hallo allemaal.
ik ben nieuw hier dus stel ik me even voor
ik ben Roy (34) en ben pas sind kort bezig met oude fietsen.
ik heb op het moment een gazelle tour de france (1976 jaar op naaf) , en een rs stokvis (1955 jaar op naaf).
mijn interesse licht voor mij op het moment op normale toerfietsen van tussen de 30s en 60s.
met vriendelijke groeten roy
hallo allemaal
- fietshobbyist
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Re: hallo allemaal
Hallo Roy,
Welkom bij De Oude Fiets! Wat goed! Hoe ben je toch in de oude-fietsen-wereld terecht gekomen ... ?
Bijna niemand ontkomt volgens mij aan zelf sleutelen en je alias geeft het al aan.
Laat me je dan wat tips geven: Gooi niet te snel onderdelen weg die je afdankt - zo verdween bij mij eens een oranje binnenband, ook al was ie slecht een fotografische herinnering had toch wel gemogen. Verzamel zo mogelijk enige geschiedenis van je fiets. Bouten en moeren worden bij mij altijd ingevet met kopervet; dan roest het niet daarna meer vast. Roestplekken, zoals op een dynamo steun bijvoorbeeld, kun je er afkrabben met een (chirurgen-)mesje. Met Owatrol uithardende conserveerolie met wat zwarte pigment poeder erdoor kun je de steun daarna lakken.
Pedalen demonteren of trappers demonteren, links: rechtsom los, rechts: linksom los. Binnenbanden insmeren met talkpoeder. Er is een speciaal foefje om cranks te demonteren: Zet een busje over de kop en pers de spie er met een los bankschroefje uit. Daarbij zet je de moer net iets voorbij het eind om de schroefdraad te ontzien. Doe een kurk bovenin de zitbuis; alles wat in die buis valt, komt bij je trapas. Kettingen met kettingolie; rijwielolie weerstaat minder krachten. White-grease is een hoogwaardiger vet dan gewoon lagervet; minder rolweerstand en minder slijtage. Voor de terugtraprem bestaat remmantelvet.
De lak van je oude fiets zo mogelijk in stand houden; door de lak over te schilderen of te spuiten verdwijnt het oude karakter. Als je verneemt dat er lieden zijn die de overlak in zijn geheel van een fiets afkrabben om de originele er onder vandaan te krijgen ...
(Correct me if wrong.)
We zijn trouwens recent getipt dat elk (Oude Fiets- of forum)lid een nieuwkomer welkom mag heten - dat het niet voorbehouden is aan bestuursleden, de forum-chef of andere personen in het bijzonder, vandaar dat ik de handschoen eens oppakte.
Groeten van Werner,
liefhebber van de 'opa- en omafietsen'.
Welkom bij De Oude Fiets! Wat goed! Hoe ben je toch in de oude-fietsen-wereld terecht gekomen ... ?
Bijna niemand ontkomt volgens mij aan zelf sleutelen en je alias geeft het al aan.
Laat me je dan wat tips geven: Gooi niet te snel onderdelen weg die je afdankt - zo verdween bij mij eens een oranje binnenband, ook al was ie slecht een fotografische herinnering had toch wel gemogen. Verzamel zo mogelijk enige geschiedenis van je fiets. Bouten en moeren worden bij mij altijd ingevet met kopervet; dan roest het niet daarna meer vast. Roestplekken, zoals op een dynamo steun bijvoorbeeld, kun je er afkrabben met een (chirurgen-)mesje. Met Owatrol uithardende conserveerolie met wat zwarte pigment poeder erdoor kun je de steun daarna lakken.
Pedalen demonteren of trappers demonteren, links: rechtsom los, rechts: linksom los. Binnenbanden insmeren met talkpoeder. Er is een speciaal foefje om cranks te demonteren: Zet een busje over de kop en pers de spie er met een los bankschroefje uit. Daarbij zet je de moer net iets voorbij het eind om de schroefdraad te ontzien. Doe een kurk bovenin de zitbuis; alles wat in die buis valt, komt bij je trapas. Kettingen met kettingolie; rijwielolie weerstaat minder krachten. White-grease is een hoogwaardiger vet dan gewoon lagervet; minder rolweerstand en minder slijtage. Voor de terugtraprem bestaat remmantelvet.
De lak van je oude fiets zo mogelijk in stand houden; door de lak over te schilderen of te spuiten verdwijnt het oude karakter. Als je verneemt dat er lieden zijn die de overlak in zijn geheel van een fiets afkrabben om de originele er onder vandaan te krijgen ...
(Correct me if wrong.)
We zijn trouwens recent getipt dat elk (Oude Fiets- of forum)lid een nieuwkomer welkom mag heten - dat het niet voorbehouden is aan bestuursleden, de forum-chef of andere personen in het bijzonder, vandaar dat ik de handschoen eens oppakte.
Groeten van Werner,
liefhebber van de 'opa- en omafietsen'.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 14 mei 2020, 15.57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 7 jul 2019, 15.51
Re: hallo allemaal
ik ben hierin gekomen doordat ik iets ouds op wilde knappen en dus op zoek was naar brommers, bij het zoeken kwam ik erachter dat met mijn budget een brommer te duur was en het opknappen maar half betaalbaar was.
zwaar teleurgesteld heb ik die wens na lange tijd maar opgegeven, gelijk daarna begon er een belletje te rinkelen, waarom geen fiets?
ik ben toen gaan zoeken op marktplaats in mijn buurt en vond toen mijn rs stokvis die ik voor 50 euro mocht ophalen, tjakaboem en toen was ik hier.
ik ben trouwens nog nooit zo uitgebrijd welkom geheten en daar wil ik je hartelijk voor danken, je tips waardeer ik heel erg en die ga ik zeeker toepassen.
jou passie is opa en oma fietsen zeg je, nou daar ben ik het helemaal mee eens!!
opa fietsen van tussen de 30s en 60s vind ik het mooist.
zwaar teleurgesteld heb ik die wens na lange tijd maar opgegeven, gelijk daarna begon er een belletje te rinkelen, waarom geen fiets?
ik ben toen gaan zoeken op marktplaats in mijn buurt en vond toen mijn rs stokvis die ik voor 50 euro mocht ophalen, tjakaboem en toen was ik hier.
ik ben trouwens nog nooit zo uitgebrijd welkom geheten en daar wil ik je hartelijk voor danken, je tips waardeer ik heel erg en die ga ik zeeker toepassen.
jou passie is opa en oma fietsen zeg je, nou daar ben ik het helemaal mee eens!!
opa fietsen van tussen de 30s en 60s vind ik het mooist.