Hallo, de arm, van mijn Torpedo-rem is spijtig genoeg afgebroken. Ik ga de naaf nu eens uit kuisen en zou den een nieuwe arm willen plaatsen, liefst een originele. Ik heb al even rond gekeken maar tot nu toe ben ik nog niets tegen gekomen wat ik zoek. Kan iemand mij op weg helpen?
Bedanjkt,
Emeric
Gebroken torpedo-arm, rem-hevel
Re: Gebroken torpedo-arm, rem-hevel
een arm die past kan ik je gerust aan helpen, maar niet aan een van Torpedo van die jaren. Die zijn er niet zo heel veel meer zonder naaf erbij.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- Jeroen Zuiderwijk
Hier zijn ze ook te koop (foto 17):
http://link.marktplaats.nl/m1295059424
Niet exact dezelfde, geen omcirkelde adelaar, maar komt in de buurt.
Ik zou trouwens eerst het binnenwerk checken. Als de remhevel tijdens gebruik is afgebroken, kan het zijn dat het binnenwerk vastgeslagen en ook aan gruzelementen is.
http://link.marktplaats.nl/m1295059424
Niet exact dezelfde, geen omcirkelde adelaar, maar komt in de buurt.
Ik zou trouwens eerst het binnenwerk checken. Als de remhevel tijdens gebruik is afgebroken, kan het zijn dat het binnenwerk vastgeslagen en ook aan gruzelementen is.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
Als ik dat zo zie heeft Jeroen gelijk en is die arm afgebroken omdat de rem is vastgelopen, waarschijnlijk door gebrek aan smering. Het hele binnenwerk wil dan met de naafhuls meedraaien en daar kan die hevel niet tegenop. Daar komen enorme krachten bij vrij, dus check vooral ook even het binnenwerk van de naaf of daar alles nog heel is. Het oppervlak van de remmantel is waarschijnlijk versmeerd, zeker als die van brons is, en ook de huls zelf kan aan de binnenkant beschadigd zijn. Verder kan er van alles gebroken zijn, de pallen van de remmantel en de rollen in de aandrijving krijgen het meeste te verduren bij zo'n vastloper. Misschien valt het mee hoor, maar het kan geen kwaad er even naar te kijken om latere problemen te voorkomen.
Het kan sowieso nooit kwaad om 'm helemaal te demonteren, alle kogeltjes te vervangen en overal nieuw vet in te stoppen, volgens de regelen der kunst. Een handleiding voor de (de)montage en smering van de torpedonaaf vind je hier: http://www.transportfiets.net/2009/04/0 ... elremnaaf/
Je frame kan er trouwens ook een flinke optater van hebben gekregen, kijk dus ook even of de liggende achtervork niet is verbogen!
Het kan sowieso nooit kwaad om 'm helemaal te demonteren, alle kogeltjes te vervangen en overal nieuw vet in te stoppen, volgens de regelen der kunst. Een handleiding voor de (de)montage en smering van de torpedonaaf vind je hier: http://www.transportfiets.net/2009/04/0 ... elremnaaf/
Je frame kan er trouwens ook een flinke optater van hebben gekregen, kijk dus ook even of de liggende achtervork niet is verbogen!
De beste sportfiets is een transportfiets 

Ik zag je bericht en meende ergens in mijn "mancave "zo'n zelfde hevel gezien te hebben zonder naaf helaas.

Je ziet het, geen mooie maar wel bruibaar denk ik.Er zit een deukje in wat op een scheurtje lijkt,net links boven de adelaar waarschijnlijk is er met een schroevendraaier of beitel op geslagen maar het is gelukkig geen scheur.
Ook zit er wat lijm oid op wat met thinner of afbijt te verwijderen moet zijn.
Hiet ligt hij te verstoffen
Tegen verzendkosten en een koets achterlichtje mag je hem hebben.
Mail maar even naar mzfgm@hotmail.com als je hem wilt.
Gr Gerrit
PS het kan soms even duren voor je antwoord hebt omdat ik mijn mail maar een keer per dag check.

Je ziet het, geen mooie maar wel bruibaar denk ik.Er zit een deukje in wat op een scheurtje lijkt,net links boven de adelaar waarschijnlijk is er met een schroevendraaier of beitel op geslagen maar het is gelukkig geen scheur.
Ook zit er wat lijm oid op wat met thinner of afbijt te verwijderen moet zijn.
Hiet ligt hij te verstoffen
Tegen verzendkosten en een koets achterlichtje mag je hem hebben.
Mail maar even naar mzfgm@hotmail.com als je hem wilt.
Gr Gerrit
PS het kan soms even duren voor je antwoord hebt omdat ik mijn mail maar een keer per dag check.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Bedankt voor de talrijke reacties, die had ik niet verwacht.
De Torpedo werkte inderdaad niet goed meer en soms kwam het kind in mij nog eens boven en wou ik mij toch nog aan een slipje wagen. Goed achterwaarts stampen,.... met de gekende gevolgen dus.
Ik zal inderdaad het binnenwerk eens moeten nakijken en hopen dat ik de boel kan fixen. Met de handleiding moet dit zeker lukken en als ik stukken nodig heb vind ik ze zeker terug op Marktplaats.nl. Op tweedehands.be vind je bijna niets terug hieromtrent.
Gerrit, bedankt voor je hevel, maar waar dat deukje is, daar is de mijne beginnen scheuren. En vandaar volgt de scheur de cirkel rond de adelaar. Ik kijk wel even voor je lampje, want ik heb hier een doos met nog oude spullen van een ander projectje.
Nogmaals bedankt iedereen voor de reacties en tips!!
Emeric
De Torpedo werkte inderdaad niet goed meer en soms kwam het kind in mij nog eens boven en wou ik mij toch nog aan een slipje wagen. Goed achterwaarts stampen,.... met de gekende gevolgen dus.
Ik zal inderdaad het binnenwerk eens moeten nakijken en hopen dat ik de boel kan fixen. Met de handleiding moet dit zeker lukken en als ik stukken nodig heb vind ik ze zeker terug op Marktplaats.nl. Op tweedehands.be vind je bijna niets terug hieromtrent.
Gerrit, bedankt voor je hevel, maar waar dat deukje is, daar is de mijne beginnen scheuren. En vandaar volgt de scheur de cirkel rond de adelaar. Ik kijk wel even voor je lampje, want ik heb hier een doos met nog oude spullen van een ander projectje.
Nogmaals bedankt iedereen voor de reacties en tips!!
Emeric
Ik heb bij wijze van experiment een keer doorgereden op een wat modernere Favorit naaf (technisch zelfde binnenwerk) om te kijken wat er gebeurd als ik bleef remmen. Nou, de as ging mooi doormidden, controleer ook de as even op schade 

Sportief fietsend!