Moer/Wartel balhoofd transportfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Jelle Menno

Moer/Wartel balhoofd transportfiets

Bericht door Jelle Menno »

Hallo, Bij de sectie "gezocht" heb ik een oproep gedaan voor een wartel voor het balhoofd. Deze heeft een schroefdraad van 1 1/8 - 24tpi met een gat van 22mm. Nu zijn er op de diverse onderdelensites wel nieuwe te vinden, echter of 1" draad en dan een gat voor een 22mm stuur of 1 1/8 en een gat voor een 1'' stuur. Is 1 1/8 met 22mm weer een speciaal onderdeel voor de transportfietsen?
m-gineering

Re: Moer/Wartel balhoofd transportfiets

Bericht door m-gineering »

Jelle Menno schreef: 19 jan 2019, 16.10 Hallo, Bij de sectie "gezocht" heb ik een oproep gedaan voor een wartel voor het balhoofd. Deze heeft een schroefdraad van 1 1/8 - 24tpi met een gat van 22mm. Nu zijn er op de diverse onderdelensites wel nieuwe te vinden, echter of 1" draad en dan een gat voor een 22mm stuur of 1 1/8 en een gat voor een 1'' stuur. Is 1 1/8 met 22mm weer een speciaal onderdeel voor de transportfietsen?
Geen verstand van transportfietsen, maar wil je er wel op attent maken dat 'moderne' 1.125" draad balhoofdbuizen (voor 1" inwendig) gek genoeg 26tpi zijn ! Daar moet je dus niets van hebben
/Marten
Jelle Menno

Gevonden! Geheel identiek aan de originele. Ik had wat mensen die met spullen op marktplaats staan gemailt.
Iemand in Amsterdam had er een liggen. De fiets is nu eindelijk in orde
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Was dat een balhoofd voor je Juncker?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Jelle Menno

Ja die was voor mijn Juncker, maar hij zit er weer op.
20190122_211532_resized.jpg
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Mooie fiets. Die ziet er uit alsof hij nog een leven lang meegaat :P
Ik vroeg het omdat ik fan ben van Juncker transportfietsen omdat het de lekkerst fietsende fietsen zijn. Er staan er nu vijf in de stal. Ik zie op de foto dat het er een is met een Thompson trapas.
Jelle Menno

Dat je dat vanaf deze foto kan zien, ik weet niet eens wat een thompson as is, sorry hobby is nog vers.

Ik heb er wel en nieuwe trapas voor moeten laten draaien.

Verder fietst hij erg fijn, valt mij echt alles mee.
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Dit zijn twee Junckers met Thompson assen.
De eerste heeft net als die van jou een stofkap op de trapas.
De tweede heeft een wat dieper liggend type maar het zijn wel alle twee type Thompson

http://www.transportfiets.net/2012/12/0 ... etst-weer/

http://www.transportfiets.net/2012/07/3 ... nterswijk/

Wie heeft die trapas voor jou vervaardigd?
Jelle Menno

Ok, weer wat geleerd. De fiets van de eerste foto heeft dezelfde voornaaf als de mijne een Durex V26 deze zal er dan ook wel in horen denk ik. De trapas heb ik laten maken bij Metaal Draaierij Amstelveen naar voorbeeld van mijn oude as. De as die er in zat was krom, en de spiebanen waren niet netjes meer. De conusen waren nog goed dus deze heb ik weer gebruikt. Ze kunnen daar eventueel ook nieuwe conussen draaien van een te harden staalsoort, alleen kunnen ze deze niet afharden in een hardingsoven eventueel wel met een gewone autogeen vlam (zou op zich voor een trapas wel kunnen werken).
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Het is al geweldig dat ze dat willen doen, zo'n as draaien. Ik ben hier in Tilburg wel eens naar een draaierij geweest en daar wilde ze € 250.- voor hebben. Dat heb ik toen maar op een andere manier opgelost :)
Plaats reactie