duidelijker worden verwacht ik , het lijkt zo meer op ,,de klok wel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt,, :?
Even paar foto's gemaakt wat het eerste probleem was, de afgebroken pedaal. vervolgens werd er een nieuwe crank opgezet, en toen was het probleem dat de trapas niet meer gebruikt kon worden omdat ie teveel versleten was .....
Bijlagen
craNK_083629.jpg
pedaal083528.jpg
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Hmm... ik zou het van dichtbij moeten zien wat er nu precies aan de hand is. Als daar gewoon een moderne crank op is gezet, dan zit daar een gat van 15,8mm in. Die gaat er alleen op als daar ook een 15,8mm trapas in zit. Als in het verleden de spie niet goed is vastgezet, kan de as inderdaad uitslijten. Maar niet dusdanig dat de krank eraf kan vallen. Wat wel direct opvalt is dat de spie er niet goed inzit. Die steekt veel te ver uit. Een spie moet op maat geslepen worden, zodat die er ver genoeg in past.

Wat ook gebeurt kan zijn is dat iemand een dikkere as dunner heeft gemaakt om een moderne crank erop te zetten. Als dat niet perfect cylindrisch en op maat is gemaakt, dan past het niet goed, en krijg je rap speling. Ook kan het zijn dat je daardoor de spie er niet goed in krijg, ook al slijp je hem zover af als het maar kan. Maar in geen geval zou de crank eraf moeten kunnen vallen. Dat kan alleen als er geen spie in zit.
monkhorst

Bericht door monkhorst »

hey, een week verder vanwege een gevalletje jicht, maar ik denk dat ik het serienummer heb kunnen achterhalen. Volgens mij staat er 52770. ik weet niet of er nog een getal achter moet staan?

Ik zal deze week de maten van de trapas gaan checken, moet daarvoor even bij iemand langs die zo'n instrument heeft om het te meten. Word vervolgt .....
Bijlagen
IMG_20180610_222107.jpg
monkhorst

Bericht door monkhorst »

Ik heb de maten van de trapas opgenomen.

16.20 mm tegen het frame aan, 14.47 aan het uiteinde.

Zijn dit de afmetingen die ik nodig heb om te bepalen wat een vervangende as kan zijn?
Bijlagen
IMG_20180613_181829.jpg
IMG_20180613_181816.jpg
IMG_20180613_181749.jpg
monkhorst

Bericht door monkhorst »

Ikl heb ook nog een afmeting van de moer (?) waarmee de trapas zit vastgeschroefd (?)

28.6 mm
Bijlagen
IMG_20180613_181758.jpg
IMG_20180613_181708.jpg
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ah, nu zie ik wat er aan de hand is. Het is geen slijtage, maar iemand heeft de as geprobeerd dunner te maken om de cranks erop te passen, maar heeft hem helemaal conisch afgeslepen. Die as is idd niet meer bruikbaar. Het beste is om een set van een crankstel en trapas te vinden die bij elkaar passen. Daarbij moet je letten dat de as lengte in ieder geval hetzelfde is, en ook de cupmaat. In ieder geval kun je de gebroken crank en de trapas als verloren beschouwen.
de rode

Bericht door de rode »

Nou, nou ,nou :o wat een staaltje broddelwerk/zinloos geweld is dit dan zeg :!: , heeft een ,,fietsenmaker ,, dit gedaan :?: het is niet de as die het probleem is maar degene die dit verprutst heeft ..., ik zou [als dit tenminste bij een erkende fietsenmaker gebeurd is ] hun ook op laten draaien voor de kosten van een orginele vervangende trapas,deze oude is door onkunde vernield en je mag immers verwachten dat een vakman , vakkundig te werk gaat en garantie geeft op de door hun gedane reparaties , anders kun je net zo goed naar een hoefsmid gaan met je fiets
.
Daar zou ik i.i.g zeker NOOIT meer heengaan als ik jou was :cry:

n.b je fiets is trouwens van 1937 als ik de eerste 3 cijfers goed lees
monkhorst

Bericht door monkhorst »

de rode schreef: 15 jun 2018, 16.35 Nou, nou ,nou :o wat een staaltje broddelwerk/zinloos geweld is dit dan zeg :!: , heeft een ,,fietsenmaker ,, dit gedaan :?: het is niet de as die het probleem is maar degene die dit verprutst heeft ..., ik zou [als dit tenminste bij een erkende fietsenmaker gebeurd is ] hun ook op laten draaien voor de kosten van een orginele vervangende trapas,deze oude is door onkunde vernield en je mag immers verwachten dat een vakman , vakkundig te werk gaat en garantie geeft op de door hun gedane reparaties , anders kun je net zo goed naar een hoefsmid gaan met je fiets
.
Daar zou ik i.i.g zeker NOOIT meer heengaan als ik jou was :cry:

n.b je fiets is trouwens van 1937 als ik de eerste 3 cijfers goed lees
ja ik dacht dat dit een goede toko was maar ik had nadat ik plosteling een trapas probleem had ipv een gebroken crankas ook het gevoel dat ze zelf de zaak hadden verpruts...

https://neuteboom.biketotaal.nl/

Voor nu ben ik dus opzoek naar een trapas en bijpassende crankassen voor mijn model fiets, kan iemand me daaraan helpen? Plus het adres van een echt goede vakman in Leiderdorp of Leiden. Ik denk dat ik na mijn volgende bezoek bij Neuteboom daar niet meer terecht kan.....
Laatst gewijzigd door monkhorst op 16 jun 2018, 13.30, 1 keer totaal gewijzigd.
de rode

Bericht door de rode »

het framenummer is van 1937 [is een lijst van ] Het is te begrijpen dat een moderne fietsenzaak geen ouderwetse onderdelen meer heeft voor fietsen van ruim 70 jaar oud - maar wees dan gewoon eerlijk en zeg dat je het niet repareren kunt zonder de juiste onderdelen erbij te hebben en ga niet met dat soort van ,,the A-team,, las en slijpwerk aan de gang :roll:
Plaats reactie