Een oude Gazelle en nieuw forumlid

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Heinzz

Een oude Gazelle en nieuw forumlid

Bericht door Heinzz »

Beste allemaal,

Mijn naam is Tom, nieuw op dit forum. Een twee maanden geleden heb ik de tijd genomen om een oude Gazelle aan te schaffen en op te knappen. Volgens de verkoper stamt deze Gazelle rond de 40-er jaren maar ben daar niet zeker van. Hij kon mij vertellen dat het stuur in ieder geval niet is zoals het hoort. Gevoelig voor de "nostalgie", als beginner, hard aan de slag gegaan, want immers zeer verroest ter handen genomen. Ik zou graag van iemand willen vernemen uit welk jaar deze fiets stamt (framenummer; 617017?) en feedback willen hebben over de fiets, de onderdelen. Ik ben nog op zoek naar een Gazelle kettingscherm, of scherm wat hierbij past. Ik weet niet of dit er goed bij past maar vind het tandwiel met "de Gazelles" erg mooi en wil deze zodoende in het zicht houden. Ook bijpassende handvaten zie ik nog als goede toevoeging. Meer tips zijn meer dan welkom. Bijgevoegde foto's geven hopelijk een goed beeld van de huidige staat.

Groet!
Bijlagen
20180902_132933.jpg
20180902_132921.jpg
20180902_133056.jpg
20180902_133050.jpg
20180902_133033.jpg
20180902_133021.jpg
20180902_132951.jpg
20180902_132942.jpg
20180902_133104.jpg
de rode

Re: Een oude Gazelle en nieuw forumlid

Bericht door de rode »

welkom Heinzz , zonder de pret al-teveel te willen bederven moet ik je helaas vertellen dat misschien het frame en het tandwiel en het stuur wel een van Gazelle zijn maar verder eigenlijk niets .... de spatborden voorvork, achterwiel en ik vermoed ook de crancks [als ik het tenminste goed zie op de foto] zijn geen van allen van Gazelle , het is eigenlijk een verzameling niet bij elkaar horende onderdelen waar een fiets van gebouwd is :o
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Volgens het nummer moet het, als het inderdaad een Gazelle frame is (en daar ziet het naar uit), van eind 1939 zijn. En dat kan wel een mooi uitgangspunt zijn....
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Welkom Heinzz,

Het jaartal van het frame klopt. En idd, dit is een samengebouwde fiets van allerlei verschillende onderdelen van verschillende fietsen. Hem helemaal origineel maken zou ik niet aan beginnen, dan kun je beter een keer een ander exemplaar zoeken die nog wel zo origineel mogelijk is. Ech alles origineel maken zou ik afraden. Dat kost te veel onderdelen, en onderdelen zijn schaars (en worden steeds schaarser).

De originele kettingkasten waren volledig gesloten lakdoek, dus dan zie je ook het kettingwiel niet meer. Vaak worden Brooks zadels op oude Nederlandse fietsen geplaatst, gewoon om dat die goedkoop zijn. Van oorsprong zaten er o.a. Lepper zadels op, in het geval van Gazelle met in het merk "Gazelle", in plaats van "Lepper", maar wel gewoon hetzelfde model. Een Lepper drieveer (of model 90) komt er aardig in de buurt. Die worden nog steeds gemaakt, en voor zo'n 25 euro vind je wel een mooi exemplaar. Let er wel op dat alle veren nog heel zijn.

P.s. als je lid wordt van de vereniging, dan krijg je ook toegang tot het online archief aan oude folders van vele rijwiel fabrikanten uit verschillende jaren. Daarmee kun je goed vergelijken of een fiets die je wilt aanschaffen nog origineel is, of wat er origineel op hoorde te zitten.
fietser

Bericht door fietser »

Het framenummer slaat niet op eind 1939 maar één jaar later: herfst 1940 (dat gaat bij het dateren van een Gazelle wel vaker mis). Wat de originele onderdelen betreft: die zijn inderdaad schaars. De lamphaak hoort er nog wel bij. Rechter crank klopt, op de linker crank staat "made in Japan"... Een kettingscherm hoor er zeker niet op. Er zat van origine een gesloten kettingkast op, zonder dat gaat het meer de hipster-kant op.

Ik ben deze fiets eind 2002 al eens tegengekomen. Toen was hij in handen van een sleutelaar in Brabant en zat er nog een qua leeftijd kloppende F&S Torpedo-naaf in. Het voorwiel was niet origineel en ook de spatborden klopten toen al niet. Ik ga er dus van uit dat de fiets van oorsprong een gewone terugtrapper was.

Groeten,
fietser
Heinzz

Bericht door Heinzz »

Dank voor de vele, snelle reacties en nuttige info. Ondanks het frame kan ik het dus al bijna geen Gazelle meer noemen :D Ik zal toch eerst gaan uitkijken naar een passend zadel en lakdoek kettingkast.

Groet!
ReinvB

Bericht door ReinvB »

Ik vind het nog wel een gazelle hoor, het frame bepaalt toch het gazelle gevoel,lui en stevig. Gewoon lekker fietsen, en je kunt hem zonder veel schuldgevoel zo maken als je m zelf mooi of fijn vindt. Groeten, Rein
Plaats reactie