Echte Leidse Batavus van voor de oorlog
Re: Echte Leidse Batavus van voor de oorlog
Echt bijzonder om zo'n oude sportfiets van Batavus tegen te komen! Heb je al eens naar het framenummer gekeken? Dat kan ook aanknopingspunten bieden.
Groeten,
fietser
(niet uit Leiden)
Groeten,
fietser
(niet uit Leiden)
Beste Fietser,
Het framenummer is 10191, verder staan er geen andere tekens bij. Ik ben benieuwd of er aanknopingspunten voor zijn.
Het framenummer is 10191, verder staan er geen andere tekens bij. Ik ben benieuwd of er aanknopingspunten voor zijn.
Aanvankelijk dacht ik nog dat de fiets misschien zelfs vooroorlogs was, maar hij is toch van kort daarna: 1948. Het is trouwens alsnog wel interessant als je de achternaaf goed bekijkt (fiets op z'n kop, poetsdoek) of je een bouwjaar vindt. De velg is in ieder geval niet origineel, dat had je zelf al gezien, maar misschien de naaf wel (omgespaakt). Hij past wel bij merk+tijd.
Het balhoofdplaatje kom ik anders bij Batavus-fietsen uit die tijd niet tegen, maar ze hadden een handvol verschillende plaatjes en die werden niet altijd even "logisch" in de tijd toegepast. Misschien was het ook afhankelijk van het model welk plaatje er op kwam.
De Philidyne-dynamo past er qua tijd ook bij. Kun je daar aan de rechterkant nog een serienummer op lezen? En is de koplamp misschien ook van Philips? Last but not least: kun je nog een foto van de trapas plaatsen (zo dat ook te zien is of er trekbouten aan de onderkant zitten)?
Groeten,
fietser
Het balhoofdplaatje kom ik anders bij Batavus-fietsen uit die tijd niet tegen, maar ze hadden een handvol verschillende plaatjes en die werden niet altijd even "logisch" in de tijd toegepast. Misschien was het ook afhankelijk van het model welk plaatje er op kwam.
De Philidyne-dynamo past er qua tijd ook bij. Kun je daar aan de rechterkant nog een serienummer op lezen? En is de koplamp misschien ook van Philips? Last but not least: kun je nog een foto van de trapas plaatsen (zo dat ook te zien is of er trekbouten aan de onderkant zitten)?
Groeten,
fietser
Bedankt fietser, een beetje jammer dat hij dan niet van voor de oorlog is maar nog steeds heel nostalgisch met genoeg historie
. Is 1948 gebaseerd op het framenummer? Verder staat er rechts geen nummer op de Philips lamp. Trekbouten heeft hij dus wel.

Laatst gewijzigd door Floris91 op 22 apr 2018, 23.52, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt fietser, een beetje jammer dat hij dan niet van voor de oorlog is maar nog steeds heel nostalgisch met genoeg historie
. Is 1948 gebaseerd op het framenummer? Verder staat er rechts geen framenummer op de Philips lamp. Trekbouten heeft hij dus wel.

De datering is gebaseerd op een combinatie van framenummer en kenmerken.
Groeten,
fietser
Daar ging het ook niet om, maar om een serienummer op de Philips-dynamo. Rechts op het gedeelte waar het aandrukmechanisme in zit, een 6-cijferig nummer.Verder staat er rechts geen framenummer op de Philips lamp.
Groeten,
fietser
ik heb een tijdje geleden ook een batavus voor oorlogs alleen kan ik geen jaartal meer vinden {achter wiel is vervangen maar heeft wel de oude torpedo remhevel } frame nummer is 43828
weet iemand hier het bouwjaar van
weet iemand hier het bouwjaar van
hoi ik ben abram ik heet appie omdat ik het wel grappig vond
Hier is ooit een mooi boekje voor uit gegeven appie, is wel te bestellen bij 'de oude fiets'.. 

Hoi Allemaal! Ik heb het rijwiel gelezen van dit kwartaal en het achterlichtje van mijn fiets is uit 1937. Dat doet me twijfelen aan de huidige datering van 1949.(mijn complimenten trouwens voor het blad, ik vond het aan een stuk door erg interessant en pakkend geschreven). Het gaat dus om een Joures lampje dat op elf november 1939 afgekeurd werd en het heeft het rijkskeurmerk 5D waarmee het dus het oudste lampje van Spanninga is.
Als ik dit achterlicht vergelijk met de afbeeldingen in het Spanninga-boek dan lijkt het niet op het type A maar op type B: hetzelfde bolglas in het midden van het glas en dezelfde fitting. Dat zou dus een bajonetfitting moeten zijn, kan dat kloppen? Dan is het het type B dat in november 1938 is goedgekeurd en ook na de oorlog nog een hele tijd is gemaakt.
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser