Gazelle 693192 project met bijzondere achtergrond

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
fietser

Re: Gazelle 693192 project met bijzondere achtergrond

Bericht door fietser »

Ik bedoelde inderdaad alleen het achterspatbord. Ik meen dat bij het nieuwere achterlicht (met plastic fitting) de varkensneus iets korter was maar misschien is dat gezichtsbedrog. In ieder geval: Bij het oude Gazelle-licht met messing fitting staat op de zijkant "Type 1" en een rijkskeurnummer. Op het nieuwe (met plastic fitting) staat "No. 3". Het zit onder de witte verf en is soms lastig te lezen.

'
fietser

Bericht door fietser »

Nog een vraag over deze fiets: het balhoofd oogt zo kort. Zou je eens de lengte willen opmeten, in combinatie met de framehoogte? En heeft de trapas 1/4" of 5/16" kogels?

Leuk trouwens dat je de tijd neemt om deze fiets de aandacht te geven. Er rijdt niets zo fijn als een oude Gazelle in goede staat.

'
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Fietser,
De framehoogte is 58,5cm of 23inch en het balhoofd is gemeten tussen de balhoofdcups 28cm zo`n 11 inch.
De maat is het zelfde als de 1936 Gazelle van Harriët.
De trapas is van het dikke soort met 5/16e kogels. In tegenstelling tot mij groene herenfiets met losse bus en nokje onder het trapashuis.
Ik heb nog even gekeken naar het keurmerk op het achterlicht en dat is Rijkskeur 88D type 1. Daarmee zal het wel het orginele spatbord zijn.

Maarten B, Mijn groene 1940 Gazelle no 8 heeft ook een direkt verchroomde voorvorkkroon. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was rond die tijd ,wat absoluut niet het geval is overigens.

Groeten,
Maarten
fietser

Bericht door fietser »

280mm, dus toch de normale lengte. Misschien komt het door het schuine fotograferen (vervorming) dat ik hem kort vond uitzien. En een overmaatse BSA-bracket, dus een no. 8 - een reden meer om hem op te knappen :)

Het achterlicht heeft kennelijk ooit iemand "omgebouwd".

'
TheodK

Bericht door TheodK »

Leuk project Maarten
Heb je nu al een ander achterspatbord? ik heb nog wel zo een liggen, zonder verklikkerglaasje bovenop. Volgens mij het eerste model dat Gazelle gebruikte.
Ik heb een jaar of 10 geleden de zgn. Kopspijkersfiets opgeknapt. Die had ook zo'n doorgeroest achterspatbord, omdat ik het originele spatbord wilde gebruiken heb ik het toen laten lassen. Er staat nog ergens een verslag in het clubblad van .
groet theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Hallo Maarten,

Het achterspatbord van de '56-er sloop-Gazelle heb ik vandaag opgezocht. Helaas is het minder goed dan ik dacht. Rondom het achterlicht ziet het er nog prima uit maar bij de bevestiging onderaan is het wel doorgeroest. Zie bijgaande foto's. Als je denkt er toch wat aan te hebben, laat het weten, dan hou ik het apart.

Groeten,
Sjoerd
achterspatbord 1.jpg
achterspatbord 1.jpg (326.95 KiB) 9058 keer bekeken
achterspatbord 2.jpg
achterspatbord 2.jpg (329.25 KiB) 9058 keer bekeken
achterspatbord 3.jpg
achterspatbord 3.jpg (270.36 KiB) 9058 keer bekeken
Maarten Waarlé

Sjoerd en Theo,

Bedankt voor jullie voorstellen.

Ik zou met het spatbord van Sjoerd goed vooruit kunnen maar als het spatbord van Theo idd geen verklikkerglaasje heeft en heel is ,dan is dat misschien wel het best passend voor de damesfiets.
De kopspijkers fiets ,het verhaal daarover ken ik.
De TV uitzending zelf overigens niet.Dat heb ik gemist.

Ik heb afgesproken de fiets eind februari begin maart af te hebben dus echt haast is er niet bij.
Mogelijk kunnen we rond de nieuwjaarsbijeenkomst of de beurs in Rosmalen eea regelen

Bedankt en ik laat nog wat weten ,
Maarten
Eckhardt

Bericht door Eckhardt »

Hoi Maarten

Leuk project deze dame lijkt erg veel op die van mij,serie nr 656314 waarschijnelijk ook 1947,succes met het opknappen & ik kan je helaas niet aan een spatbord helpen.

gr Hans
Maarten Waarlé

Hallo Hans,

Dank voor je reactie maar de fiets is al lang en breed bij de eigenaresse terug. Ik heb inmiddels ook de Gazelle (1964) van haar man opgeknapt en dat is ook al weer een jaar terug!

Vandaag met een kennis wezen kijken in Eindhoven naar een 1934 Gazelle dame met trommelremmen. De fiets stond te koop bij Jan uit Eindhoven.
Enigszins roestig maar ook heel interessant omdat de fiets nog uit de pré Gazelle trommelrem periode komt.
Er zitten SA trommels in met ook S.A. remstangen en een stuur met onafhankelijke remmen. Heel apart en zeldzaam.

Ergens in de reeks ''gespot op marktplaats'' pagina 53 op dit forum heb ik een foto geplaatst van deze fiets.

De fiets is in goed handen overgegaan.

Groeten,
Maarten
Eckhardt

Bericht door Eckhardt »

Maaarten,

Ik zie het :oops: even te haastig gelezen,ik heb in de loop der tijd verschillende oldtimers gehad & opgeknapt,ik ben geen fietsen maker,voor mij is het puur hobby.Ook ben ik geen expert,op het gebied van oldtimer fietsen.Mijn Gazelle heb ik zeker twintig jaar terug gekocht bij een fietsen stalling,en heb haar destijds bij mijn broer in zijn schuur gestald gedeeltelijk gedemonteerd,deze fiets is in redelijk orginele staat qua onderdelen & lak heeft wel wat gebruiks sporen en roest plekjes,maar dit hoord bij een fiets van deze leeftijd vind ik,het stuur is het ergste aangetast (is nooit geverfd of gelakt geweest)verder heeft deze fiets dezelfde specificaties als de fiets in jouw project,alleen heeft die van mij een sierkap op de voorkroon,sinds kort heb ik haar rijklaar gemaakt nieuwe ketting enz,verder wil ik haar zo orgineel mogelijk laten.Het is natuurlijk leuk,als je de voorgeschiedenis van een fiets weet,mij is dit niet bekend bij dit exemplaar.

m.v.g Hans
Plaats reactie