Na jaren staan wegroesten heb ik een gazelle opgeknapt, het was een uitdaging om hem weer rijdend te krijgen. Ik ben dan ook blij dat ze weer rijdt! ( zijn fietsen mannelijk of vrouwelijk?) Hij heeft veel doorstaan, alle elementen, vandalisme, diefstal van onderdelen, de oorlog? de tijd, en ook vuur door brand, waardoor de jasbeschermers en kettingkast (lakdoek) verloren zijn gegaan. De versnellingen (schnell, normal, berg) werken weer.
Dat ze dus niet strak meer in zijn groene lak staat, beschouw ik dus maar als een patina dat de anciënniteit toont die haar siert, en de avonturen die deze onverwoestbare held heeft beleefd.
Ik zet de fiets in deze rubriek omdat ik niet uit de leeftijd kom. Ik heb altijd gedacht dat hij uit de jaren 60 stamde, maar het serienummer verwijst naar 1929...de versnellingsnaaf voert het nummer '39, het tandwiel echter '38. en iemand melde hier dat voor de oorlog de varkenssnuit achterlamp (dus kabel en amp in het spatbord) pas na de oorlog in zwang kwam. Wel heeft deze fiets voor een bandrem, een oude ( en slechte) manier van remmen, en dus een S&F torpedo dreigang achternaaf met terugtraprem. De koplamp is een Elga ( ook in het glas ge-etst), van gazelle dus, de achtervelg is van Lepper, dus het voorwiel is vervangen. er zijn lusjes voor een riem aan de bagagedrager, de bel, handvatten, reflector en zadel zijn niet origineel. er zaten resten van een rubber spatlap aan het voorspatbord, die heb ik nu vervangen met een klein leren lapje.
tourfiets Gazelle
Re: tourfiets Gazelle
Ik zal wat foto's plaatsen van details die misschien helpen bij datering en hoor graag jullie gedachten of feedback.
De trappers zijn denk ik vervangen, en op de trapas heeft ooit een smeernippel gezeten.
Het voorwiel bleek een verchroomde velg te hebben, onder een afwijkende kleur groen en een laag zwart. de rest is groen met zwarte belijning.
Oja, het balhoofdplaatje is natuurlijk nieuw, die was ook gestolen en ik ben nog op zoek naar een betaalbare uit de tijd van de fiets.
Oja, het balhoofdplaatje is natuurlijk nieuw, die was ook gestolen en ik ben nog op zoek naar een betaalbare uit de tijd van de fiets.
fiets (de ~ (m.), ~en)
het is dus een 'hij', en dat geldt imo ook voor de omafietsen!
Ik ben altijd blij om een niet-zwarte vooroorlogse Gazelle te zien.
Bij deze is dat niet anders.
De crank met afschroefbare tandenkrans, de fietspomphouders achter de zadelbuis en de riemdoorvoeren onder de bagagedrager zijn typisch voor de oude Gazelle.
De spatborden daarentegen kloppen niet. Achteraan kon de fiets nog geen aangesoldeerd achterlicht hebben en vooraan was er ook nog geen chroom neusje.
Ook andere chroom delen zouden op deze fiets nog net niet aanwezig mogen zijn. Nikkel daarentegen wel.
Is het transfer nog zichtbaar?
Ik heb ooit een exemplaar in dezelfde kleur gehad, eveneens met zwarte biesen, die was in de jaren 60 door Gazelle herlakt en van nieuw transfer en nieuwe spatborden voorzien. Misschien is dat bij deze fiets ook het geval.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
@asterduc, er zitten geen transfers of stickers op, maar dat zou natuurlijk kunnen, dat hij later is overgelakt en van zwarte lijntjes voorzien na toevoeging van nieuwe spatborden...
en mogelijk verlichting? de kabel voor het achterlicht loopt door een buisje langs het frame, en dan door het spatbord. Het achterlicht heeft een rijkskeur, ik weet niet wanneer dat verplicht werd. Ik neem aan dat in 1929 de carbidlamp nog veel gebruikt werd?.
en mogelijk verlichting? de kabel voor het achterlicht loopt door een buisje langs het frame, en dan door het spatbord. Het achterlicht heeft een rijkskeur, ik weet niet wanneer dat verplicht werd. Ik neem aan dat in 1929 de carbidlamp nog veel gebruikt werd?.
-
Een fiets met patina, heel mooi om te zien.
Duidelijk is dat de spatborden ooit vervangen zijn, dat is op zich niet zo verwonderlijk en zie je wel vaker.
Duidelijk is dat de spatborden ooit vervangen zijn, dat is op zich niet zo verwonderlijk en zie je wel vaker.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia