Gazelle Kwikstep achterwiel
Gazelle Kwikstep achterwiel
Doordat er telkens weer opnieuw spaken braken van het achterwiel van mijn Gazelle Kwikstep- vouwfiets, ben ik op zoek naar een duurzame oplossing! Welke liefhebber zou het wiel voor mij opnieuw kunnen vlechten? Liefst met dikkere spaken, op maat te maken! Ik hoorde dat het heel erg moeilijk zou zijn om aan een nieuwe velg te komen. Volgens de fietsenmaker die ik vanmorgen mijn vouwfiets liet zien, zou de velg nog goed zijn. Doordat er 1 spaak gebroken is, zit er wel een slag in het wiel. In de naaf zitten twee versnellingen, ik houd daarom graag mijn achterwiel met terugtraprem! Wie kan mij helpen?
Re: Gazelle Kwikstep achterwiel
Dag Bonnie,
Om hulp vragen, blijkt achteraf altijd streek gebonden.
Hulp aanbieden is moeilijk als er geen plaats of streek genoemd is.
Niet iedereen reist graag 200km om een wieltje te laten spaken.
Groet, Wiel
Om hulp vragen, blijkt achteraf altijd streek gebonden.
Hulp aanbieden is moeilijk als er geen plaats of streek genoemd is.
Niet iedereen reist graag 200km om een wieltje te laten spaken.
Groet, Wiel
Ik woon in Baarn (tussen Hilversum en Amersfoort), maar 200 km. moeten reizen, zou ik er op zich voor over hebben 
Ik woon in Wijnandsrade, een kerkdorp in de buurt van Valkenburg.
Ongeveer 175km reizen schat ik. wielv@yahoo.nl
Ongeveer 175km reizen schat ik. wielv@yahoo.nl
Wiel, bedankt, ik zie dat dit ca. 10 km. is van treinstation Heerlen en hoop dat er iemand gaat reageren, die dichterbij woont!
Waarom wil je fietsenmaker het wiel niet voor je over spaken?
Hij kan de juiste lengte spaken bij vlechtservice.nl bestellen .
die verkopen spaken per stuk en maken ze op de juiste lengte voor een goede prijs.
Ik bestel daar regelmatig spaken in een speciale lengte .
theodorus
die verkopen spaken per stuk en maken ze op de juiste lengte voor een goede prijs.
theodorus
-
Er zijn fietsenmakers die wielen spaken en er zijn fietsenmakers die het kunnen (en dat zijn er al veel mindertheodorus schreef: ↑25 jun 2019, 23.03 Waarom wil je fietsenmaker het wiel niet voor je over spaken?
theodorus

/Marten
Dank voor de reakties! Vlechtservice in Utrecht is mij bekend, zij adviseerden om er brommerspaken in te laten zetten. Ik kan mijn fiets daar niet brengen, alleen het wiel zelf, maar ik kan het zelf er niet uithalen en later weer in zetten! Heb slechte ervaring met diverse fietsenmakers hier, zo'n beetje alle spaken waren al vervangen en ook nieuwe spaken blijven breken. Een fietsenzaak is hier nu overgenomen en de nieuwe fietsenmaker zou het voor 75 euro kunnen doen zei hij. Al met al een dure grap, aangezien ik eerder al ca. 100 euro heb moeten uitgeven om telkens spaken te laten vervangen! En of het dan goed gebeurt?
-
Een wiel is een constructie waarbij de spaken overleven omdat ze onder spanning blijven staan, ook als de velg onder de belasting iets afplat. Als je een lichte velg inspaakt met stugge telefoonpalen is dat slecht voor de velg. Voor de spaken is het ook niet best, maar daar zit dan zoveel ijzer teveel in dat het nog niet opvalt. Het wiel zorgvuldig overnieuw bouwen met normale spaken, en zorg besteden aan de passing van de spaak ellebogen in de stalen flens lijkt me een duurzamer oplossing
/Marten
Een medewerker van Vlechtservice.nl schreef mij dat mijn achterwiel het best gevlecht kan worden met lichte 12 G bromfietsspaken van zink, omdat zink taaier is dan roestvrij staal (roestvrij stalen spaken was mijn idee, maar ik ben een leek!). Dank voor de reaktie, maar ik heb nu nog meer twijfels!