Het harden verhoogt de sterkte van het staal met minstens een factor 4 tot 5.
Ok, weer wat geleerd. Maar in de meeste gevallen is slijtage de dood van de trapas en niet asbreuk, en bovendien kan ik niet zeggen dat in mijn waarneming een veelvoud van Thompson-trapassen breekt ten opzichte van BSA-assen. Dus de grotere sterkte van BSA-assen is in de praktijk niet kritisch en daarmee niet echt een relevant voordeel.
Helemaal voor kleinschalige bouwers waar alles met de hand ging, wat bij transportfietsen veel het geval was.
Mijn waarneming van de vraag of er veel handgemaakte Nederlandse transportfietsen waren is een heel andere. Maar dat is hier niet het onderwerp. Bracketschroefdraad of niet, ik zie al met al niet waarom een BSA-trapas duurder moet zijn, zie de eerder genoemde punten. Het hangt toch meer van de uitvoering en kwaliteit af dan van het trapassysteem an sich.
@Fongers1952: Ok, Gazelle was een voorbeeld maar dan een wat ongelukkig voorbeeld. Want je vergeet bij de vergelijking van “Gazelle No 8 = BSA, Gazelle No 1 = Thomson”, dat er ook nog de goedkope Gazelle P en A zijn die weer allebei een BSA-as hebben.
De Thompson-as van een No. 1 voldoet inderdaad prima, dat is kwaliteit in constructie en uitvoering. En ik ben het met je eens dat ze makkelijker te reviseren zijn, alleen al omdat je niet standaard twee crankspies moet loshalen zoals bij BSA. En geen ellende van cups die in de bracket vastgeroest zijn en waar je ook met goed gereedschap niet echt veel kracht op kunt uitoefenen.
Groeten,
fietser