Ja deze staat absoluut in een Nederlands fietsenrek, in Enschede om precies te zijn. Zweeds is ook het eerste waar ik aan moest denken maar zelfs dan kan ik niet echt iets vinden.
Er staat ook een zin op het balhoofd plaatje die ik me niet kan herinneren en die op de foto ook niet goed te zien is.
Gelukkig zie ik deze fiets meeste dagen wel staan en zal ik een keer proberen wat duidelijkere foto's te maken.
Dusty,
Life is like riding a bicycle, to keep your balance you must keep moving.
Voor zover ik weet zijn Zweedse fietsen hier nooit nieuw verkocht. Maar er is me verteld dat er direct na de oorlog gebruikte fietsen uit Engeland en Zweden als hulpgoederen naar Nederland zijn gekomen. Zelf heb ik twee fietsen waarmee dat het geval kan zijn geweest; een Crescent van 1939 en een Husqvarna van 1944 of 1945. Er is ook nog een Crescent van 1940 bekend bij een clublid.
De Cord lijkt echter van latere tijd. De kleuren zijn wat moderner en er zit al zo'n draaghandvat aan de zadelbuis. Bij o.a. Crescent kwam dat pas in de jaren vijftig. Ik ben benieuwd of er zich nog een eigenaar laat zien. Er lijkt nog nauwelijks mee te rijden aan de ketting en trapper te zien. Het zou wel jammer zijn als hij een keer als fietswrak verwijderd wordt en bij het oud ijzer komt. Bij het werken aan Zweedse fietsen ben ik namelijk erg onder de indruk geraakt van de fraaie bouw en vooral de kwaliteit van het materiaal.
Ik zou het ook jammer vinden als deze fiets gewoon als schroot werd afgedaan. Echter heb ik niet de tijd,ruimte of middelen om er iets moois van te maken..
Life is like riding a bicycle, to keep your balance you must keep moving.