Transport fietsen uit musea

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
HermanHuizinga

Transport fietsen uit musea

Bericht door HermanHuizinga »

Hallo, ik heb 2 fietsen van een Drenths museum. Weet iemand uit welk jaar deze komen en wat ze waard zijn?
Bijlagen
5
5
6
6
7
7
de rode

Re: Transport fietsen uit musea

Bericht door de rode »

het woord musea doet denken aan waardevolle items maar helaas is dat niet zo ....
Ten eerste kun je aan de hand van twee [onduidelijke] foto niets zinnigs zeggen over leeftijd en merk daar bijna alle transportfietsen er op het eerste oog hetzelfde uitzien.
Ten tweede zie ik wel gelijk op de foto dat van een transportfiets van het voorspatbord het onderste deel mist en van de tweede van het achterspatbord het onderste deel mist.

Van waarde kun je dan ook niet echt spreken bij transportfietsen of ze moeten in een buitengewone orginele /goede staat verkeren of een bijzonder model frame hebben zoals b.v een kruisframe of ,,mohawk,, model; deze zijn meer decoratief als waardevol en moet je ongeveer zien ergens tussen de 75 en 125 per stuk
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dat klopt inderdaad. Er is een vrij groot aanbod, en maar een klein aantal liefhebbers. Dus de prijs is vaak niet zo hoog. De waarde van deze fietsen is dan ook minder financieel, maar als erfgoed. Ook al leveren ze niet de hoofdprijs op, toch zuinig op zijn.

Pluspunten die ik mogelijk zie aan de hand van de foto's: originele handvatten, pedalen, zadels. Minpunten: spatborden rot, ontbrekende voordrager, te lange trapas, mogelijk overgeverfd?

Als verzamelaar vind je het liefst een fiets die nog zo kompleet mogelijk is, met alle originele onderdelen er nog op en in goede staat, nooit overgeverfd en geen doorgeroeste onderdelen, eventueel nog op originele spekbanden. Dus eigenlijk een fiets die als tijdscapsule op een droge plek heeft gestaan en alleen stof verzameld.

P.s. kwa leeftijd kun je de achternaaf schoonpoetsen, dan staat er in het algemeen een jaartal op. Zie hier wat voorbeelden: http://oudetransportfiets.blogspot.com/ ... m-all.html

De meeste overgebleven transportfietsen zijn uit de jaren '50. Heb je er eentje uit de jaren '30 maakt het al wat interessanter. Uit de jaren '20, dan heb je een echte zeldzaamheid.
HermanHuizinga

Aaah, bedankt voor u reacties! Eventueel hier iemand die er belangstelling voor heeft? Ik zal al ik thuis ben even nader onderzoek doen.
Svenhaan

Bericht door Svenhaan »

Inderdaad zoals hierboven beschreven. Leuke fietsen zoals ik ze graag vind, maar helaas weinig waarde omdat er wel flink gerestaureerd moet gaan worden wil je een goede, redelijk originele en betrouwbare fiets hebben die weer een tijd meegaat.

Afhankelijk waar de fietsen staan heb ik eventueel wel interesse om ze over te nemen, samen met mijn reeds aanwezige transportfietsen en onderdelen kan ik hier wel weer wat leuks van maken :)

vr groeten Sven
HermanHuizinga

Schoonoord
Svenhaan

Bericht door Svenhaan »

OK, dat is een eindje weg (2.5 uur rijden) en ik kom daar ook helaas niet in de buurt.

Misschien dat er een liefhebber in de buurt woont, vast wel!

vr groeten Sven
HermanHuizinga

Re: Transport fietsen uit musea te koop

Oke.
Gerard76

Bericht door Gerard76 »

Hoi Herman,

Ik heb wel interesse, zie inderdaad wel dat er enorm veel aan moet gebeuren.
Het zal aan de prijs liggen of ik ze wil overnemen.
Plaats reactie