Union racefiets kettingblad

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
keesver

Union racefiets kettingblad

Bericht door keesver »

Hoi, ik zit met een vraag.

Ik heb een oude union racefiets waarvan ik niet wist dat er geen onderdelen meer voor gemaakt worden. Nu is mijn vraag of er misschien ook een ander kettingblad onder past, want dat is helaas stuk gegaan.

Het gaat om de kleine plaat(42 tanden) van een dubbel, 5-arm crankstel, met een BCD van 130 mm, volgensmij. (Ik heb dit allemaal online opgezocht omdat ik zelf weinig verstand van fietsen heb.)

Ik hoop dat ik hiermee geholpen kan worden!
m-gineering

Re: Union racefiets kettingblad

Bericht door m-gineering »

keesver schreef: 15 aug 2018, 16.26 Hoi, ik zit met een vraag.

Ik heb een oude union racefiets waarvan ik niet wist dat er geen onderdelen meer voor gemaakt worden. Nu is mijn vraag of er misschien ook een ander kettingblad onder past, want dat is helaas stuk gegaan.

Het gaat om de kleine plaat(42 tanden) van een dubbel, 5-arm crankstel, met een BCD van 130 mm, volgensmij. (Ik heb dit allemaal online opgezocht omdat ik zelf weinig verstand van fietsen heb.)

Ik hoop dat ik hiermee geholpen kan worden!
5 x 130 (10mm gat) is een heel algemene steek, alleen 42 tands is een beetje ouderwets omdat Shimano de laatste jaren overal een 39 op slingerde. Maar dit soort bladen worden nog steeds gemaakt door Gebhart, TA, Stronglight, enzovoort.

Misschien dat er Union op het crankstel staat, maar de 130 steek is van '75 en later, en toen maakte geen fietsfabrikant nog onderdelen, dus het is dan niet meer dan een sticker. De echte fabrikant was iemand anders.

130 steek is trouwens niet iets wat ik direct met een Union 'racefiets' associeer, de meesten waren bagger. Maar er was ooit een kleine serie serieuze racefietsen uit Italie, dus mischien heb je wat leuks
/Marten
Rob Houkes

Re: Union racefiets kettingblad

Bericht door Rob Houkes »

m-gineering schreef: 15 aug 2018, 19.01 130 steek is trouwens niet iets wat ik direct met een Union 'racefiets' associeer, de meesten waren bagger. Maar er was ooit een kleine serie serieuze racefietsen uit Italie, dus mischien heb je wat leuks
Ik bezat ooit een Union 'Sapporo' racefiets, volledig opgebouwd met shimano 600, van ergens rond 1980. Dat was een hele behoorlijke racefiets hoor! Gezien de naamgeving vermoed ik dat het frame uit Japan afkomstig was. Een goedkopere versie was de Sakai, maar die is kwalitatief wel een stuk minder.
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Plaats reactie