Zadelbuis krom raleigh 1978
Zadelbuis krom raleigh 1978
Ik ben de fiets van mijn vrouw een beurt geven , maar is er ook een mogelijkheid om de zadelbuis weer te richten. De buis is bij de schuine buis geknikt/gebogen .het is een fietsje met een gesoldeerde achtervok , iets te nieuw voor hier ,maar wel een leuk ding wat helaas wat onverschillig gebouwd lijkt te zijn.
Laatst gewijzigd door ReinvB op 25 mar 2019, 15.39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zadelbuis krom raleigh 1978
Nou, dat is niet onverschillig gebouwd, dat is gewoon doorgezakt. Veel damesfietsen hebben er last van.
Mannen als Maarten Waarle weten beter hoe het moet, maar mijn middeltje is het plaatsen van een pers (cq krik) tussen zadelstrop en bovenzijde balhoofd. Oppassen dat je de boel niet sloopt. Houten balkjes ertussen, Met 2 man/vrouw doen.
Succes!
Mannen als Maarten Waarle weten beter hoe het moet, maar mijn middeltje is het plaatsen van een pers (cq krik) tussen zadelstrop en bovenzijde balhoofd. Oppassen dat je de boel niet sloopt. Houten balkjes ertussen, Met 2 man/vrouw doen.
Succes!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Zadeøbuid krom raleigh 1978
Bedant voor je snelle reactie. Ik refereerde eigenlijik niet aan de zadelbuis, maar aan de algehele afwerking van de fiets, de lugs lijken nauwelijks gevuld met soldeermateriaal en het chroom roest zeer vlug....als ik het vergelijk met mijn oudere nederlandse fietsen, komt het niet echt als een kwalitietsfiets over, wat jammer is, want het is wel een mooi fietsje wat wienig gebruikt lijkt te zijn, en met een rechte lamphaak,...
. Met zijn twee en doen, dat is wel jammer want ik geloof niet dat mijn vrouw het ziet zitten om het frame terug te buigen, zij vind het zo wel prima, maar ik hoopte haar voor te zijn door het in haar afwezigheid te doen....Is het nog een probleem dat de staande achtervork vast aan de fiets zit, ?
. Met zijn twee en doen, dat is wel jammer want ik geloof niet dat mijn vrouw het ziet zitten om het frame terug te buigen, zij vind het zo wel prima, maar ik hoopte haar voor te zijn door het in haar afwezigheid te doen....Is het nog een probleem dat de staande achtervork vast aan de fiets zit, ?
-
Re: Zadeøbuid krom raleigh 1978
Uit de bikeboom periode zijn genoeg anecdotes van Raleigh frames die ze in de haast helemaal vergeten waren te solderen!ReinvB schreef: ↑25 mar 2019, 15.38 Bedant voor je snelle reactie. Ik refereerde eigenlijik niet aan de zadelbuis, maar aan de algehele afwerking van de fiets, de lugs lijken nauwelijks gevuld met soldeermateriaal en het chroom roest zeer vlug....als ik het vergelijk met mijn oudere nederlandse fietsen, komt het niet echt als een kwalitietsfiets over, wat jammer is, want het is wel een mooi fietsje wat wienig gebruikt lijkt te zijn, en met een rechte lamphaak,...
De zadelbuis is verbogen, Ik zou hem nooit proberen terug te buigen met het voorframe, mij te spannend wat er eerst meegeeft, de zadelbuis of de twee parallel buizen. Kun je nog beter een krik in de achtervork driehoek zetten, dan belast je op trek.
Een driepunts buiging van alleen de zadelbuis is het mooist, maar dan heb je spullen nodig
/Marten
-
Re: Zadelbuis krom raleigh 1978
Ik zou waarschijnlijk ook iets tussen zadelbuis en stuurbuis zetten die die twee uit elkaar drukt.
Je kan als er reden tot zorg is over het voorframe daar een ruitvormig stuk multiplex in zetten dat precies de hoeken heeft van de buizen zodat die geometrie het zelfde blijft. Misschien is een diagonaal stuk hout wat dat betreft ook wel genoeg. Ik denk dat het wel mee zal vallen met het voorframe. Dat zijn vier lugs tegenover één kromming in de zitbuis. Dan weet ik wel wie er gaat winnen zo gezegd.
Het zou goed zijn om na het recht maken een zadelbuisje ''naar binnen te gooien'' al is het wel een beetje de vraag of de diameter onderin nog het zelfde is als waar het zadel vast zit geklemd. Ik kan me voorstellen dat het frame anders weer opnieuw gaat doorzakken.
Groeten,
Maarten
Je kan als er reden tot zorg is over het voorframe daar een ruitvormig stuk multiplex in zetten dat precies de hoeken heeft van de buizen zodat die geometrie het zelfde blijft. Misschien is een diagonaal stuk hout wat dat betreft ook wel genoeg. Ik denk dat het wel mee zal vallen met het voorframe. Dat zijn vier lugs tegenover één kromming in de zitbuis. Dan weet ik wel wie er gaat winnen zo gezegd.
Het zou goed zijn om na het recht maken een zadelbuisje ''naar binnen te gooien'' al is het wel een beetje de vraag of de diameter onderin nog het zelfde is als waar het zadel vast zit geklemd. Ik kan me voorstellen dat het frame anders weer opnieuw gaat doorzakken.
Groeten,
Maarten