Mijn naam is Sil Mandjes en ben 19 jaar oud.
Momenteel studeer ik werktuigbouwkunde en ben van jongs af aan al geïnteresseerd in oude technieken en machines.
Sinds mijn elfde struin ik al rommelmarkten af naar antieke fietsonderdelen en de bijbehorende gereedschappen.
Ook ben ik van jongs af aan bezig met fietsen op te knappen en te restaureren. Mijn eerste aanwinst was op mijn 12e een Gazelle herenfiets uit de jaren 50 en die heb ik netjes opgeknapt voor de middelbare school samen met mijn vader.
In de loop der jaren heb ik een aardige collectie weten op te bouwen.
Afgelopen herfst heb ik van een ouder iemand die in de 80 is een hoge bi weten op te kopen. Het betreft een Coventry machinist uit vermoedelijk 1880
De hoge bi komt uit een brand en heeft toen der tijd veel brandschade opgelopen. De vorige eigenaar heeft nooit meer tijd en zin gehad om de fiets weer op te bouwen.
De fiets ligt geheel uit elkaar en alle onderdelen zelfs het frame dienen gericht en gerestaureerd te worden. Het frame is door geslepen door de vorige eigenaar en de voorvork is volledig opengesprongen aan een kant. En zijn aan beide kanten krom. Ook de wielen zijn niet gespaard gebleven en zijn volledig vervormd.

Zo heb ik me afgelopen november met mijn vader bezig gehouden met het richten van de twee wielen waarvan bij beide velgen de lasverbinding ook gesprongen was in de velg. De voorvelg heeft een hoogte van 135 cm en de achtervelg een hoogte van 52 cm. l Vooral bij de achtervelg waren de verbindingsstukken zo dun geworden dat solderen met zilversoldeer net aan lukte.
Ook bij de voorvelg netjes een koper plaatje gewalst en in de velg hard gesoldeerd. Hierna een moordenaar(pijpentang) aangepast tot richttang en hiermee beide velgen cm voor cm gericht.
Het duurde in totaal met de voor en achtervelg meer als een halve dag. Nu de velgen geheel weer rond hou ik me bezig met de naven.
De vorige eigenaar heeft in de voornaaf geslepen om toch de spaken eruit te kunnen krijgen

Alleen heeft de vorige eigenaar zelf spaken proberen te maken en heeft de gaten in de naaf opgetapt naar M5 waardoor ik genoodzaakt ben om de grotere gaten te gebruiken. Gelukkig zijn er geen grotere gaten geboord in de velgen
Het achternaafje is wel gelukkig gespaard gebleven
Omdat alle spaken zijn verbrand ben ik zelf bezig om spaken te maken met onderin een verdikking naar de naaf wat origineel bij de hoge bi hoorde.
Ik ben van plan om samen met mijn vader zelf spaken te maken.
Ik neem een staaldraad ben nog niet uit welke diameter en een boutje M5.
Het boutje boor ik uit en het kopje draai ik af(zeskant).
Het boutje schuif ik over de de staaldraad(spaak) heen en tromp ik aan de achterkant om met het hamertje. De ronding verdikking in de spaak creëer ik door de bovenzijde van de bout rond om hard te solderen en daarna schuin af te schuren of draaien. En daarna de spaken te gaan vernikkelen
Alleen door school en ander projecten ben ik hier nog niet aan begonnen.
Ik wil zelf alle onderdelen vernikkelen, zo ook de naven, stuur, trappers, cranken klein deel van de voorvork.
Alleen wil ik de fiets niet in nieuwstaat terugbrengen,
Ik heb op het internet gelezen over elektrolitisch vernikkelen en heb toevallig nog veel oude vernikkelde munten.
Een batterijlader heb ik al alleen de benodigde chemicaliën heb ik nog niet.
Ik vermoed dat er binnen de club ook mensen zelf onderdelen vernikkelen en thuis een opstelling hebben staan.Is er iemand die eventueel tips en trucs om niet helemaal zoals nieuw te vernikkelen en waar ik niet al te duur de chemicaliën kan kopen? En foto’s van zijn of haar opstelling?
Ook wil ik de hoge bi een zwart kleurtje geven wat is aan te raden om een zo oud mogelijke look te creëren? Door de brand is alle lak verdwenen en de vorige eigenaar heeft merendeels alles gemenied. Dit is geen gezicht.
Ik wil dit jaar de fiets klaar proberen te krijgen.
Ik ben al enige tijd bezig om foto's toe te voegen want ik heb lang nog niet alles toe kunnen voegen alleen worden de foto's telkens verdraait ingevoegd. Voordat ik ze invoeg controleer ik of ze recht staan en dat zijn ze allemaal. Weet iemand hoe dit komt en hoe ik dit aan kan passen in de tekst?Want er horen nog veel meer foto's bij de tekst.
Alvast bedankt
Mvg Sil