Ik ben al weer een jaar of 20 eigenaar en berijder van een Banier, in Utrecht gekocht door de vader van mijn pleegmoeder, dus op een niet-biologische manier nog 'opa's fiets'. De fiets is door de eerste eigenaar na de oorlog (hij was zo verstandig hem gedemonteerd op zolder te stallen tijdens de bezetting) dagelijks gebruikt tot ergens midden jaren '80. Tegen het eind van die periode is de voorvork vervangen omdat hij onzacht in aanraking kwam met een openslaande vrachtwagenportier. Ongeveer toen moet ook de verlichting vervangen zijn, want dat was een HEMA-setje zoals ik ze zelf nog ken uit die tijd. Verder waren, qua onderdelen, zo te zien alleen banden en pedalen niet meer origineel.
Puntje was wel de lak. Er is nog sprake van een klein beetje origineel op het achterspatbord, maar verder is de fiets in ieder geval één keer kaal geweest en daarna nog op alle mogelijke manieren van zwarte lak voorzien.
De fiets heeft na het overlijden van de eerste eigenaar bij mijn pleegouders in de schuur stof gehapt, wegens te groot voor hem en haar om erop te fietsen. Na een jaar of 15 kreeg ik hem, omdat ik wel lang genoeg was, en omdat ik toen al een vreemde voorliefde had voor oude meuk. In de schuur vond ik tussen alle andere dingen die mensen van die generatie nooit weggooien nog wat fietsmateriaal, waaronder een dynamo en achterlicht waarvan ik inmiddels zeker weet dat de dynamo niet met de fiets geleverd werd (het merk Lucia bestond nog niet) en waarvan ik me sterk begin af te vragen of het lichtje wél bij de fiets heeft gehoord. Op de fiets zaten op dat moment ook nog een lakdoeken jasbeschermer en kettingkast, beide nog in vorm, maar bij nader inzien door zo lang droog te hebben gestaan tot stof vergaan.
Op dit moment is dus van een ouwe fiets met 'patina' niet echt sprake meer. De niet originele lak verlaat een zinkend schip en laat grote roestplekken achter. Tijd dus om er iets aan te gaan doen. Ik weet nog hoe ooit de biezen waren (rood-goud, strak tegen elkaar) en ik heb een balhoofdplaatje dat als basis kan dienen voor een transfer op het achterspatbord. De fiets heeft namelijk voor zover ik kon zien nooit een plaatje op het balhoofd gehad, maar wél een transfer vlak boven het wit. Voor op de zadelbuis zat nog een transfer waar ik naar moet gokken (de bestaande foto is niet al te best). Het zou een 'Nederlandsch Fabrikaat' kunnen zijn geweest, die hadden ze volgens mij toen ook al?
Mijn voornemen is het dus om de komende tijd alles dat ooit zwart was te ontroesten, te plamuren/solderen en dan met goede spullen weer te spuiten.
Omdat de fiets houden zoals hij is geen optie meer is, en de emotionele waarde inmiddels belangrijker wordt, wil ik hem ook weer voorzien van biezen, passende verlichting en andere dingen. Daarover heb ik nog wel wat vragen...
Is onderstaand inderdaad mogelijk het originele lampje? Ik heb nog maar één keer eenzelfde lampje gevonden, op een puntgave Solex uit 1952 (volgens een snel geraadpleegde solexverzamelaar).

Ik heb een Bosch koplamp op de kop getikt (zo één met glazen 'oortjes'). Hij is langer dan de gemiddelde vooroorlogse lamp. Bosch leek me een aardige keuze omdat de naven ook Duits (F&S, nog niet eens al te brak, met smeernippels en jaartal op de achternaaf) zijn. Ik heb er ook een dynamo bij gevonden. Een flink zware, rechts te monteren Rotodyn. Hij moet even nagekeken worden, maar hoe gaat zo'n ding open? Als ik het kleine boutje los schroef gaat het binnenwerk meebewegen terwijl het loopwiel los zit. Ik heb dan dus nergens meer iets om vast te houden terwijl ik het boutje verder wil draaien. Op de 'steel' zit nog een schroefje, maar dat lijkt hier niet veel mee te maken te hebben. Als iemand tips heeft, graag. Ook bij deze weer de vraag: kan 'ie, qua tijd, of zit hij er meer dan een decennium voor of erger, na?

Dan nog een leuke: Op een foto uit 1940 zie je dat de fietsen die buiten uitgestald zijn geen kettingkast of jasbeschermers hebben. Waren die optioneel bij nieuw aan te schaffen fietsen? Of zou het kunnen dat er zo'n metalen bescherming alleen boven de ketting zat? Ik kan het helaas niet goed zien.