Dank voor je reactie. De leercurve is stijl. Blij dat ik op dit forum ben terecht gekomen.
Ah, nu begrijp ik het, er zitten echte kogellagers in, geen losse kogels of kogelringen! Dan kan ik me inderdaad voorstellen wat je zegt en dat opnieuw smeren minder snel nodig, zeker in een volledig afgesloten trapas. En ik ging er inderdaad van uit dat de sluitring echt als eerst losgedraaid moest worden voordat er meer los gedraaid kon worden. Goed om te weten. Het losdraaien van de deksels zal een stuk makkelijker gaan. Ik laat het eens even bezinken allemaal, geen haast.
En wat een goed idee van die bankschroef. Om hameren te voorkomen heb ik het uitdrijven geprobeerd met een lijmtang waar ik aan de niet-schroefdraad kant een uitsparing in had gemaakt. Maar dat lukte niet. Daarna heb ik er een niet origineel moertje opgedraaid en daar rustig met een hamer op getikt. Met wat kruipolie lukt dat uiteindelijk. Zenuwslopend zo'n fiets! ))
Nogmaals dank!
Laatst gewijzigd door Thymmothy op 2 jun 2019, 13.55, 2 keer totaal gewijzigd.
Ja, dat is precies wat ik ga doen De Rode, eerst maar eens bezinnen. Ik vind t zo leuk om te weten hoe die fiets in elkaar zit maar dat is t in dit geval misschien niet waard. Beter op een iets minder gaaf exemplaar oefenen.
Ja, dat is precies wat ik ga doen De Rode, eerst maar eens bezinnen. Ik vind t zo leuk om te weten hoe die fiets in elkaar zit maar dat is t in dit geval misschien niet waard. Beter op een iets minder gaaf exemplaar oefenen.
Thymmothy schreef: ↑2 jun 2019, 11.11
Ah, dank M-Gineering en Hans! Als ik het goed begrijp kan oud vet dus de substantie van zeep krijgen waardoor het niet meer goed hecht en wordt weggedrukt uit de lagers. Droge lagers zullen waarschijnlijk een soort knarsend en piepend geluid geven.
In mijn ervaring hoor je hooguit en zacht getik, van de kogels die tegen elkaar ketsen. En dat met name bij versleten lagers die droog staan. Dus geen gepiep of geknars wil niet zeggen dat het lager niet volledig droog staat. Ik smeer altijd oude draaiende delen opnieuw, gebruikt of ongebruikt. Op een enkele uitzondering na stonden alle lagers die ik heb opengemaakt volledig droog.
P.s. weet je zeker dat je wel de goede kant op probeert te draaien? Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto, maar het lijkt er op dat je hem vaster probeert te draaien.
Thymmothy schreef: ↑2 jun 2019, 13.16
Hoi Maarten,
Dank voor je reactie. De leercurve is stijl. Blij dat ik op dit forum ben terecht gekomen.
Ah, nu begrijp ik het, er zitten echte kogellagers in, geen losse kogels of kogelringen!
Een cup & conuslager (in <> opstelling, met 2 x 11 kogels van 1/4") , veel echter kun je een kogellager niet maken. Dat er ook eenrijige diepgroefkogellagers bestaan en dat Gazelle die op latere tijdstippen ook gebruikt heeft voor trapassen (zie bv het draadje over 'is deze fiets nog veilig') doet daar niets aan af.
Dit is een uitvoering met vervangbare losse kogels
En kogels of kogelringen: kogelringen zijn om de montage te vergemakkelijken, functioneel makt het niet uit. Soms zijn ze zo gemaakt dat er minder dure kogels in hoeven (die kun je het beste vervangen door -meer- losse kogels, en je moet altijd goed opletten op wat de binnen en buitenkant is
Maarten Waarlé schreef: ↑2 jun 2019, 12.29
Beste Tim,
IK zou uitkijken met uit elkaar halen en ook oppassen met slaggereedschap.
Voor je het weet is het lelijk en beschadigd en dergelijke onderdelen zijn lastig te vinden.
Jouw fiets heeft kogellagers in trapas en voorwiel.
Dat staat in dat rondje op buis geschreven.
Dat wil zeggen dat er geen losse kogels en cups/conussen zijn gebruikt maar vaste machine kogellagers. Deze gaan heel lang mee en zijn soms ook gesmeerd voor het leven. Hier is dat mogelijk niet het geval maar slijtage zoals bij de normale trapassen met losse kogels en oppervlakte geharde conussen en cups speelt hier niet.
Je kan wat betreft de ring met hapjes eventueel ook kijken of de deksel met de twee vlakken niet makkelijker los komt met
een grote sleutel. Je hebt meer grip en de wrijving van het vast zitten is ongeveer even groot. De ring komt dan gewoon mee los.
Bij het vast zetten van de spieen beter niet met een hamer maar liever met een banschroefje met beschermde bek (geen kruislingse bechadigingen) en aan de kant van de schroefdraad van de spie een bus zo als bijvoorbeeld een dop uit een dopsleutelset.
Je klemt de spie dan goed vast zonder iets te beschadigen. De as is niet gehard bij deze kogellager assen dus een losse spie geeft snel beschadiging op het vlak.
Groeten,
Maarten
Maarten,
Mijn Gazelle Nr. 8 uit 1955 heeft ook vaste kogellagers. De boel draait prima, maar ook ik vraag mij wel eens af, moet ik hier nou iets mee? Of beter met rust laten? En als je het al openhaalt, hoe smeer je het dan? Met vet of met olie? Ik heb verschillende boeken over rijwieltechniek maar die behandelen alleen maar Thomson en BSA. Ik wou dat ik ergens iets kon vinden over het onderhoud van deze trapas met vaste kogellagers.
Ha M-Gineering, als ik het goed heb begrepen van Maarten zitten er in deze fiets niet zoals normaal cups en conuslagers in maar vaste machine kogellagers. Ik zie dan kogellagers voor me met een stalen binnen en buitenring waar de kogels tussen zitten. Vandaar mijn opmerking over 'echte' kogellagers. Jij zegt daarentegen dat er wel gewoon cups en bonuslagers in zitten. Daar ging ik eigenlijk ook vanuit. Hmmm, lastig....
Dank Jeroen, dus meer een zacht tikkend geluid...Dat hoor ik ook niet dus t lijkt erop dat het niet heel ernstig is. Mijn neiging is ook om opnieuw te smeren maar er kleven dus ook wat nadelen aan als ik zo lees allemaal.