Oude fiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
peterbakker

Oude fiets

Bericht door peterbakker »

Hallo
Bijgaand zet ik een paar fotos van een fiets waar veel vraagtekens bij zijn .
De verkoper dacht dat het een Burgers priesterfiets is maar ik zie zelf geen enkel Burgers kenmerk . Boven de voorvork zit een chromen kroon , wellicht is dat een aanknopingspunt ?
op het achterspatbord staat een restant van wat een transfer geweest kan zijn ( let niet op de gaatjes , daar zat een reflector!).De binnenkant van het achterspatbord is zwart. er zit een sa achternaaf in uit 1955 , lijkt mij niet origineel . De voornaaf is van WECO westgermany ( klinkt ook naoorlogs ). Hij heeft platte remhandels.
er is nergens een nummer te vinden vooralsnog.
Wie heeft er een idee in welke richting ik moet zoeken ?
Oh ja , is er ergens een handleiding met de juiste terminologie van de fietsonderdelen?
( het klinkt zo stom om b.v. te zeggen , dat ding boven de voorvork !

Groeten en bedankt , Peter
Bijlagen
b.jpg
b .jpg
b  .jpg
Hendrik

Re: Oude fiets

Bericht door Hendrik »

Hallo Peter.

Die vorkkroon doet mij sterk denken aan een universele vervangings-voorvork.
Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar als het zo is dan zal u bij het verwijderen van de vork (als het uw fiets is :-) ) een vér doorlopende schroefdraad kunnen zien.
Zo kon de vork voor diverse balhoofdlengtes op maat worden gezaagd.
En Burgers; dat zou evt via het framenummer (met lettertje) te herleiden moeten zijn?

Vriendelijke groet, Erwin
peterbakker

Hoi erwin .
Ik hoop niet dat het een vervangende voorvork is . Veel meer kenmerken heeft hij niet .
Want xoals ik a l s schreef is er vooralsnog nergens een nr te ontdekken !
Ik heb er vooralsnog ook geen belang bij om de voorvork te demonteren .
Tzt zal ik dat bekijken .
Iig bedankt !
ReinvB

Bericht door ReinvB »

Is het niet gewoon een damesfiets ? Wat is de framehoogte en wat is de lengte van de cranks ? Ik denk datdeverkoper door de de twee mannetjes tussende kromme buis het idee kreeg dat het een burgers fiets is, er waren toch meerdere merken die dat deden ? (weet zelf ook niet welke).Succes met de datering verder.
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Hallo Peter.

Het hoéft geen vervangingsvork te zijn hoor, maar het model kroonkap deed me nogal denken aan een NOS vork die ik hier heb liggen.
Die heeft trouwens een aangelaste dynamobeugel.
Enne, het geeft ook niet zoveel als de vork zou zijn vervangen?
Tegenwoordig wordt een fiets weggegooid als zoiets als een vork kaduuk is, en uw fiets is een echte overlever.
Ik meen me iets te herinneren over priesterrijwielen, dat die vaak van twee mannetjes werden voorzien om het onderscheid met een damesfiets te benadrukken (slag om de arm hoor!)
Het zou dan niet perse een Burgers hoeven zijn.
Grondig de fiets doorspitten naar kenmerken (jaartallen/codes) en even goed op de cranks kijken of daar iets van een merkje of tekentje staat.
Maar dat had u vast al gedaan :-)
Bijgaand even een foto van de genoemde voorvork die ik heb liggen.

Groet, Erwin
Bijlagen
001.JPG
001.JPG (168.41 KiB) 6804 keer bekeken
003.JPG
003.JPG (136.45 KiB) 6804 keer bekeken
peterbakker

Hoi Hendrik
Het hoeft van mij ook niet origineel te zijn hoor ! Bij de mijne zit op de vork zelf ook een " kroon " .de chromen kap lijkt idd wel hetzelfde . Ik ben al an het zoeken geweest natuurlijk naar kenmerken maar ik vind het zonde om hem ( haar) overal kaal te maken omdat ik de staat waar hij/ zij( ?) in verkeert mooi vind.
Batavus had ook damesfietsen met 2 mannetjes en platte remhandels . Maar dat heeft mijn Lokomotief ook ....
Voor een Batavus mis ik de gaatjes in het achterspatbord voor de jasbescherming . Mijn Batavus uit eind jaren 60 heeft wel weer een vergelijkbare vorkkroon . Alles werd natuurlijk door iedereen gebruikt dus het zoeken zal heel lastig worden ( zoeken lukt wel , maar het vinden is wat lastiger.
Rein , ik zal straks wat metingen doen .
maartenB

Bericht door maartenB »

hoe groot zijn de wielen? 26 of 28 inch?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
peterbakker

28
peterbakker

Even wat maten ,
het vbalhoofd is ( van moer tot moer ) 27,2 cm . de cranks zijn 19 cm en het frame is 59 cm ( onderkant trapas tot zadelpen).
er zit een philips velgrem systeem op (zoals zovelen !) . Het slot is ....Baloon uit west germany ( worden we ook niet wijzer van !) Onderkant trapas staat ook niets op . Onder de jasbeschermer helaas ook niet. Ik heb hem in Voorthuizen opgehaald , zegt niks maar misschien toch wel iets...
Groeten
oh ja. Nog een foto van de trapas
Bijlagen
B.   .jpg
peterbakker

Ik kwam bij burgers het logo van omnia tegen , lijkt veel op het restant transfer , maar is helaas geen fietsmerk ! Weer mis ..
Plaats reactie