eigenaar van Gewaco?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Otto64

eigenaar van Gewaco?

Bericht door Otto64 »

Wie weet van wie dit Assense merk is, wanneer ermee begonnen is en of het nog gehanteerd wordt? Het komt niet voor in de Amla-lijsten,

Otto
Bijlagen
Gewaco.JPG
Gewaco.JPG (121.8 KiB) 5446 keer bekeken
jrietveld

Re: eigenaar van Gewaco?

Bericht door jrietveld »

Cewaco was de naam van de sociale werkplaats in Assen van ca. 1980 tot 2000. Ik wist niet dat zij fietsen hebben geassembleerd (maar in elk geval niet zelf hebben geproduceerd).

groet, Jos Rietveld
fietser

Bericht door fietser »

Het merk heet correct Cewaco, niet Gewaco. De Cewaco was een grote sociale werkplaats in Assen waar onder meer Mustang in de jaren '70 fietsen liet assembleren. Het bedrijf is per 1 januari 1974 ontstaan door samenvoeging van het Werkplaatsschap Assen, het Regionaal Administratief Centrum Assen en de dienst Sociale Werkvoorziening Assen. Ze hadden toen zo'n 60 vaste medewerkers en meer dan 400 mensen die er werk vonden. Het bedrijf bestaat nog steeds maar heet tegenwoordig Alescon. Met fietsen doen ze naar mijn weten niets meer.

'
Sandra

Bericht door Sandra »

Cewako deed in ieder geval ook de assemblage van Union. En vanaf 1976 voor Mustang, zoals fietser al schreef. Die samenwerking zag er overigens wat anders uit: medewerkers van Cewako deden hun werk in de Mustang-fabriek zelf. In de drukste perioden van het jaar ging het om een man of 20.
Dat Cewako ook fietsen onder eigen 'label' op de markt heeft gebracht, wist ik niet. Ik ga mijn vader er vanavond even naar vragen, mogelijk kan hij zich hier iets van herinneren.

Groet, Sandra
Sandra

Bericht door Sandra »

Mijn vader herinnert zich vaag dat Cewako op enig moment 'eigen' fietsen is gaan maken, waarschijnlijk begin jaren '80. Toen stopte de samenwerking met Mustang, en rond die tijd ook met Union. Cewako assembleerde trouwens ook voor Valuas (Fransen, Venlo), ik weet niet tot wanneer.
Ik kan mij voorstellen dat Cewako de mensen aan het werk wilde houden en toen zelf frames etc. ging inkopen.

Groet, Sandra
Plaats reactie