Trapas van een Germaan deelfiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Fietsver

Trapas van een Germaan deelfiets

Bericht door Fietsver »

Beste oude fietsers,

Mijn eerste vraag hier gaat over een Germaan deelfiets uit de jaren 70 (naar ik aanneem). Lijkt erg op de welbekende Intercycle deelfiets die ik eerder had. Een leuk fietsje, uitgevoerd met mooie details en slimmigheden. Ik was bij aankoop afgelopen weekend erg enthousiast.

De verkoper was zelf fietsenmaker en had hem grondig nagelopen. Bij het proefrondje fietsen voelde ik iets met de trapas, maar hij deed dat af als 'lange tijd niet op gefietst' e.d. En thuisgekomen bleek de trapas inderdaad niet in orde. Hij draait zwaarder bij de linker trapper bovenin en is spontaan begonnen met kraken op die plek. Mijn vraag is simpel. Ik zou hem heel graag houden, als het enigszins mogelijk is een andere trapas te installeren. De verkoper wil me ook wel mijn geld teruggeven :)

Is kapotte trapas einde verhaal wat jullie betreft? Ik denk ook over een nieuw model trapas, met crankstel, maar ben bang dat dat het karakter van de fiets veranderd (hoe hij fietst).

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet,
Peter
Bridgestone SM

Re: Trapas van een Germaan deelfiets

Bericht door Bridgestone SM »

Peter,

Een trapas vervangen is geen rocket-sience*.
Alleen is het soms een en ander los te krijgen.
Als je niet per se vast wil houden aan de traditionele constructie dan kan de het geheel ook vervangen door een vervang-cassette-trapas ... als de as zelf dezelfde maatvoering heeft verandert er niks aan het karakter (behalve dan het authentieke "karakter").

O ja, als de de "vaste" trapas-lager-cone los wilt krijgen dan gaat dat gemakkelijker met een wat langere grote bout met twee moeren en een paar ringen - bout door het gat waar de trapas zat, en met de moer en de ringen het "vaste" deel goed opklemmen en daarna losdraaien (wel even kijken of het linkse of rechtse draad is).

* Ik heb het zelf al weer jaren niet gedaan, maar het is niet moeilijker geworden.

BSM
Fotomaan

Re: Trapas van een Germaan deelfiets

Bericht door Fotomaan »

Het zou maar kunnen dat deze trapas met een een beetje aandacht nog heel goed voldoet.
Ik zou hem eerst demonteren om te kijken hoe erg het is en héél misschien is het de pedaal die het probleem is.
Dus eerst even demonteren en kijken of een paar nieuwe kogels en een lik vet het probleem op kunnen lossen.
Mocht dat niet zo zijn dan zwerft er misschien nog wel ergens een set cups en konen rond bij een van de leden of op een beurs.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie