Even voorstellen & "Fietshobbyist 's Fietshoekje"

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
fietshobbyist

Even voorstellen & "Fietshobbyist 's Fietshoekje"

Bericht door fietshobbyist »

Goedendag oude-fiets liefhebbers,

Mijn naam is Werner.
Na de aanschaf in 1986 van een Fongers opa-fiets uit 1967, vooral om op te fietsen, vatte rond 2000 zich de gedachte post: Ik zou eigenlijk wel eens een keer een echte oldtimer fiets willen hebben.
In 2005 werd het lidmaatschap van De Oude Fiets aangegaan en in 2006 diende zich een plaatselijke oldtimer fiets aan. Bij schrijven, in 2019, staan er ook vijf klassiekers.
Er wordt nog gedroomd over een oude transportfiets met een lokale geschiedenis.

Groet,
Werner

-------------------------------------------------Edit, 21 december 2024------------------------------------------------
Om mijn verzameling fietsen ook op afstand aan geïnteresseerden en aan geïnteresseerden op afstand, te kunnen laten zien, werd vandaag opgericht:

--------------------------------------- >>>"Fietshobbyist 's Fietshoekje"<<< ---------------------------------------
Let wel, het is van alles wat op mijn pad is gekomen, ten dele Oude Fiets waardig.
Dit is die PFG Fongers 1967 opafiets.
Fongers opafiets op de heide, WtC 2019 S.jpg
Fongers opafiets op de heide, WtC 2019 S.jpg (344.76 KiB) 196 keer bekeken
Sinds 1988 in deze configuratie en bij schrijven, in 2024, nog altijd een uitstekend rijdende fiets.
Deze fiets is 'overal' geweest en in ieder geval veelvuldig en op quasi ieder paadje op de Sallandse Heuvelrug.
Bijna geen enkel origineel onderdeel meer aan deze fiets maar het was en is dan ook puur een fiets om te fietsen. En hij is gewoon met de hand geschilderd, rond 1988.
Er zit een Sachs Pentasport vijf-versnellingsnaaf in het achterwiel. Kettingwielen: T44 en T22.
Het is er niet aan af te zien, maar deze fiets is, of eigenlijk was, toen ik jong was, voor die tijd een fantastische, oerdegelijke crossfiets - een mountainbike avant-la-lettre.
Het zadel, een Brooks B66 Champion, iets smaller dan een standaard B66, is, als ik me goed herinner, van 1995.
Fongers 1967 onboard, WtC 2019 S.jpg
Fongers 1967 onboard, WtC 2019 S.jpg (329.33 KiB) 185 keer bekeken
Fongers 61 cm opafiets van Werner.jpg
Fongers 61 cm opafiets van Werner.jpg (170.51 KiB) 187 keer bekeken
In de sneeuw door het bos gefietst ...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De volgende, een Fongers Comfort 1961, kocht ik in ongeveer 2001. Ze stond al eens in Het Rijwiel.
Fongers Comfort, klooster Vaassen Emmercompascuum Nijverdal, WtC 2020 S 1.jpg
Fongers Comfort, klooster Vaassen Emmercompascuum Nijverdal, WtC 2020 S 1.jpg (359.9 KiB) 187 keer bekeken
Fongers Comfort, klooster Vaassen Emmercompascuum Nijverdal, WtC 2020 S 2.jpg
Fongers Comfort, klooster Vaassen Emmercompascuum Nijverdal, WtC 2020 S 2.jpg (171.29 KiB) 187 keer bekeken
De (Fongers-)Fongers fiets van 1961 fiets van de non. Met het uitzonderlijk goed bewaard gebleven witte deel van het achterspatbord.
Omdat er naderhand een soortgelijke bijkwam, moest deze helaas vertrekken. Ik vond er in 2024 gelukkig een goed heenkomen voor, bij een vrijwilligster van het Rijwielmuseum in Ommen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De volgende, een Batavus Favoriet, werd mij rond 2002 geschonken door een oudoom, nadat hij op het punt was gekomen, dat hij te oud werd om te fietsen.
Uiteindelijk heb ik de fiets verkocht aan een buurman, omdat er hier op dat moment teveel stonden.
Batavus Favoriet - 1968, vh A. Keizer (x J. Poelakker), WtC 2017 S.jpg
Batavus Favoriet - 1968, vh A. Keizer (x J. Poelakker), WtC 2017 S.jpg (81.57 KiB) 188 keer bekeken
Op deze fiets kon ik als op geen andere 'met losse handen' fietsen. Het was mogelijk om bijna tot op de centimeter nauwkeurig een bocht aan te snijden, op tien centimeter van de stoeprand. Ik heb er eens 900 meter mee met losse handen gefietst: oprit af, straat op, tien kruisingen over, tot aan mijn huis.

In 2006 schonk Dinie Nentjes-ten Brinke mij de fiets van haar schoonouders: de dubbele fiets!
Dubbele fiets Hessel Nentjes Jannetje Post portret.jpg
Dubbele fiets Hessel Nentjes Jannetje Post portret.jpg (54.01 KiB) 184 keer bekeken
Dubbele fiets Hessel Nentjes Jannetje Post, WtC 2009 S.jpg
Dubbele fiets Hessel Nentjes Jannetje Post, WtC 2009 S.jpg (169.29 KiB) 184 keer bekeken
Dubbele fiets Hessel Nentjes Jannetje Post vaz bij Bolink.JPG
Dubbele fiets Hessel Nentjes Jannetje Post vaz bij Bolink.JPG (423.08 KiB) 184 keer bekeken
Dubbele fiets Hessel Nentjes JPost bevrijding vlag kleur portret.jpg
Dubbele fiets Hessel Nentjes JPost bevrijding vlag kleur portret.jpg (45.83 KiB) 167 keer bekeken
Een (lang) verhaal op zich, met foto's en dat ook bestaat, maar dat laten we hier even buiten beschouwing.
Laat me het hier beperken tot: het waren Hessel Nentjes (1882-1960) en Jannetje Post (1889-1984) en ze werden allebei geboren op Urk.
Ze konden beide niet fietsen op een gewone fiets. Ze begonnen in 1930 in Nijverdal met het verkopen van vis.
De fiets van Hessel is een Germaan en de fiets van Jannetje is een Primarius - althans, op de eerste drie foto 's. Op de vierde foto waren het andere fietsen - de verbinding is gebout.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In 2018 maakte de heer Oldemaat mij erop attent, dat er achter een verzorgingshuis drie oude fietsen stonden.
Toen ik daar de volgende dag naar toe fietste, stond daar deze HEVALI 1969.
HEVALI fiets van Wim Podt (1923-1975), JS en WtC 2018 S.jpg
HEVALI fiets van Wim Podt (1923-1975), JS en WtC 2018 S.jpg (323.6 KiB) 178 keer bekeken
En ik staarde er een moment star gefocust en volkomen verbijsterd naar, waarbij ik het gevoel kreeg, dat deze speciaal voor mij uit de hemel getoverd werd, omdat het me quasi onwaarschijnlijk leek, dat er überhaupt nog één van zou bestaan en dan ook nog in zo een verbluffend goede staat. Dat komt omdat de oorspronkelijke eigenaar er maar zes jaar op heeft kunnen fietsen. Daarna is er waarschijnlijk nog maar weinig op gefietst en het scheelt dat hij geen zoon(s) kreeg, maar drie dochters ... De fiets werd mij gegund door zijn vrouw.
Ik waste de onderdelen en, bijvoorbeeld, de spatborden wreef ik gewoon heel simpel in met autowas en na indrogen, poetste ik ze uit.
Wat daardoor gebeurde was fantastisch; de lak glom opeens alsof die net uit de fabriek kwam! Mooier dan nieuw, is zelfs al eens over de fiets gezegd door iemand.
HEVALI fiets van Wim Podt (1923-1975), JS WtC 2018 S.jpg
HEVALI fiets van Wim Podt (1923-1975), JS WtC 2018 S.jpg (185.98 KiB) 178 keer bekeken
HEVALI was het eigen merk van Henk van Lindenberg - He-va-Li, die een rijwielzaak had in Nijverdal. Later nog met zijn zoon in Rijssen.
Het mooie van de fiets vind ik, dat er NIJVERDAL op staat.
HEVALI fiets van Wim Podt (1923-1975), JS - WtC 2018 S.jpg
HEVALI fiets van Wim Podt (1923-1975), JS - WtC 2018 S.jpg (162.67 KiB) 178 keer bekeken
Op deze fiets wemelt het van de PFG logo's. Zelfs op de binnenbanden staan ze. De fiets kwam met transfers uit de fabriek. Van Lindenberg en zijn vrouw monteerden zelf een aantal accessoires. Welke, dat kon hij nog altijd zo snel achter elkaar afraffelen, dat het niet goed in diezelfde volgorde vast te leggen viel ...
Hij had trouwens zelf ook zo een Hevali - één met een Duomatic tweeversnellingsnaaf.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In 2019 fietste ik langzaam langs de plaatselijke kinderrommelmarkt. Kijkend, met het ene oog vooruit en met het andere opzij, naar wat er zoal te koop was. Tot mijn verrassing spotte ik daar deze beestachtige AZOR kruisframe fiets - te koop, voor de onwaarschijnlijk lijkende prijs van slechts 20 euro!
Wa-w der met doet, da' wee-k nog nie, maar den giet met!!
Azor Heavy Duty Kruisframe Heren 61 zwart S.jpg
Azor Heavy Duty Kruisframe Heren 61 zwart S.jpg (225.42 KiB) 169 keer bekeken
AZOR kruisframe fiets, 61 cm, 2010, 47-622, WtC 2020 S.jpg
AZOR kruisframe fiets, 61 cm, 2010, 47-622, WtC 2020 S.jpg (203.16 KiB) 169 keer bekeken
AZOR is een fabrikant uit Hoogeveen. AZOR is Spaans voor Havik. Velen denken dat het een oude fiets is, maar dat valt mee: 2010, wat bleek te vinden in de computer van de rijwielhandelaar die 'm verkocht.
Het was wel een dingetje om van deze fiets weer een goed rijdende te maken. Constructief gezien, moesten er wel het één en ander aan worden verbeterd. Ik wil twee dingen noemen: van de achterspatbordsteun moesten de pootjes iets worden verlengd omdat het anders vrijwel onmogelijk was om het wiel met de dikke 47-622 band, te monteren, zo krap zat het wiel in het spatbord - er is ook stelruimte nodig om de ketting te kunnen spannen. Ook sleep ik van de stuureinden vijf centimeter af, anders kwam in een scherpe bocht het stuur teveel tegen mijn benen.
Het ding weegt 25 kilo, hij voelt als een transportfiets. Met een Sachs Pentasport naaf en T44 voor / T23 achter, kom je niettemin vlot op gang.
Overigens, het Lepper zadel - zie foto, is wel mooi, maar bleek veel te hard. Het is inmiddels vervangen door een zachter Lepper krulzadel, dat, optisch gezien, ook wel goed bij zo een kruisframe past.

Een maand later in 2019, schotelde Marktplaats mij deze De Fietsfabriek Pack Max transportfiets opeens voor.
De prijs was laag, wat het de moeite waard maakte om gewoon eens even te gaan kijken. Ter plekke bleek dat de achternaaf defect was - niet kapot, zo bleek later.
Fietsfabriek Pack Max - wit, laag frame, WtC 2019 S.jpg
Fietsfabriek Pack Max - wit, laag frame, WtC 2019 S.jpg (140.28 KiB) 177 keer bekeken
Het besluit viel snel: Den giet met! Weer een kruisframe fiets erbij ... De Fietsfabriek is een keer failliet gegaan maar deze is van daarvoor. De voorvork is schijnbaar een keer gesneuveld en de spatborden zijn ook niet meer de originele - ook niet het juiste type.
Ze staan tegenwoordig nog mondjesmaat op Marktplaats te koop maar zeeer zelden nog met een lakdoek kettingkast en in 5 jaar slechts nog één keer een witte. Later werden ze bij Nijland in Heeten gemaakt - of worden? De meeste die te koop staan zijn twee- of driewielige bakfietsen.
Er bestaat ook een bakfiets met fusee besturing.
Overigens, er bestaat van dit model een 26 inch, zoals deze - en een 28 inch wielen versie. Op foto's zijn ze te onderscheiden door het verschil in grootte van het driehoekige 'gat' in het frame boven de trapas en het andere type en kleur wielen.

In 2020 vond ik deze Fongers Elegant 1963 op Marktplaats en in vijf minuten had ik beslist om daarop te reageren.
De fiets sprak me onder andere aan, vanwege de kleur - eens geen zwarte.
Fongers Elegant, WtC 2024 S.jpg
Fongers Elegant, WtC 2024 S.jpg (484.76 KiB) 179 keer bekeken
Fongers Elegant, WtC 2021 S.jpg
Fongers Elegant, WtC 2021 S.jpg (217.79 KiB) 179 keer bekeken
Dat een fiets van op dat moment 57 jaar oud nog in zo een goede staat en quasi geheel origineel kon zijn, is verbijsterend.
Ook de transfers zijn nog in prima staat. In het leren dameszadel staan Fongers logo's geperst waarvan de kleine lettertjes nog leesbaar zijn.
Bouwjaar 1963 ofwel, uit de PFG periode - Phoenix Fongers Germaan, wat bestond van 1961 tot 1970.
Aan een vliegroestig verzinkt slot en standaard kun je, voor zover ik weet, niet veel anders doen dan een beetje poetsolie of zoiets, erop.
Deze fiets is de reden dat de fiets van de non moest vertrekken, omdat het bijna dezelfde types fietsen zijn.
De fiets heeft her en der mooie details, zoals een Fongers logootje op de beldop en een Martinitorentje op de dynamo.
O ja, als ik één van de pedalen een zo hard mogelijke spin geeft, draait ie daarna nog 22 seconden!

In 2020 zag ik voor het eerst dat ik van het bestaan wist, een OVEDO.
Dat was het eigen merk van Louis en Henny Overdorp uit Nijverdal. Wat hij me tot dan toe nog niet verteld had, was dat ze er zelf nog één hadden.
In 2021 waren ze voornemens te verhuizen en kreeg ik twee tweedehands fietsen aangeboden - cadeau, maar wel met werk en om weer te verkopen. Bij die gelegenheid kreeg ik tot mijn grote verrassing ook het aanbod om de OVEDO te kunnen kopen! Een eenmalige kans, besefte ik - en de koop was ter stond beklonken. Dit is 'm, nog niet gerestaureerd en ik kan u gerust stellen: die vreselijke, doorgezakte bagagedrager is weer rechtgemaakt met een hydraulische pers.
Ovedo herenfiets blauwgrijs, 61cm, WtC 2021 S.jpg
Ovedo herenfiets blauwgrijs, 61cm, WtC 2021 S.jpg (351.88 KiB) 173 keer bekeken
Die OVEDO kwam natuurlijk niet uit zijn eigen fabriek, maar het heeft toch even geduurd voordat ik tot de gedachte kwam: waarschijnlijk is het eigenlijk een Rivel. Op de bel staat namelijk een mooie letter "R" en op Marktplaats verscheen eens een quasi identieke Rivel damesfiets. Al zag ik ook eens een Gazelle die sterk overeen kwam. Niettemin denk ik toch: een Rivel en meer bepaald: één die bij Union in Nieuwleusen uit de fabriek kwam - ik meen me te herinner dat daar ook Rivels geproduceerd werden.
Ovedo transfer, WtC 2021 S.jpg
Ovedo transfer, WtC 2021 S.jpg (231.66 KiB) 173 keer bekeken
Mijn vermoeden - vrees - dat ik niet oneindig foto's aan één post zou kunnen hangen, werd zojuist bevestigd ...
Om een volgende te maken, moet er eerst meer gefotografeerd worden.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 9 feb 2025, 10.05, 29 keer totaal gewijzigd.
Jeroen Zuiderwijk

Re: Even voorstellen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Welkom Werner! Een transportfiets is natuurlijk altijd mooi, zeker eentje met bekende geschiedenis. Mocht je er eentje vinden dan zie ik die natuurlijk graag :)
Plaats reactie