Fietsenrestaurateur?

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Bert-Jan

Fietsenrestaurateur?

Bericht door Bert-Jan »

Hallo enthousiastelingen!

Sinds jaren heb ik de fiets van mijn oma, een Gruno die denk ik uit de jaren '50 stamt. Damesfiets (opoefiets) al ben ik helemaal niet thuis in de juiste termen.

Tot voor kort kon geenmoderne fiets op tegen het comfort van deze oude dame (de fiets, niet m'n oma.. :lol: ) . Maar nu begint de tand des tijds toch vat te krijgen op mijn heerlijke fiets. De meeste fietsenmakers willen echter niet beginnen aan het opknappen van mijn fiets. Weet iemand een goede restaurateur in Gelderland / Overijssel (liefst omg Apeldoorn, maar voor een goede restauratie reis ik graag wat verder) die mijn fiets weer fijn kan laten trappen en het reostduiveltje wat terug kan dringen? Alle advies is van harte welkom!

Groet, Bert-Jan
hoge bi

Re: Fietsenrestaurateur?

Bericht door hoge bi »

in welke staat is de fiets kan u een foto sturen groeten hoge bi
Antoine20

Bericht door Antoine20 »

Hoe handig en technisch ben je zelf? Een fiets is niet het moeilijkste om te repareren. Je moet soms geduld hebben, passend gereedschap is ook een pré.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Zelf de fiets leren onderhouden is het allerbeste natuurlijk, als je je handen vuil wilt maken. Hoe beter je je fiets kent, hoe makkelijker ervoor te zorgen dat hij in goede staat blijft, en goed blijft rijden. Bij gebrekkig of geen onderhoud, gaat de fiets steeds verder achteruit (of minder goed vooruit ;) ). Met een ketting vervangen, achtertandwiel als die versleten is, lagers schoonmaken en opnieuw smeren en goed afstellen komt je al een heel eind. Roest kun je wegpoetsen met staalwol, en vervolgens de fiets oppoetsen met poetsolie (gewoon bij de Gamma verkrijgbaar) en dat regelmatig herhalen, zeker voor de winter (pekel).
Antoine20

Bericht door Antoine20 »

Welke poetsolie bedoel je? Lijnolie of een ander product?
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Lijnolie gaat wel goed,heeft conserverende eigenschappen en is een klassiek middel. Het vormt een polymeer (verharsing) waardoor een beschermend laagje op de lak ontstaat. Maar speciale poetsolie is meen ik van minerale oorsprong (ruikt ook niet naar lijnolie), rood doorschijnend van kleur en gebruik je na het afsponsen om een matglanzende uitstraling van de lak te krijgen. Heeft ook wat roestwerende eigenschappen. Ook bij bouwmarkten maar tevens te koop bij iedere fietsenzaak.
Wim
DCR gaat nooit verloren....
maartenB

Bericht door maartenB »

In elk geval Simon van Erp in Den Bosch werkt graag aan oude fietsen. www.bikestoremember.nl
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Antoine20

Bericht door Antoine20 »

Bedankt voor de tip om poetsolie te gebruiken. Neem aan dat de poetsdoeken minder voorzichtig opgeborgen moeten worden. Ik vind dat een nadeel van lijnolie.
Plaats reactie