Hulp gezocht voor een oude gazelle
-
Re: Hulp gezocht voor een oude gazelle
Je moet dus een vervangende Thompson trapas zoeken, dat moet wel lukken volgens mij. En een vervangende linker cranck. Die moet ook te vinden zijn. Op de beurs in Berlicum van afgelopen april was er een verkoper die er minstens 10 had liggen in diverse lengten.
Die fietsenmaker die de oude verprutst heeft is een koekenbakker eerste klas. Zo iets knulligs heb ik nog nooit gezien. Dat durft zich zelf fietsenmaker te noemen?
Die fietsenmaker die de oude verprutst heeft is een koekenbakker eerste klas. Zo iets knulligs heb ik nog nooit gezien. Dat durft zich zelf fietsenmaker te noemen?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Bedank voor de informatie, ik heb de hoop dat iemand eea heeft liggen om aan mij te verkopen en te sturen, want zelf kom ik niet op fietsbeurzen.Fongers1952 schreef: ↑15 jun 2018, 20.19 Je moet dus een vervangende Thompson trapas zoeken, dat moet wel lukken volgens mij. En een vervangende linker cranck. Die moet ook te vinden zijn. Op de beurs in Berlicum van afgelopen april was er een verkoper die er minstens 10 had liggen in diverse lengten.
Ik heb alleen nog een 15,8 mm as met Gazelle tandwiel+ rechtercrank, linkercrank helaas niet.
Is met 40 mm inslagcups. Weet iemand of dat past op die vooroorlogse Gazelle?
Mijn as is jaren 50, schat ik. Chroom van de crank is zeer roestig.
Als je er wat aan hebt?
In dat geval ga ik nog zoeken naar een linkercrank die past.
Is met 40 mm inslagcups. Weet iemand of dat past op die vooroorlogse Gazelle?
Mijn as is jaren 50, schat ik. Chroom van de crank is zeer roestig.
Als je er wat aan hebt?
In dat geval ga ik nog zoeken naar een linkercrank die past.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Maarten ,
Dat gaat niet passen. De Thomson assen van Gazelle zijn groter dan 40 mm qua cup en de as is 17mm. Geen 16 mm en geen 5/8 inch.
Het beste is om op dit moment de nieuwe crank vast te lassen aan de afgeslepen as.
Beide zijn niet meer in orde maar samen tot een geheel gelast werkt het uitstekend.
Ik zou wel even opletten dat de nieuwe crank zo veel mogelijk in lijn ligt met die aan de andere kant voor het beste fietsgevoel.
je kan dan een originele 17 mm as zoeken en bijbehorende crank en intussen gewoon verder fietsen. Die aan tandwielkant is nog goed en bruikbaar als de as gevonden is.
En ze zijn er gewoon nog In sloopfietsen en op de beurs in Berlicum.
Misschien niet in een keer maar zeker dat ze gevonden kunnen worden.
Groeten,
Maarten W
Dat gaat niet passen. De Thomson assen van Gazelle zijn groter dan 40 mm qua cup en de as is 17mm. Geen 16 mm en geen 5/8 inch.
Het beste is om op dit moment de nieuwe crank vast te lassen aan de afgeslepen as.
Beide zijn niet meer in orde maar samen tot een geheel gelast werkt het uitstekend.
Ik zou wel even opletten dat de nieuwe crank zo veel mogelijk in lijn ligt met die aan de andere kant voor het beste fietsgevoel.
je kan dan een originele 17 mm as zoeken en bijbehorende crank en intussen gewoon verder fietsen. Die aan tandwielkant is nog goed en bruikbaar als de as gevonden is.
En ze zijn er gewoon nog In sloopfietsen en op de beurs in Berlicum.
Misschien niet in een keer maar zeker dat ze gevonden kunnen worden.
Groeten,
Maarten W
Jammer dat het niet past, maar je bedoelt dat Gazelle voor de oorlog 17 mm assen had? Deze komt echt wel van een Gazelle hoor, tandwiel zit er nog op.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Ja ,al jaar en dag heeft Gazelle 17mm assen voor de Thomson variatie .Ook toen er nog een flens op zat voor een los tandwiel met een losse rechter crank . Maar ook toen dat verlaten werd en er een crank met tandwiel (eerst nog geschroefd ,daarna een geheel) kwam was het 17 mm.
De BSA type assen bij Gazelle zijn altijd (of al heel lang tenminste) 16 mm geweest in plaats van de gebruikelijke 15,8mm.
Die 17 mm is ook de reden waarom de fietsenmaker er aan heeft zitten slijpen zo als ik al eerder voorspelde...
Die as zou nooit met een nieuwe crank hebben gepast en uitboren van 15,8 naar 17 van de crank kan de gemiddelde fietsenmaker niet.
Groeten,
Maarten
De BSA type assen bij Gazelle zijn altijd (of al heel lang tenminste) 16 mm geweest in plaats van de gebruikelijke 15,8mm.
Die 17 mm is ook de reden waarom de fietsenmaker er aan heeft zitten slijpen zo als ik al eerder voorspelde...
Die as zou nooit met een nieuwe crank hebben gepast en uitboren van 15,8 naar 17 van de crank kan de gemiddelde fietsenmaker niet.
Groeten,
Maarten
Ik ben overtuigd, de 15,8 mm as is niet origineel gazelle.
Ik heb ook een probleempje met de cranks van mijn oude gazelle, of liever gezegd: de crankspie lijkt niet te passen. hij blijft zeker 2 cm uitsteken, kan dus geen moer op de andere kant, en de pedaal staat dan niet 180* met de andere....
Zijn de juiste crankspies te krijgen, of kan ik hem bijslijpen tot de goede maat?
Zijn de juiste crankspies te krijgen, of kan ik hem bijslijpen tot de goede maat?
-
Julian,
Het is inderdaad zo dat een crankspie nog op maat gevijld moet worden.
Er zijn er ook die al wat dieper gaan maar een spie die nog behandeld moet worden zal nooit te klein zijn tenzij je te ver vijlt natuurlijk.
Het gaat er om dat je het platte vlak vergroot en daarbij kan je na gelang de richting waarin de andere crank uit het 180 graden lood staat dat platte vlak ook een grotere of kleinere hoek geven. Dat geeft een kleine correctie op die 180 graden.
Verder is het van belang dat het spievlak zo vlak mogelijk blijft. Bol is uit den boze, hol is beter. vlak is het best.
Steeds een beetje en steeds proberen. Ik heb verschillende keren te fanatiek gevijld waardoor ik te ver ging en een nieuwe spie nodig had.
Groeten,
Maarten
Het is inderdaad zo dat een crankspie nog op maat gevijld moet worden.
Er zijn er ook die al wat dieper gaan maar een spie die nog behandeld moet worden zal nooit te klein zijn tenzij je te ver vijlt natuurlijk.
Het gaat er om dat je het platte vlak vergroot en daarbij kan je na gelang de richting waarin de andere crank uit het 180 graden lood staat dat platte vlak ook een grotere of kleinere hoek geven. Dat geeft een kleine correctie op die 180 graden.
Verder is het van belang dat het spievlak zo vlak mogelijk blijft. Bol is uit den boze, hol is beter. vlak is het best.
Steeds een beetje en steeds proberen. Ik heb verschillende keren te fanatiek gevijld waardoor ik te ver ging en een nieuwe spie nodig had.
Groeten,
Maarten
Dank Maarten, proberen dus, en een paar extra crankspies mocht ik er een verknallen.